Luftpistol PCP - nybörjarfrågor

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag körde med tub. Köpte från någon paintballbutik i Uppsala. Sedan en liten regulator. Funkade bra och räckte länge.
Har för mig att man kan få tuben fylld hos brandkåren. Även vissa dykflaskor kör 300bar.
Kolla bara att tubens godkännande gäller några år - har för mig att provtryckning skall ske vart 5:e år. Har tiden löpt ut så blir tuben inte fylld. Provtryckning kostar några kronor men brukar framförallt vara lite bökigt att hitta någon som gör det (åtminstone var det så förr i Göteborg)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kan man öka effekten i puffran genom att pumpa i mer luft än rekommenderat, eller vad styr utgångshastigheten/anslagsenergin där?

Genom att modifiera luftvapnet så att det ökar energin till över 10 joule gör du också vapnet licenspliktigt.
Utan licens för ett vapen du trimmat gör du dig skyldig till vapenbrott.
Beroende på vad du har för jobb kan du behöva uppvisa ett utdrag från belastningsregistret eller till och med behöva genomgå säkerhetsklassing av på någon nivå.
Att ha gjort sig skyldig till vapenbrott vid en säkerhetsklassning imponerar föga oavsett om det bara är en småtrimmad luftpistol.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har nu beställt både picka, ammo och luftpump : )
Tackar för input från expertisen. Återkommer efter testning.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Så...nu ska jag öka fjäderspänningen i hanen, och eventuellt också öka trycket i regulatorn en smula.

Jag har ju ingen kronometer, så mitt mått på framsteg med hastighet/anslagskraft kommer utgöras av skott mot bräda och jämföra penetrationsdjupet däri : )

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Du kan också skaffa småflaskor, burkar eller krukor att testa på. Och så kan du filma ditt målobjekt och se på vilket sätt det fragmenteras. Sen känner du också i vapnet hur hårt/mjukt det smäller till. Det är inte lika exakt som korrekt utrustning, men funkar fint att höfta med.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Du kan också skaffa småflaskor, burkar eller krukor att testa på. Och så kan du filma ditt målobjekt och se på vilket sätt det fragmenteras. Sen känner du också i vapnet hur hårt/mjukt det smäller till. Det är inte lika exakt som korrekt utrustning, men funkar fint att höfta med.
- Jag har sparat två tomma ölburkar som jag tänkte fylla med vatten alt. sand och provskjuta mot. Vet inte hur mycket kraft det behövs för att dra igenom en vattenfylld aluminiumölburk, men jag kan ju ställa något mjukare bakom o se skillnaden i genomslag där.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
tomma ölburkar som jag tänkte fylla med vatten alt. sand
Precis, sand är bra. Vatten är för lätt.

Vill prova använda små 5x5 cm plåtbitar, stansade i 3 eller 4 mm stålplåt (stjärnor, gubbar, grisar etc) med hål i ett hörn så att man kan hänga biten på en liten krok eller spik. Flera dessa målade i olika färg, kanske hängda inuti en trä-ram som ett litet galleri, kanske kombinera med fler ramar på olika avstånd. Går fint att packa ihop i bilen och dra ut i skogen för en trevlig liten söndagsaktivitet. Så klingar det fin när man träffar ;)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Och direkt efter kikarsiktemontaget hängde jag ut en måltavla i ruskvädret och provsköt 5 bulor (5,5 mm/.22).
Hade spänt upp hanens fjäder pyttelite - 3 mm som det står på tavlan där - för att få lite extra poff i puffran.
Justera siktet eller justera avståndsbedömningen? Får skjuta i bättre väderlek nästa gång. Mulet och halvregn är knepigt när man inte ser mittpunkten i målet riktigt.

Skjutprov 10m.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och direkt efter kikarsiktemontaget hängde jag ut en måltavla i ruskvädret och provsköt 5 bulor (5,5 mm/.22).
Hade spänt upp hanens fjäder pyttelite - 3 mm som det står på tavlan där - för att få lite extra poff i puffran.
Justera siktet eller justera avståndsbedömningen? Får skjuta i bättre väderlek nästa gång. Mulet och halvregn är knepigt när man inte ser mittpunkten i målet riktigt.

View attachment 505004
Frågan som infinner sig är ju diametern på målcirkeln?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker väl att träffbilden ser helt okej ut, hur var det nu, man skjuter generellt lågt i mörker och dålig sikt va? (kommer inte ihåg vad det var man fick lära sig i det militära)

Det som sitter högt är en utliggare, men dock inte mycket, förmodligen ovan med avtryckaren

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag tycker väl att träffbilden ser helt okej ut, hur var det nu, man skjuter generellt lågt i mörker och dålig sikt va? (kommer inte ihåg vad det var man fick lära sig i det militära)

Det som sitter högt är en utliggare, men dock inte mycket, förmodligen ovan med avtryckaren
- Jag har justerat siktet nu och hoppas kunna centrera bättre. Annars håller jag med om att spridningen är okey...även om det nu sitter kikare på pickan.
Ökade fjäderspänningen ytterligare något o nu smäller det rejält i kulfånget. En kula rickoschetterade mot en stenhård träbit bredvid målet, och kom vinande förbi mitt öra o small in i husväggen. En resa på 20 meter med rejält bibehållen fart alltså.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
- Jag har justerat siktet nu och hoppas kunna centrera bättre. Annars håller jag med om att spridningen är okey...även om det nu sitter kikare på pickan.
Ökade fjäderspänningen ytterligare något o nu smäller det rejält i kulfånget. En kula rickoschetterade mot en stenhård träbit bredvid målet, och kom vinande förbi mitt öra o small in i husväggen. En resa på 20 meter med rejält bibehållen fart alltså.

Jag hade en 10m bana i källaren som barn, med ett riktigt kulfång och en träskiva bakom som sög upp missarna, men enstaka gånger träffade man så precis på kanten av kulfånget att kulan kom tillbaka. (speciellt då man skjöt på tavla med 5 målcirklar)

Använd skyddsglasögon!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...