MickeZX7R
Posör
En förbättringsåtgärd på XV950 Bolt är, enligt ett antal Boltister, att öka andningen på hojen.
Jag ägnade några ögonblick igår åt att syna luftburken/insuget i sömmarna, och såg att det var en - enligt mig - ogynnsam placering av luftintagen.
Förutom placering, så känns luftintagsmängden lite klen i förhållande till vad de två förgasarna vill ha. (om det nu inte är beräknat på en viss genomströmmningshastighet enligt venturiprinciper...eller nåt.)
Som det hela är utformat nu, suger hojen luft från två hålrum, det ena sitter mitt mellan de två heta cylindrarna o det andra är via en slang från vevhusventilationen.
Spontant känns det som de två sämsta luftkällorna, där den ena innebär het luft in o den andra innebär varm/het luft in med en tunn oljedimma.
So..jag har hittills gjort som på bilden här nedan, tagit bort vevhusslangen och borrat 3 hål vid sidan av det ordinarie rektangulära hålet. Detta för att åtminstone få in mer mängd luft i luftburken, och eliminera varmluft och oljedimma från vevhuset.
Men den stora förändringen/förbättringen borde bli genom att via slang mot luftintagen hämta luft från fronten av hojen, typ vid gaffelbenen någonstans.
(inspirerad av min ZX7R och CBR:en)
På så vis undviks varmluftsintag och dessutom en liiiiten syreboost vid hög hastighet.
Vad tror/tycker ni? Är det bra eller dåligt tänk?
Jag ägnade några ögonblick igår åt att syna luftburken/insuget i sömmarna, och såg att det var en - enligt mig - ogynnsam placering av luftintagen.
Förutom placering, så känns luftintagsmängden lite klen i förhållande till vad de två förgasarna vill ha. (om det nu inte är beräknat på en viss genomströmmningshastighet enligt venturiprinciper...eller nåt.)
Som det hela är utformat nu, suger hojen luft från två hålrum, det ena sitter mitt mellan de två heta cylindrarna o det andra är via en slang från vevhusventilationen.
Spontant känns det som de två sämsta luftkällorna, där den ena innebär het luft in o den andra innebär varm/het luft in med en tunn oljedimma.
So..jag har hittills gjort som på bilden här nedan, tagit bort vevhusslangen och borrat 3 hål vid sidan av det ordinarie rektangulära hålet. Detta för att åtminstone få in mer mängd luft i luftburken, och eliminera varmluft och oljedimma från vevhuset.
Men den stora förändringen/förbättringen borde bli genom att via slang mot luftintagen hämta luft från fronten av hojen, typ vid gaffelbenen någonstans.
(inspirerad av min ZX7R och CBR:en)
På så vis undviks varmluftsintag och dessutom en liiiiten syreboost vid hög hastighet.
Vad tror/tycker ni? Är det bra eller dåligt tänk?