Luftintagsmod på Bolten

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om de finns plats för längre insugskanal (tratt( före spjälhus kan man få lös rätt skapligt med bottendrag med förlust på topp.
Ex på det är den hoj jag har KTM sm 990.
Med org trattar som är runt 55mm så bromsar man runt 124-125hk och bottendraget är riktigt bra. Sätter man dit Ktm RC8 trattar som är ca 25-30mm så får man ut 128-129hk men bet sämre bottendrag. Jag har provat bägge trattarna och favvon är långa vers på grusväg men korta på asfalt. Många kör en kort på ena cylindern och lång på andra.
När jag körde trimmad enstånka så hade jag olika långa insug ber på vilken typ av körning man skulle göra. Kort på rr bana och 50-60mm längre på grus och mittemellan på isbana.
- Olika insugslängd på respektive cylinder? Hur hanterar styrenheten bränsle/luft-flödet med den obalansen? Vad blev effekten när du körde "mixat" lång o kort..något mellanting?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu går det inte att ändra vrid hp speciellt mycket det som krävs är högre komp vassare kam portade toppar o biggbore.

Då kan du nog få loss 15 hp
- Ja dom ingreppen o pengarna är inte aktuella i dagsläget. Jag är nöjd om jag kan hitta några kusar genom betydligt enklare metoder. Finns ju ofta lite att hämta i ett FI-system trots allt med mappning. (typ 20 hk i min CBR929RR)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Ja dom ingreppen o pengarna är inte aktuella i dagsläget. Jag är nöjd om jag kan hitta några kusar genom betydligt enklare metoder. Finns ju ofta lite att hämta i ett FI-system trots allt med mappning. (typ 20 hk i min CBR929RR)
Bolten är inte i närheten så extrem som 929,an
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Olika insugslängd på respektive cylinder? Hur hanterar styrenheten bränsle/luft-flödet med den obalansen? Vad blev effekten när du körde "mixat" lång o kort..något mellanting?
De går bra med olika längd på trattar på bakre resp främre cylinder men de är knappast bättre än än samma längder. De va bara så enkelt då de fanns båda länderna hos KTM. Folk som körde olika längder mappade in cylindrana separat i bänk..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
De går bra med olika längd på trattar på bakre resp främre cylinder men de är knappast bättre än än samma längder. De va bara så enkelt då de fanns båda länderna hos KTM. Folk som körde olika längder mappade in cylindrana separat i bänk..
- Ah okey separat mappning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom ECU-mappen bygger på ökat luftintag, antingen eftermarknadsfilter eller modifierad luftburk, öppnade jag upp mer i fronten igår.
airbox rev.2.jpg

Här fanns inget luftintag tidigare, utan enbart baktill mot cylindrarna.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top