luften i en kompressor

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Hej alla tekniksnillen!

Nu är det så att jag undrar angående luften i en vanlig oljefri "hemmakompressor" köpt på Jula för under tusenlappen. När jag blåser med den så ser man luftstrålen så att säga. Det blir en lite svag dis vid munstycket och en bit ut i strålen. Munstycket är ganska öppet på "pistolen" så det är inget jättetryck på liten yta direkt. Det jag misstänker är att det blir kondens i kompressorn när den körs. I övrigt står den i varmgarage med jämn temp. Bukar det bli så här eller är det något knas med skiten?

(Det enda jag har att jämföra med är dykflaskor och dom fyller man med avfuktad och filtrerad luft.)

M.v.h /Fajerbläjd
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Japp det blir kondens o skit i tanken. Man får tömma dem då o då annars rostar de sönder inifrån. Tänk på att använda vattenavskiljare då du lackar (om du ska det), om inte så blir det jättefina kratrar i lacken :tomten
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Det var så redan från den var helt ny men det blir väl fukt i den för det? Kan man generellt säga att det blir fukt i alla kompressorer eller är det typiskt billiga modeller? Man undrar ju hur effektiv renblåsningen av luftfilter osv. blir med fuktig luft?

Nexor skrev:
Japp det blir kondens o skit i tanken. Man får tömma dem då o då annars rostar de sönder inifrån. Tänk på att använda vattenavskiljare då du lackar (om du ska det), om inte så blir det jättefina kratrar i lacken :tomten
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
954-Fajerbläjd skrev:
Det var så redan från den var helt ny men det blir väl fukt i den för det? Kan man generellt säga att det blir fukt i alla kompressorer eller är det typiskt billiga modeller? Man undrar ju hur effektiv renblåsningen av luftfilter osv. blir med fuktig luft?


Det blir alltid fukt i en kompressor om du inte använder en lufttork,men det är kraftig överkurs.

Köp en olje/vattenavskiljare på Biltema för nästan inga pengar alls så är problemet löst.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Ja det blir i regel fukt (vatten) i all komprimerad luft. Man använder vattenavskiljare till små anläggningar, och lufttork till större, typ skruvkompressor.
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Luften expanderar då den lämnar munstycket. Detta får luftens temperatur att sjunka, vilket gör att den inte kan lösa lika mycket vatten. När vattnet går ut lösning bildas en dimma.
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Tack för era svar!
En sådan olje/vattenavskiljare kopplar man helt sonika på innan alt. efter slangen då eller?
 

Suzuki Matte

Guest
Vatten i luft

Tja.

I varje m³ luft i 20°C och atmosfärstryck alltså 1bar finns ca 17gram vatten.
Komprimerar du luften till 7 bar ökar vattenmängden med 7ggr också vilket göra att är det varmare än 20° så bär luften du komprimerar med sig mer vatten och är det mindre än 20° bär den mindre....
Industrikompressorer utrustas med kyltork där man alltså gör kondensutfällningen vid en tryckdaggpunkt på ca +2°C där man alltså inte behöver "ta" bort så mycket vatten.
En hobbykompressor kan du ha en vattenavskiljare på men ska man "proffslacka" behövs annan utrustning.
Som lite kuriosa kring detta med luft och vatten...... :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
guy_inc skrev:
Luften expanderar då den lämnar munstycket. Detta får luftens temperatur att sjunka, vilket gör att den inte kan lösa lika mycket vatten. När vattnet går ut lösning bildas en dimma.

Du hann före :)

Det är ju så de koniska kyltornen vid kraftverk fungerar när de kondenserar vattenångan så vattnet trillar tillbaka igen.
 

Dr.Bike

Guest
Till yttermera visso finns hobbykompressorer som helt saknar bottenavtappning, och efter års användande så är det minsann inte bara lite fukt i dem...

Lånade grannens kompressor med en tank på 50L.
Tyckte den bara gick och gick jämt oavsett hur lite man använde luften.

Så jag ställde den sonika på högkant så utloppet hamnade lägst och öppnade ventilen...

Det borde jag inte ha gjort :hihi F-n det sprutade ut rött rostvatten över till grannen och på hennes garagevägg!
Bara att skölja och tvätta.
Det tog aldrig slut!
Svåt att bedöma hur många liter det vaar, men efter denna tömning betedde sig iaf kompressorn mer normalt och stod stilla då och då.

På äldre lastbilssytem hade man en bubbelburk med rödsprit på kompressorns insugssida, då sprit blandar sig med vatten.
Detta gav två effekter: Dels isfria bromsar (hyfsat angeläget) och att spriten tog med sig fukten ut till expansionstankarna.
Dessa skall sen "nysas" då och då, men det var inte heller gjort på en lastbil jag fick ut i det militära.
Samma resa som med grannens kompressor, men denna gång fick jag sticka upp ett uträtat gem i kranen då den var öppen men inget hände.

POFF sa det när jag kom igenom det sedimenterade skiten och sen blev fingrarna blästrade av srpitblandade rostflagor och vatten! Fi f-n vad ont det gjorde!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top