Luftintagsmod på Bolten

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En förbättringsåtgärd på XV950 Bolt är, enligt ett antal Boltister, att öka andningen på hojen.
Jag ägnade några ögonblick igår åt att syna luftburken/insuget i sömmarna, och såg att det var en - enligt mig - ogynnsam placering av luftintagen.
Förutom placering, så känns luftintagsmängden lite klen i förhållande till vad de två förgasarna vill ha. (om det nu inte är beräknat på en viss genomströmmningshastighet enligt venturiprinciper...eller nåt.)

Som det hela är utformat nu, suger hojen luft från två hålrum, det ena sitter mitt mellan de två heta cylindrarna o det andra är via en slang från vevhusventilationen.
Spontant känns det som de två sämsta luftkällorna, där den ena innebär het luft in o den andra innebär varm/het luft in med en tunn oljedimma.

So..jag har hittills gjort som på bilden här nedan, tagit bort vevhusslangen och borrat 3 hål vid sidan av det ordinarie rektangulära hålet. Detta för att åtminstone få in mer mängd luft i luftburken, och eliminera varmluft och oljedimma från vevhuset.

luftingtag Bolt.png

Men den stora förändringen/förbättringen borde bli genom att via slang mot luftintagen hämta luft från fronten av hojen, typ vid gaffelbenen någonstans.
(inspirerad av min ZX7R och CBR:en)
På så vis undviks varmluftsintag och dessutom en liiiiten syreboost vid hög hastighet.

Vad tror/tycker ni? Är det bra eller dåligt tänk?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Generellt sett så ska man leta efter kall luft, så så långt rätt. Att plugga vevhusventilationen är ingen höjdare, och om nu slangen ligger lös och öppen så kommer den att läcka ut illaluktande junk på motorn istället, så den skulle jag låta vara kvar om man inte orkar bygga catchtank eller så kallad öppen vevhusventilation.
Din ritning är väl kanske inte den mest detaljerade, så det är inte så lätta att ge detaljerade råd. Att dra en slang till fronten känns som en besvärlig väg att gå och någon luffarturboeffekt kommer du inte att få. Går det inte att hämta svalare luft från sidan tex?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske en Kuryakyn Hypercharger ? Sitter på en Honda 1800 cc inte så långt från mig.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Generellt sett så ska man leta efter kall luft, så så långt rätt. Att plugga vevhusventilationen är ingen höjdare, och om nu slangen ligger lös och öppen så kommer den att läcka ut illaluktande junk på motorn istället, så den skulle jag låta vara kvar om man inte orkar bygga catchtank eller så kallad öppen vevhusventilation.
Din ritning är väl kanske inte den mest detaljerade, så det är inte så lätta att ge detaljerade råd. Att dra en slang till fronten känns som en besvärlig väg att gå och någon luffarturboeffekt kommer du inte att få. Går det inte att hämta svalare luft från sidan tex?
- Jag har inte pluggat vevventilationen, utan avslutat den slangen med ett filter i änden just för att inte pusta ut oljedimma. Den är dragen så att den har fritt utlopp o inte mot motordelar.

