Lufta bromsar...bakvänt

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Fick tips om att lufta bromsarna genom att koppla på en slang på en spruta modell större...sedan koppla på luftningsnippeln...öppna huvudcylindern...pressa upp bromsvätskan genom systemet (istället för att pumpa den från huvudcylindern ner i oket. Har någon provat detta??
Funkar tydligen hur bra som helst.

MaScoot skrev:
Fick tips om att lufta bromsarna genom att koppla på en slang på en spruta modell större...sedan koppla på luftningsnippeln...öppna huvudcylindern...pressa upp bromsvätskan genom systemet (istället för att pumpa den från huvudcylindern ner i oket. Har någon provat detta??

Låter fetfel i mina öron...20 år i bilmeket. En luftning på en hoj skulle jag föredra en självtrycksluftning...eller med hjälp av lätt sug vid nippeln. Har då aldrig misslyckats för mig...kan dock ta tid så ha TÅLAMOD! :tummenupp

MaScoot skrev:
Funkar kanon och du får lättare ur alla bubblor eftersom du trycker dem i den riktning de strävar åt naturligt.

men kräver en stor spruta från sjukhusset

Ingen som sett om "SpeedBleeders" säljs i Sverige?
Ser ut som en helt vanlig luftningsnippel men har en inbyggd backventil, bara att lossa lite på nippeln och pumpa på. Borde fungera väldigt bra.

Fungerar klockrent. Har en oljekanna med pump, som bara är för bromsvätska, för att byta bromsvätska med. OBS, det får absolut inte blandas med vanlig olja. Packningarna i systemet förstörs då.

Skruvar man bort olje/västkebehållaren från pumpen så kan man använda den, pumpen, till att pumpa ur vätskan som är i bromsvätskebehållaren också.

Använde metoden på Volvo lastvagnar för att lufta kopplingen. Enligt servicemedelande från volvo. :tummenupp

Funkar som tidigare skrivits alldeles utmärkt. :tummenupp
Man kan lufta ett helt framsystem på under 5 minuter.
Jämfört med den konventionella metoden som kan ta en hel helg i anspråk... :3freak

Jag gör alltd så när jag bytt nån detalj i bromssystemet.
Men man bör även lufta enligt den vanliga principen när man tryckt igenom bromsvätskan med sprutan.
Skulle man inte spola bort alla luftbubblor i oken så ligger dom kvar innanför nippeln och jäklas.

CPMS skrev:
Ingen som sett om "SpeedBleeders" säljs i Sverige?
Ser ut som en helt vanlig luftningsnippel men har en inbyggd backventil, bara att lossa lite på nippeln och pumpa på. Borde fungera väldigt bra.
Har provat detta, kan ha varit fel på min backventil, men jag fick det aldrig att fungera.

Ett annat bra sätt att lufta bromsarna effektivt och snabbt är att ta av behållaren för bromsvätska och sen tar man en genomskinlig bensinslang ca 1m och kopplar på i stället för behållaren.
Man fyller slangen med bromsvätska och öppnar nippleln ner på oket sen tar man renblåsningspistolen (tryckluft) och ansluter till slangen.

Mitt goa "bromsluftarvacuumaggregat" som jag funderat ut pa lediga stunder... :)

Kraver ju iofs en liten kompressor, men javlar vad det slurpade till fint nar det skulle luftas.

Bifogat

• HPIM0887.JPG
    HPIM0887.JPG
    53.2 KB · Visningar: 356
  • HPIM0889.JPG
    HPIM0889.JPG
    68.6 KB · Visningar: 370
Last edited:
MaScoot skrev:
Vad är det för sug? Var hittar man en sådan?
Tack!

Modell liten och ser billig ut men säkerligen fyller sin funktion
249kr va det visst

www.harald-nyborg.se

9044.jpg

MaScoot skrev:
Gör alltid så, man har fördel av att vara sjuksköterska dessutom :tummenupp
Gratis stora 60 ml -sprutor samt vana att hantera icke önskvärda luftbubblor!

bikerwoman skrev:

Och vana att hantera stora maskulina varelser som svimmar när dom ser en spruta :pannkyss ...hahaha... OT men men jag kunde inte låta bli!!!

bikerwoman skrev:

Var hittar man sådana fin fina sprutor om man är vanlig människa???
Tack!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back