Luftskyttar, vad skjuter ni med?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade mig en gedigen samling med Carl Gustaf när jag var liten, jag och farsan åkte alltid runt på auktioner/loppisar/marknader där jag samlade på mig sådana.
Men en dag fick jag även tag på ett importerat halvautomatiskt luftgevär, påminde om M41 och man kunde antingen köra med kolsyrepatroner eller pumpa och det fanns ett magasin i botten som man fyllde kulor på rad. Fast vid pumpskjutning var det hederliga 4,5:eek:r som gällde. Om jag inte minns helt fel så bör det ligga kvar på någon vind någonstans.
Carl gustaf-samlingen krängde jag för rätt många kronor till en inbiten samlare som hade fått nys om dem.

När jag tävlade så var det Fainverker eller vad det nu hette och Klubbens väl inskjutna Dianor och något Hatsan vid ett återfall för inte så länge sen.
Blev till och med distriktsmästare några gånger innan 10 års ålder och vann någon större tävling när jag var 12 men sen tröttnade jag och började skjuta salong och sen lite mer 9mm men sen dog allt intresse vad vapen heter.

Nu blev jag ju dock sugen på att börja skjuta lite igen och den där 303:an såg väldigt lockande ut :D Eller så skiter man i det och ser till att skaffa den där förbannade 9mm-licensen någon gång så man får köpa sin efterlängtade Glock 17.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
BT-4 paintball markör. Skjuter polarna i skogen och ibland på bana. Händer väll att en katt färgas ibland också när de är på bil och hoj.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
För att bidra till tråden: jag skjuter lite luft ibland.

Med det sagt vill jag nu höra om någon skytt har ett tips för att bli av med dominansen jag har på högerögat?
Jag skulle kunna peta ut det med ngt vasst föremål men till saken hör att jag gärna har kvar båda i drift. Fast med jämnare fördelning på siktet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
För att bidra till tråden: jag skjuter lite luft ibland.

Med det sagt vill jag nu höra om någon skytt har ett tips för att bli av med dominansen jag har på högerögat?
Jag skulle kunna peta ut det med ngt vasst föremål men till saken hör att jag gärna har kvar båda i drift. Fast med jämnare fördelning på siktet.

Vänsterskytt?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hajar inte frågan.
Jag skjuter med högergrepp (håller med båda) och siktar instinktivt mer med högerögat.

Om du skjuter med vänster kommer det logiskt att använda det ögat. Men det är ju om du skjuter från axeln, skjuter du kortvapen spelar det ju mindre roll vilket öga du nyttjar över siktet.

Har du problem med dominans är det ju i princip enbart vid instinktivt skytte, och då bara om det inte är det mot stocken. Sen spelar det ju ingen roll vilket som är dominant om du skjuter över sikten. Dominansen kan om man är envis övas över till andra ögat, men ett är alltid dominant.

Annars skulle du vara berusad mest hela tiden.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du skjuter med vänster kommer det logiskt att använda det ögat. Men det är ju om du skjuter från axeln, skjuter du kortvapen spelar det ju mindre roll vilket öga du nyttjar över siktet.

Har du problem med dominans är det ju i princip enbart vid instinktivt skytte, och då bara om det inte är det mot stocken. Sen spelar det ju ingen roll vilket som är dominant om du skjuter över sikten. Dominansen kan om man är envis övas över till andra ögat, men ett är alltid dominant.

Annars skulle du vara berusad mest hela tiden.

Ah, ursäkta. Krutpicka tänker jag på nu.
Jag är envis. Och berusad mest hela tiden:glömdet

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ah, ursäkta. Krutpicka tänker jag på nu.
Jag är envis. Och berusad mest hela tiden:glömdet

Vill du öva vänstern med vänster öga, som om det högra vore skadat tillsammans med höger arm, tejpa höger lins på glasögonen.

Men dominansen lär du inte kunna dela, hörs liksom på namnet.....

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Från dominans till jämnvikt. Henögon.

hehe , tanken är god , men du kommer aldrig att kunna "träna" bort dominansen från ena ögat , ett av ögonen kommer alltid vara det dominerande (om du nu just inte petar ut det med en sax)
jag siktade med båda , även i prec skytte , men med vänstra som "kornfokus" , är endå halvblind på högra så jag slapp massa lappar å trams :)

vet många pistolskyttar som antingen har bytt hand för att passa det dominerande ögat eller helt enkelt anpassat skjutstilen

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
hehe , tanken är god , men du kommer aldrig att kunna "träna" bort dominansen från ena ögat , ett av ögonen kommer alltid vara det dominerande (om du nu just inte petar ut det med en sax)
jag siktade med båda , även i prec skytte , men med vänstra som "kornfokus" , är endå halvblind på högra så jag slapp massa lappar å trams :)

vet många pistolskyttar som antingen har bytt hand för att passa det dominerande ögat eller helt enkelt anpassat skjutstilen

Jag är lyckligt lottad som är högerhänt samtidigt m.a.o :hihi

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
vänsterlabbad , vänster öga passade mig som vanten :tummenupp
de lite knepiga var när jag tränade som mest och vänster armbåge/axel började få känningar så hadde jag feta probbs å anpassa mig till "svag hand"

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Ingen som skjuter med brunögat?:arsele:dummer
Dagens jävla ungdomar ska alltid ha massa trendiga nymodigheter twii!:mad:

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull