Luftfilter löst!

Cr250r

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
2002, honda, cr
Hej

Jag for och körde cross i ett sandtag igår i ungifär 1 timme. Jag hade rengjort och oljat in luftfilter innan jag for. Jag märkte att den gick lite dåligt men jag körde på änn då. Nu dagen efter när jag skulle rengöra luftfiltret så ser jag att luftfilter satt löst. Hur mycket skada kan det ha blivit av det här?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Massor eller ingenting.
Byt filter och känn hur hojen går.

Sand är jättebra slipmedel.
 

Cr250r

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
2002, honda, cr
Massor eller ingenting.
Byt filter och känn hur hojen går.

Sand är jättebra slipmedel.

Okej, ska på träning imorgon. får rengöra luftfiltret nu och montera det på morgon och ser hur den går då. Annars måste jag skippa det och rengöra förgasarn.

tack för det snabba svaret iallafall

Edit; går crossen inte sämre om den inte har nått luftfilter på?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är inte förgasaren som slipas av sanden, det är kolv/cylinder/ram och vevstakslager som tar smällen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
jodå, man kan ju byta vevstake och lager, ramlager, kolv och titta hur cylinderloppet ser ut, eventuellt nicasila om.

Eller så skiter man i det och gasar vidare, kanske funkar kanske inte. Beror på väldugt många faktorer.

Har du bra komp när du kickar? eller går kicken lättare än innan? väldigt svårt att på ett forum gissa hur mcyket sand den sugit i sig, var det många som körde? mycket damm? hur mycket damm? såg du styret framför dig? etc etc etc
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Okej, ska på träning imorgon. får rengöra luftfiltret nu och montera det på morgon och ser hur den går då. Annars måste jag skippa det och rengöra förgasarn.

tack för det snabba svaret iallafall

Edit; går crossen inte sämre om den inte har nått luftfilter på?

Du ska inte köra den utan filter utan rengöra/byta ditt nuvarande och montera det ordentligt.
Sen kan du provköra och se om den går som den brukar.

Annars är det bara och riva och antagligen byta/renovera cylinder och byta kolv och ringar.
Fast nu är det väl tvåtakt så det är det byta av resten av motorn med i värsta fall
 

Cr250r

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
2002, honda, cr
jodå, man kan ju byta vevstake och lager, ramlager, kolv och titta hur cylinderloppet ser ut, eventuellt nicasila om.

Eller så skiter man i det och gasar vidare, kanske funkar kanske inte. Beror på väldugt många faktorer.

Har du bra komp när du kickar? eller går kicken lättare än innan? väldigt svårt att på ett forum gissa hur mcyket sand den sugit i sig, var det många som körde? mycket damm? hur mycket damm? såg du styret framför dig? etc etc etc


okej. har inte testat att kicka så mycket. Det var bara jag som körde, stundtals var det mycket damm. ska ner och lysa med en lampa in i luftboxen och se om det ser skitit ut och se hur kicken beter sig. den startar bra iallafall när jag körde, kände bara av att den gick lite slö.

Du ska inte köra den utan filter utan rengöra/byta ditt nuvarande och montera det ordentligt.
Sen kan du provköra och se om den går som den brukar.

Annars är det bara och riva och antagligen byta/renovera cylinder och byta kolv och ringar.
Fast nu är det väl tvåtakt så det är det byta av resten av motorn med i värsta fall

Jag har blivit jävulskt noga med det här. Jag kom ihåg att jag skruvade åt luftfiltret noga. Och jag rengör luftfiltret efter varje körning.
Ganska sjukt att man måste byta nästan hela motorn pågrund av att man körde utan luftfilter i en timme.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du får prova och se hur den går, det är det enda du kan göra.
Kolla så skruvarna sitter ordentligt och tex inte är skadade gängor så de lossnar av vibrationerna.
 

Cr250r

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
2002, honda, cr
Du får prova och se hur den går, det är det enda du kan göra.
Kolla så skruvarna sitter ordentligt och tex inte är skadade gängor så de lossnar av vibrationerna.

mm får hoppas på det bästa. Har lagt ut alla mina pengar på crossen, och jag blir grymt besviken om den går sönder. Jag har varken tid eller pengar att laga den. kommer inte sova gott inatt iallafall..
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
mm får hoppas på det bästa. Har lagt ut alla mina pengar på crossen, och jag blir grymt besviken om den går sönder. Jag har varken tid eller pengar att laga den. kommer inte sova gott inatt iallafall..

Vi får hålla tummarna.

Skaffa gänglås till nästa gång så slipper du att skruvarna lossar.
 

Ozzi

Guest
Bara att skrota hojen, ingen lär vilja ha den efter detta misstag.. :D eller.?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Inte för att vara elak men kör själv cross på motionsnivå och gjort ett par år, och det kostar en slant, inte som att köra roadracing men är inte gratis.

de delar vi nämner som kan ha tagit stryk ska endå bytas vid normalt underhåll, kolven kör du ca 25 timmar och vevstaken och ramlager ca 50.

Räknar med att min cross kostar ca 3-400:- per timma som motorn är igång i slitagedelar (inte bara motor utan däm,pare gafflar länkagesystem etc etc).

Förhoppningvis sög den inte i sig alltförmycket sand, men som sagt väldigt svårt att veta för oss. Sen kanske det endå är dax snart att byta grejor? om du vet hur långt de har gått.

2000:- spänn för ny kolv och vevstake nu KAN om du har otur bli betydligt mer om staken skär och i absolut värsta fall förstör både cylinder och motorblock.


Hade det varit min hoj hade jag iaf lyft av cylindern och kollat hur det ser ut, kollat kolv, kolvringar och kännt på staken om den på nåt sätt kärvar eller glappar (lite glapp i sidled är det alltid men får inet glappa upp och ner).
 
Last edited:

Cr250r

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
2002, honda, cr
Inte för att vara elak men kör själv cross på motionsnivå och gjort ett par år, och det kostar en slant, inte som att köra roadracing men är inte gratis.

de delar vi nämner som kan ha tagit stryk ska endå bytas vid normalt underhåll, kolven kör du ca 25 timmar och vevstaken och ramlager ca 50.

Räknar med att min cross kostar ca 3-400:- per timma som motorn är igång i slitagedelar (inte bara motor utan däm,pare gafflar länkagesystem etc etc).

Förhoppningvis sög den inte i sig alltförmycket sand, men som sagt väldigt svårt att veta för oss. Sen kanske det endå är dax snart att byta grejor? om du vet hur långt de har gått.

2000:- spänn för ny kolv och vevstake nu KAN om du har otur bli betydligt mer om staken skär och i absolut värsta fall förstör både cylinder och motorblock.


Hade det varit min hoj hade jag iaf lyft av cylindern och kollat hur det ser ut, kollat kolv, kolvringar och kännt på staken om den på nåt sätt kärvar eller glappar (lite glapp i sidled är det alltid men får inet glappa upp och ner).

okej 2000kr för en kolv och vevstake lät billigt. Jag behöver väl inte byta vevstaken om den ser fin ut ? kolven vet jag inte hur mycket timmar den har på sig, men ägaren hade bytt i höstas(om man nu ska tro på det). Och jag har kört 14timmar än så länge. Vågar inte meka så mycket med den. Ska låta en kompis göra det istället. Men som sagt kostar det 2000kr för vevstake och kolv?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
okej 2000kr för en kolv och vevstake lät billigt. Jag behöver väl inte byta vevstaken om den ser fin ut ? kolven vet jag inte hur mycket timmar den har på sig, men ägaren hade bytt i höstas(om man nu ska tro på det). Och jag har kört 14timmar än så länge. Vågar inte meka så mycket med den. Ska låta en kompis göra det istället. Men som sagt kostar det 2000kr för vevstake och kolv?

Har man ebayskills så ungefär 2000 för stake och kolv. Handlar man hos lokala handlaren tar de säkert 1500 bara för kolven.

Sen ska ju staken bytas med vilket många inte gör själv, kräver att man har tillgång till verkstad med press och indikatorklocka. Lämnar man bort veven för att få bytt staken kostar ju det med naturligtvis.

Nej du måste inte byta staken, är inte staken i sig som är problemen utan nedre nållagret, och för att byta det måste man också byta vevstake och vevtapp. Men känns lagret frisk och inga glapp är utom toleranserna (läs manualen) så ska den ju vara OK, förhoppningsvis.

Glappar det eller känns "konstigt" på nåt sätt är det antagligen billigare i längden att byta den. Byter du stake så passa på och byt ramlager (de som veven sitter med) också
 

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Lugn o fin, vettja.

Kanske inte har blivit någon skada. Kolla i luftburken om du ser någon sand. Om du inte hittar någon där så har det nog inte kommit in till cyl eller veven. Om du misstänker att det kommit in sand kan du ta bort gasaren och kröken för att kunna lysa med en lampa och se om det blivit några repor.

Ser det okej ut behöver du nog inte byta några delar.
Inte måla fan på väggen. Hoppas den klarat sig:)
 

Cr250r

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
2002, honda, cr
Lugn o fin, vettja.

Kanske inte har blivit någon skada. Kolla i luftburken om du ser någon sand. Om du inte hittar någon där så har det nog inte kommit in till cyl eller veven. Om du misstänker att det kommit in sand kan du ta bort gasaren och kröken för att kunna lysa med en lampa och se om det blivit några repor.

Ser det okej ut behöver du nog inte byta några delar.
Inte måla fan på väggen. Hoppas den klarat sig:)

Det är lite brunn damm kan man säga överst på burken, inget sand iallafall. Ska montera luftfiltret nu och testa hur den går.

Har man ebayskills så ungefär 2000 för stake och kolv. Handlar man hos lokala handlaren tar de säkert 1500 bara för kolven.

Sen ska ju staken bytas med vilket många inte gör själv, kräver att man har tillgång till verkstad med press och indikatorklocka. Lämnar man bort veven för att få bytt staken kostar ju det med naturligtvis.

Nej du måste inte byta staken, är inte staken i sig som är problemen utan nedre nållagret, och för att byta det måste man också byta vevstake och vevtapp. Men känns lagret frisk och inga glapp är utom toleranserna (läs manualen) så ska den ju vara OK, förhoppningsvis.

Glappar det eller känns "konstigt" på nåt sätt är det antagligen billigare i längden att byta den. Byter du stake så passa på och byt ramlager (de som veven sitter med) också

Okej blir nog att beställa kolv, packningar och eventuellt vevstake när man har fått lön från sommarjobbet. vill inte meka så mycket med den då jag inte kan sånt där så bra. Går det bra att ta lös topplocket och kolla cylindren därifrån? hur säkert är det att beställa från ebay?
 
Last edited:

Cr250r

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
2002, honda, cr
Det är lite brunn damm kan man säga överst på burken, inget sand iallafall. Ska montera luftfiltret nu och testa hur den går.



Okej blir nog att beställa kolv, packningar och eventuellt vevstake när man har fått lön från sommarjobbet. vill inte meka så mycket med den då jag inte kan sånt där så bra. Går det bra att ta lös topplocket och kolla cylindren därifrån? hur säkert är det att beställa från ebay?

Edit: har testat den nu och den går bra:tummenupp

Trodde inte att nån skulle svara så här fort :) tack för feedbacken alla!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top