Jag tänker inte använda mig av någon tabell. När jag räknar funkar det bättre med en formel. Kurvorna som He rik länkade till, räcker för att skapa formeln samt ger mig svaret på hur många mätpunkter jag behöver för att få fram parametrarna för min gaffel....observera att dessa luftfjäderkrafter endast gäller denna framgaffel
...Således finns en unik tabell för varje modell av framgaffel.
När det gäller fjädringsfrågor så är jag ganska säker på att Alatalos svar är the way to go. Varje gång.Jag tänker inte använda mig av någon tabell. När jag räknar funkar det bättre med en formel. Kurvorna som He rik länkade till, räcker för att skapa formeln samt ger mig svaret på hur många mätpunkter jag behöver för att få fram parametrarna för min gaffel.
F.n. klurar jag på om jag skall mäta gaffeln komplett eller ersätta metallfjädrarna med nå't väsentligt mjukare med samma volym.
Jag tänker inte använda mig av någon tabell. När jag räknar funkar det bättre med en formel. Kurvorna som He rik länkade till, räcker för att skapa formeln samt ger mig svaret på hur många mätpunkter jag behöver för att få fram parametrarna för min gaffel.
F.n. klurar jag på om jag skall mäta gaffeln komplett eller ersätta metallfjädrarna med nå't väsentligt mjukare med samma volym.
När det gäller fjädringsfrågor så är jag ganska säker på att Alatalos svar är the way to go. Varje gång.
Inte nödvändigtvis, men den som vill räkna själv bör dra sig till minnes fysiken man hade i skolan. En luftfjäder har alltid en så kallad steglöst progressiv karakteristik som beskrivs av dessa gamla godingar:
pV = nRT
p1V1 = p2V2 (där skillnaden mellan V1 och V2 naturligtvis är innerrörets area multiplicerat med hur mycket man trycker ihop gaffeln)
Det enda knepiga är att mäta kraften eller trycket inuti gaffeln på ett tillförlitligt sätt. Det finns svindyra och väldigt precisa manometrar som går att gänga in i hål för luftningsskruvar på framgaffeln och jag har sett folk klämma in badrumsvågen i sin fjäderpress. Alla medel är tillåtna.
Ett något söligare sätt är att fylla framgaffeln proppfull med olja, sedan mäta volymen hos denna olja för att veta gaffelns invändiga volym, sedan göra samma sak vid några olika oljenivåer.
Jag känner bara lite grann, både i den här tråden och den om anti-squat (och kanske 300 trådar till på olika forum), att det känns rätt skönt att det inte är JAG som designar själva hojen, framgaffeln, eller stötdämparen. Jag behöver liksom inte 300 ingengörspoäng på universitet med inriktning på geometri, mekanik, pneumatik, och hydraulik.
För mig räcker det liksom att veta att om jag höjer hojen 4mm bak, så blir det så här. Om jag förlänger svingen 5mm så blir det så här. Om jag drevar om med 2 kugg mindre bak så blir det så här. osv. Och att om jag vill att hojens uppträdande ska ändras på något sätt så vet jag att det finns kanske 2-3 sätt att åstadkomma det, med lite olika sidoeffekter alla tre. Så får jag prova mig fram till vilken av dom tre jag vill använda, eller resonera med någon annan.
Jag blir alldeles snurrig av alla formler, uträkningar, och coola termer som folk slänger sig med....
Men så är jag ju varken särskilt snabb, eller smart heller för den delen...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |