Luftning av magurakoppling på husaberg

Erik U

Åk först du så väntar jag där framme
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Honda crf450r
Tjena!

En liten fundering angående luftning av husabergs magura koppling! Har bytt olja i den då den tidigare blev "svampig" när den blev varm.
Men nu när jag har tryckt i ny olja nerifrån så att ingen luft kommer. Så när man stängt luft nippeln nere vid framdrevet. Så om man pumpar med kopplingshandtaget så kommer det luftbubblor men tycker det inte minskar något fast man pumpar och pumpar med kopplings handtaget!
Pratade med karlströms idag och dom sa att det bara var och kämpa på! Stämmer det , tycker jag har pumpat med handtaget en halv evighet :gnissla !
Vad händer om de är luft kvar i systemet när man åker?
Tacksam för hjälp vill ju åka nu när de är finväder :yoparty .

mvh Erik

DanM

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
KTM 525 EXC -03 | Yamaha YZ 125 -00
Du stänger väll nippeln nere innan du släpper ut kopplingshandtaget? annars kommer den dra in luft igen så fort du släpper ut.

Pumpa upp tryck med kopplingen, tryck in den helt och sen öppnar du upp luftningsnippeln. Sen stänger du den igen innan du släpper ut kopplingshandtaget. Upprepa detta tills all luft är borta. Håll även koll så du inte får för lite olja i behållaren för då drar den in ny luft.

Lycka till :)

Erik U

Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Honda crf450r
Du stänger väll nippeln nere innan du släpper ut kopplingshandtaget? annars kommer den dra in luft igen så fort du släpper ut.

Pumpa upp tryck med kopplingen, tryck in den helt och sen öppnar du upp luftningsnippeln. Sen stänger du den igen innan du släpper ut kopplingshandtaget. Upprepa detta tills all luft är borta. Håll även koll så du inte får för lite olja i behållaren för då drar den in ny luft.

Lycka till :)

Tack för tippset och svaret!
Jag fick för mig att man bara skulle trycka in handtaget upprepade gånger utan att öppna nippeln så skulle luften försvinna =).. Men då innebör ju det att den suger tjuvluft?! Då skall jag prova ditt tipps i morgon o se om de blir bättre. Tänkte prova bana på söndag så man vill ju ha den schyst.

DanM

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
KTM 525 EXC -03 | Yamaha YZ 125 -00
Tack för tippset och svaret!
Jag fick för mig att man bara skulle trycka in handtaget upprepade gånger utan att öppna nippeln så skulle luften försvinna =).. Men då innebör ju det att den suger tjuvluft?! Då skall jag prova ditt tipps i morgon o se om de blir bättre. Tänkte prova bana på söndag så man vill ju ha den schyst.

Den ska inte suga tjuvluft så långe du pumpar med stängd nippel och det inte är för lite olja i systemet så behållaren blir tom. Men om du bara pumpar med stängd nippel kommer ingen luft att försvinna.

Låter skoj med banåkning :)

Erik U

Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Honda crf450r
Den ska inte suga tjuvluft så långe du pumpar med stängd nippel och det inte är för lite olja i systemet så behållaren blir tom. Men om du bara pumpar med stängd nippel kommer ingen luft att försvinna.

Låter skoj med banåkning :)

tackar så mycket för hjälpen.
Fick slutligen till det men det visa sig att kopplingen sög tjyvluft i kolven i kopplingshandtaget :huvet . Så efter en vända te mc jansson så är det rock n roll igen :rock .

Mvh Erik

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...