Lufta kopplingen på Husaberg?

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Nu är det så här, jag tänkte byta ut min olja till kopplingen på Husan så jag drog in kopplingshantaget till styret och släppte på luftnippeln drog åt nippeln sen skulle jag pumpa upp tryck igen men det blir inget tryck i systemet. Jag har provat att suga fram oljan med en sug= funkade inte. Blåst in oljan nerifrån= funkade inte.

Någon som luftat/bytt oljan till kopplingen på en Husabergare? Hur gjorde du?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade isär min huvudcylinder pga läckage när hojen var ny men kommer fan inte ihåg hur jag luftade :huvet

Kan inte ha varit svårare än att lufta bromsar, isf hade jag kommit ihåg det

Vad kör du för olja?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Evil M skrev:
Nu är det så här, jag tänkte byta ut min olja till kopplingen på Husan så jag drog in kopplingshantaget till styret och släppte på luftnippeln drog åt nippeln sen skulle jag pumpa upp tryck igen men det blir inget tryck i systemet. Jag har provat att suga fram oljan med en sug= funkade inte. Blåst in oljan nerifrån= funkade inte.

Någon som luftat/bytt oljan till kopplingen på en Husabergare? Hur gjorde du?
Släpp ut kopplingshandaget.Ta en sån spruta som man justerar oljenivån i gaffeln med.Sen är det bara att trycka nerifrån slavcylindern tills det rinner över uppe vid styret och dra åt luftnippeln.Klart :tummenupp Tänk bara på att det INTE ska vara bromsvätska i Husaberg.Det finns en svindyr Maguraolja men vanlig gaffelolja SAE 5 funkar bra

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Busaberg skrev:
Släpp ut kopplingshandaget.Ta en sån spruta som man justerar oljenivån i gaffeln med.Sen är det bara att trycka nerifrån slavcylindern tills det rinner över uppe vid styret och dra åt luftnippeln.Klart :tummenupp Tänk bara på att det INTE ska vara bromsvätska i Husaberg.Det finns en svindyr Maguraolja men vanlig gaffelolja SAE 5 funkar bra
Hmmm jag tog vanlig DOT4 olja. Det är väl inte skadligt för packningar mm hoppas jag? Såg nu i min Owners Manual att det ska vara mineral olja SAE 2-7W. Blir att åka och köpa gaffelolja i morgon då. Fasen va dum man är då som inte kollar i Manualen först :huvet

[Edit]Tack för svar.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har du riktig jävla otur kan väl packningarna svälla pga att dom inte tål bromsvätskan,men det lär väl märkas isåfall.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Aj då. Hoppas dom klarar sig tills i morgon kväll bara, nu orkar man ju inte ta sig ut till garaget å försöka få ur resten av oljan och i morrn är det ju jobba hela dan :(

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Evil M skrev:
Aj då. Hoppas dom klarar sig tills i morgon kväll bara, nu orkar man ju inte ta sig ut till garaget å försöka få ur resten av oljan och i morrn är det ju jobba hela dan :(

Ähh, seså, spring nu ut i garaget och var duktig... Så sover du bättre dessutom... :7peta

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Busaberg skrev:
Släpp ut kopplingshandaget.Ta en sån spruta som man justerar oljenivån i gaffeln med.Sen är det bara att trycka nerifrån slavcylindern tills det rinner över uppe vid styret och dra åt luftnippeln.Klart.

Precis!
Det är snabbaste sättet. Men, jag använder en Oranginaflaska. Finns inte i Sverige men en ½ liters petflaska går bra. Gör ett hål i korken pressa i en soppaslang fyll vätska i flaskan och öppna nippeln, med slangen påträdd naturligtvis, och krama ihop flaskan till vätska har fyllt behållaren på styret som du har öppen. Överflödig vätska kan sugas upp med en trasa innan det rinner över...
Samma gäller för bromssystem, snabbaste sättet är att pressa nerifrån.
It´s better to blow than to suck helt enkelt.

Daniel
www.supermotard-racing.com

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag upptäckte ett litet problem när jag höll på med min 01a. Kolven som kopplingshandtaget verkar på hade ett viloläge som inte var tillräckligt långt tillbaka i cylindern. Detta gjorde att om man hällde i olja uppifrån så kom den inte längre än till behållaren eftersom som passagen neråt var blockad. Om man trycker nerifrån kanske man kan pressa kolven lite bakåt och på så vis få "öppen förbindelse". Går det att förstå vad jag menar??

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Supermoto skrev:
Jag upptäckte ett litet problem när jag höll på med min 01a. Kolven som kopplingshandtaget verkar på hade ett viloläge som inte var tillräckligt långt tillbaka i cylindern. Detta gjorde att om man hällde i olja uppifrån så kom den inte längre än till behållaren eftersom som passagen neråt var blockad. Om man trycker nerifrån kanske man kan pressa kolven lite bakåt och på så vis få "öppen förbindelse". Går det att förstå vad jag menar??

Verkar som du spekulkerar i rätt riktning och oavsett om du gör det eller ej så ska ju oljan tryckas i underifrån, provade uppifrån innan jag läste i boken och det funkade ju inte... :D

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Evil M skrev:
Hmmm jag tog vanlig DOT4 olja. Det är väl inte skadligt för packningar mm hoppas jag?

Det står ju på locket att du bara får använda mineralolja och Dot4 är ju liksom inte olja överhuvudtaget och ja, det kan definitivt skada packningarna. Jag kör vanlig hydraulolja i min, det har funkat bra i två år nu.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Josef skrev:
Det står ju på locket att du bara får använda mineralolja och Dot4 är ju liksom inte olja överhuvudtaget och ja, det kan definitivt skada packningarna. Jag kör vanlig hydraulolja i min, det har funkat bra i två år nu.
I och med att kopplingen funkar på samma sätt som tex frambromsen så tog jag förgivet att det skulle funka med DOT4 vätska men men. jag får se i kväll när jag kommer hem från jobbet om packningarna har svällt eller ej. Vad kör du på för hudralolja då? Vi har ju några här på jobbet som jag skulle kunna snylta lite från.

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Evil M skrev:
I och med att kopplingen funkar på samma sätt som tex frambromsen så tog jag förgivet att det skulle funka med DOT4 vätska men men. jag får se i kväll när jag kommer hem från jobbet om packningarna har svällt eller ej. Vad kör du på för hudralolja då? Vi har ju några här på jobbet som jag skulle kunna snylta lite från.

Har du använt DOT 4 är nog packningen körd. Vet flera som gjort detta misstag.

Använd BARA maguras egna eller gaffelolja.

När du luftar, dra in kopplingsgreppet, öppna nippeln, sen är det bara fylla på behållaren och dra åt nippeln. svårare än så ska det inte vara.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Faen oxå att man inte kan kolla lite noggrannare på vissa saker ibland. Har varit sjuk nu så jag har inte kommit iväg för att handla gaffel olja och testat med det. Det ända stället som det har legat DOT4 vätska på är i behållaren tror inte det kom ner nått i systemet alls när jag greja med det, men men det lär ju märkas när jag får tag på rätt olja.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept