Har problem med svampig frambroms. Bromshandtaget är svampigt även om bromsarna tar och biter bra. Känslan är dock sådär såklart. Jag skulle gissa att det står luft nånstans men kan för mitt liv inte få det att bubbla vid varken oken eller huvudcylinder.
Nu är det ju inte unika bromsar på något vis på denna maskin (har ej ABS) så tycker inte det ska vara så hokus pokus. Jag har aldrig gått bet på att lufta bromsar förut så det förvånar mig något.
Någon som har tips på eventuella metoder som inte är de allra vanligaste?
Proceduren jag använder är:
Sätt lite tryck på handtaget.
Lossa nippel.
Låt olja/bubblor evakuera i en på nippeln ansluten slang genom att trycka in bromshandtaget ordentligt.
Dra åt nippel.
Släpp tillbaka handtag.
Repetera.
Vidare idé. Kan det månne vara fel på någon bromsslang som flexar? För att konstatera detta tänker jag mig att man skulle vilja lossa en slang i taget från oken och plugga banjon för att se om handtaget fortfarande är svampigt. Frågan är då, hur pluggar man en banjoanslutning enklast? Gissar att bult och mutter med bricka ej håller tätt så det lär läcka genom gängan.
Nu är det ju inte unika bromsar på något vis på denna maskin (har ej ABS) så tycker inte det ska vara så hokus pokus. Jag har aldrig gått bet på att lufta bromsar förut så det förvånar mig något.
Någon som har tips på eventuella metoder som inte är de allra vanligaste?
Proceduren jag använder är:
Sätt lite tryck på handtaget.
Lossa nippel.
Låt olja/bubblor evakuera i en på nippeln ansluten slang genom att trycka in bromshandtaget ordentligt.
Dra åt nippel.
Släpp tillbaka handtag.
Repetera.
Vidare idé. Kan det månne vara fel på någon bromsslang som flexar? För att konstatera detta tänker jag mig att man skulle vilja lossa en slang i taget från oken och plugga banjon för att se om handtaget fortfarande är svampigt. Frågan är då, hur pluggar man en banjoanslutning enklast? Gissar att bult och mutter med bricka ej håller tätt så det lär läcka genom gängan.