Men en annan fråga på samma tema - om man förlänger insuget via en slang framåt mot vinden, behöver man kompensera luftflödets hastighet med grövre slang för att få ett något sånär 1:1-förhållande i insuget?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kanske en Kuryakyn Hypercharger ? Sitter på en Honda 1800 cc inte så långt från mig.
- Ja det där bygger på just Ram-air-metoden. Fast den passar nog inte på min hoj desvärre, så jag får fortsätta med mina små hemma-mods.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Ja det där bygger på just Ram-air-metoden. Fast den passar nog inte på min hoj desvärre, så jag får fortsätta med mina små hemma-mods.
I aktuella hastigheter är det kall luft som spelar roll när det gäller Kuryakyn.
Du kan också kolla i den här tråden. Inlägg # 5619
Misstänker Jörgen med medarbetare i projektet har koll.
Vad det gäller effekten, låt oss antaga det är +20C (293K) utomhus men luften från cylindern är +30C (303K). Då tjänar du 303/293 = 1,03 eller 3 % på kallare luft om du kan ta utomhusluften istället för cylinderluften till insuget.
Normalt lufttryck är ca 100000 Pa. För att tjäna lika mycket på Ramair måste luftrycket höjas med 3000 Pa till 103000 Pa. Vilken hastighet behövs ? 1,2 kg/m3 * x * x / 2 =3000 => x = 71m/s eller 254 km/h. Lyckas du sänka lufttemperaturen 20C från +40C till + 20C så fodras en hastighet på ca 380km/h för samma rameffekt.
Glöm Rameffekt, bara aktuellt i MotoGP hastigheter....och i försäljarsnack....
1655971223621.png
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
... låt oss antaga det är +20C (293K) utomhus men luften från cylindern är +30C (303K). Då tjänar du 303/293 = 1,03 eller 3 % på kallare luft om du kan ta utomhusluften istället för cylinderluften till insuget.
- Nu tror jag iof att luften är betydligt varmare från vevhuset och mellan två cylindrar, men det är klart att hastigheten spelar stor roll.
Men det borde ändå vara skillnad för en förgasare att behöva suga in luften (från ett varmt utrymme), jämfört med att få den tvångsinmatad genom ett riktat intag från svalare fartvind.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Nu tror jag iof att luften är betydligt varmare från vevhuset och mellan två cylindrar, men det är klart att hastigheten spelar stor roll.
Men det borde ändå vara skillnad för en förgasare att behöva suga in luften (från ett varmt utrymme), jämfört med att få den tvångsinmatad genom ett riktat intag från svalare fartvind.
Den stora skillnaden är mellan att suga in luften från ett varmt utrymme jämfört med ett intag från svalare fartvind.
Är luften i varma utrymmet 30C och den svalare fartvinden 25C så ger det ca 1,7 % mer kg luft/insugen m3 och det är kilona som räknas (till sist kilona syre i luften...)
Är luften i varma utrymmet 60C och den svalare fartvinden 55C så ger det ca 1,5 % mer kg luft/insugen m3 och det är kilona som räknas (till sist kilona syre i luften...)
Och 10 K kallare jämfört med 5K kallare dubbelt så hög effekt,
I varma utrymmet 30C, svalare fartvinden 20C ger ca 3,4 % mer
I varma utrymmet 60C, svalare fartvinden 50C ger ca 3,0 % mer och så vidare
Det kan jämföras med att 180km/h ger ca 1,5 % mer luft till motorn pga tvångsmatning av fartvinden.

Fick nu ideen att vill man hålla undan slipstreamande konkurrenter i MotoGP kan det vara en god ide (om det är tillåtet av reglerna) att placera avgasutsläppen i samma höjd som konkurrentens luftintag framtill på kåpan ...... Provas nog ut i vindtunnel för bäst effekt.....

1661260316948.png
:)
Ramaireffekt
1661260390316.png

:va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
*intressant text*

- Jag kan möjligen ha missat detta i dina beräkningar, men är det räknat på samma mängd insugsluft oavsett om den sugs eller forceras in? Tänker att det väl borde bli mer luft i luftburken per tidsenhet om den pressas in jämfört med om den ska dras in...eller?

Jag tänker på ex. Kawasakis (o Hondas?) hojar, som hämtar in märkbar effekt via sina RamAir-system.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kallare luft har högre täthet, lätt räkna med absolut temperatur, Kelvin. 273+Temp C = Temp K
20C=293K 30C=303K vinst =303/293-1=0,0341=3,41 %
Fartvinden ökar lufttrycket formel 1,2 *V * V/2 = farttryck i Pa (Pascal) 1,2 kg/m3 är luftens täthet, beror givetvis på temperaturen men 1,2 kg/m3 är vanligt vid ventilationsberäkningar ......
där V= hastigheten i m/s (km/h / 3,6 = V m/s)
Normalt lufttryck är ca 100000 Pa
Antag hastighet 360 km/h => V = 100 m/s Farttryck = 1,2 * 100*100/2=6000 Pa
Dvs totalt lufttryck =100000+6000=106000 Pa
Vinst =106000/100000-1 =0,06 = 6%
osv. Farttrycket är proportionellt mot kvadraten på hastigheten så
Antag hastighet 36 km/h => V = 10 m/s Farttryck = 1,2 * 10*10/2=60 Pa
Dvs totalt lufttryck =100000+60=100060 Pa
Vinst =100060/100000-1 =0,0006 = 0,06%

Man tjänar alltså mycket på att dra in friskluft / kalluft istället för luft värmd av cylindrar / kylare
redan vid körkortshastigheter.
Men i körkortshastigheter så har farttrycket ingen betydelse.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
*datacalculationstobackupclaim*

Man tjänar alltså mycket på att dra in friskluft / kalluft istället för luft värmd av cylindrar / kylare
redan vid körkortshastigheter.
Men i körkortshastigheter så har farttrycket ingen betydelse.
- Ah, där satt den. I slutsummeringen ?

