Luftpistol PCP - nybörjarfrågor

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag är nyfiken på en Artemis PP700S-A och vet inte mycket mer än att man laddar med tryckluft och sedan skjuter skottvis sisådär 30 diaboler...typ.

Men! Tryckluften...300 bar. Behöver man en rejäl kompressor för att ladda sin piece, eller vad? Låter som en dyr historia för att skjuta lite.
Jag har en Biltema-kompressor av enklare sort, men den lär väl inte trycka i några 300 bar i pickadollen, gissar jag?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nejnej, allt du behöver här är en PCP-pump, en form av mer hållbar cykelpump bara. Den finns att köpa där du köper din pistol.

Googla pcp-pump

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nejnej, allt du behöver här är en PCP-pump, en form av mer hållbar cykelpump bara. Den finns att köpa där du köper din pistol.

Googla pcp-pump
- De där till synes jättesimpla pumparna kostar ju mer än hälften av pistolpriset. Men okey, ska fundera på det iallafall.
Kan man öka effekten i puffran genom att pumpa i mer luft än rekommenderat, eller vad styr utgångshastigheten/anslagsenergin där?

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
- De där till synes jättesimpla pumparna kostar ju mer än hälften av pistolpriset. Men okey, ska fundera på det iallafall.
Kan man öka effekten i puffran genom att pumpa i mer luft än rekommenderat, eller vad styr utgångshastigheten/anslagsenergin där?
Har inte svar på din fråga men den pickan du länkade hade ju regulator för att få exakt tryck och precision i skotten så då lär det inte spela ngn roll hur mkt du pumpar

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det som brukar göras på PCP-vapen är modifieringar som gör att man släpper igenom en större luftvolym vid varje skott - sök på vapnets namn och "tuning" eller "power"
Givetvis olagligt

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Nåt sånt borde du kunna klara dig på.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
pumparna kostar ju mer än hälften av pistolpriset.
Ja dom är lite dyrare än cykelpumpar tyvärr.

Precis, vapen med regulator släpper INTE genom mer luft ju mer du pumpar dom. Du kan som sagt byta eller borra upp eller byta passagen, går göra på vissa, så att du får högre utgångshastighet. Men jag rekommenderar inte göra så då du inte får lika många skott per pumpning sen.

Ska du skjuta för att öva på tavla kör 4.5mm, ska du döda djur typ råttor, harar, större fåglar, kör på 5.5mm. Tänk på att 4.5 är billgare och eventuella magasin rymmer fler skott (längre sessioner). Skjutupplevelsen är annars samma, skulle jag vilja påstå.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, hemma ja. Men är man ute på jaktrunda i skogen så har man ingen ström. Då är pumpen enda alternativet.
Har du bilen någorlunda i närheten kan du driva kompressorn på bilbatteriet, så mobiliteten är inget hinder. Vad jagar du med PCP luftpistol? :va

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag körde med tub. Köpte från någon paintballbutik i Uppsala. Sedan en liten regulator. Funkade bra och räckte länge.
Har för mig att man kan få tuben fylld hos brandkåren. Även vissa dykflaskor kör 300bar.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...