..och den viktigaste meningen för mig är ju:
"Man tjänar alltså mycket på att dra in friskluft / kalluft istället för luft värmd av cylindrar / kylare redan vid körkortshastigheter."
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kallare luft har högre täthet, lätt räkna med absulut temperatur, Kelvin. 273+Temp C = Temp K
20C=293K 30C=303K vinst =303/293-1=0,0341=3,41 %
Fartvinden ökar lufttrycket formel 1,2 *V * V/2 = farttryck i Pa (Pascal) 1,2 kg/m3 är luftens täthet, beror givetvis på temperaturen men 1,2 kg/m3 är vanligt vid ventilationsberäkningar ......
där V= hastigheten i m/s (km/h / 3,6 = V m/s)
Normalt lufttryck är ca 100000 Pa
Antag hastighet 360 km/h => V = 100 m/s Farttryck = 1,2 * 100*100/2=6000 Pa
Dvs totalt lufttryck =100000+6000=106000 Pa
Vinst =106000/100000-1 =0,06 = 6%
osv. Farttrycket är proportionellt mot kvadraten på hastigheten så
Antag hastighet 36 km/h => V = 10 m/s Farttryck = 1,2 * 10*10/2=60 Pa
Dvs totalt lufttryck =100000+60=100060 Pa
Vinst =100060/100000-1 =0,0006 = 0,06%

Man tjänar alltså mycket på att dra in friskluft / kalluft istället för luft värmd av cylindrar / kylare
redan vid körkortshastigheter.
Men i körkortshastigheter så har farttrycket ingen betydelse.
Så skall det se ut korrekta beräkningar.

Så otroligt många som sörplar o bullrar och högstbtroligt tappat på detta, just pga att man ändrar på motorns avstämning.

Det finns uppskattad effekt.
Det finns bromsas effekt.
O boost butt dyno som ger minst 10 hp.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Så..genomförda ingrepp i luftflödet då:
Luftintag från fartvinden. Original luftfilter bytt mot Ramair-filter i originalburk.
Fem 8 mm. hål borrade i ljuddämparens "slutvägg".

Till hösten lämnas ECU:n till Ivans Performance för lite extra utvunna hp från balans i luft- och bränsleflöden.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur vet Ivan vad dina hål gör?
Räcker det att han får veta totala areaökningen in och ut?
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Det är ju alltid kul med modifieringar men vore det inte enklare att köpa en custom med mer än 40-50hk om det ska gå fort? Att lägga in en "map" som ska öka effekten känns vanskligt, ännu mer vanskligt känns det om du innan det laborerat med diverse hål på godtyckliga ställen?!
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om du kommer skicka in trycksatt luft (mha luffarturbo) i förgasarna så kanske du får uppleva att förgasarna slutar fungera vid viss hastighet. Du kanske behöver trycksätta dem på något sätt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är ju alltid kul med modifieringar men vore det inte enklare att köpa en custom med mer än 40-50hk om det ska gå fort? Att lägga in en "map" som ska öka effekten känns vanskligt, ännu mer vanskligt känns det om du innan det laborerat med diverse hål på godtyckliga ställen?!
- Nu är det ju inte hål på godtyckliga ställen iof, men men att mappa en hoj tar ju med sådana luftintag i beräkningen eftersom hojen körs under tiden. Och det jag är ute efter är ökad effekt på låga varv, rejält vrid.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Nu är det ju inte hål på godtyckliga ställen iof, men men att mappa en hoj tar ju med sådana luftintag i beräkningen eftersom hojen körs under tiden. Och det jag är ute efter är ökad effekt på låga varv, rejält vrid.
Nu går det inte att ändra vrid hp speciellt mycket det som krävs är högre komp vassare kam portade toppar o biggbore.

Då kan du nog få loss 15 hp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de finns plats för längre insugskanal (tratt( före spjälhus kan man få lös rätt skapligt med bottendrag med förlust på topp.
Ex på det är den hoj jag har KTM sm 990.
Med org trattar som är runt 55mm så bromsar man runt 124-125hk och bottendraget är riktigt bra. Sätter man dit Ktm RC8 trattar som är ca 25-30mm så får man ut 128-129hk men bet sämre bottendrag. Jag har provat bägge trattarna och favvon är långa vers på grusväg men korta på asfalt. Många kör en kort på ena cylindern och lång på andra.
När jag körde trimmad enstånka så hade jag olika långa insug ber på vilken typ av körning man skulle göra. Kort på rr bana och 50-60mm längre på grus och mittemellan på isbana.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top