Lufttryck i regndäck?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Föresten har du ett K2 bak slick/mönstrat till övers (däckspanik pga utebliven leverans)
Har 2 st SC2 (Pirelli Superbike Slick -07) men kommer kanske att behöva dem själv beroende på väder och slitage.
Finns förhoppningsvis någon annan med gott om däck som du kan köpa av.
 
Nä du skulle aldrig klara av att hålla samma temp i regndäck som i slicks och detta har konstruktörerna tänkt på och utvecklat en gummiblandning som fungerar vid lägre temperatur.
Ungefär på samma sätt som vinterdäck till bilen, de innehåller en massa kemikalier som gör att de fungerar bäst vid låg temp då vanligt gummi redan har stelnat pga annan formula på gummit.

Låter logiskt men frågan motiverades av att en däckleverantör påstod att regndäcken skulle värmas till 80 grader.
 
Googlade lite och fann en rekommendation från tekniske chefen på chickenhawk däcksvärmare och han skriver följande:
Dry-compound tires need much more heat than rain-compound tires,
but rain tires definitely benefit from heat. It is typical to see 35-45 degrees
on a rain tire after use. Before temperature- adjustable tire warmers,
many crew chiefs were in the practice of putting a warmer on a rain tire
for a few minutes. “Just to get a little heat in it,” I would hear from them.
This is an example of where the goal is to get heat into the carcass, not so
much for the surface, so it is better to heat for a longer time at a lower temperature rather than a short time at a high temperature. We typically recommend heating rain tires for 20-30 minutes at 45 degrees.
Så har man däcksvärmare med möjlighet att reglera termostaten ner till 45C är det kanske läge annars hade jag nog avstått med tanke på vad som händer med överhettade däck.
 
Last edited:
Googlade lite och fann en rekommendation från tekniske chefen på chickenhawk däcksvärmare och han skriver följande:
Så har man däcksvärmare med möjlighet att reglera termostaten ner till 45C är det kanske läge annars hade jag nog avstått med tanke på vad som händer med överhettade däck.
Tackar för den infon.
Har själv ställbara värmare så det blir att skruva ner dem till 40-45 grader om himlen skulle öppna sig.

Fan, man kanske skulle ha dubbla uppsättningar med värmare, en för slicksen och en för regndäcken när vädret är instabilt. Racing kan bli hur dyrt som helst om man vill :hihi
 
Tackar för den infon.
Har själv ställbara värmare så det blir att skruva ner dem till 40-45 grader om himlen skulle öppna sig.

Fan, man kanske skulle ha dubbla uppsättningar med värmare, en för slicksen och en för regndäcken när vädret är instabilt. Racing kan bli hur dyrt som helst om man vill :hihi

Är man gammal, långsam och talanglös rookie kan man åtminstone vinna kriget i depån....
 
Jag har faktiskt kört med däcksvärmare på mina regndäck en hel del.
Mest pga att det inte slog mig ifall det kunde sabba däcken.
Och däcken kylls ner direkt när man rullar ur depån och det kommer vatten på dom, så jag tror inte dom blir överhettade. Hurvida det förstör värmecyklerna i däcken vet jag inte. Men jag har gjort så 10-15ggr med dom regndäck jag har, och jag märker ingen försämring på dom i alla fall.
Och jag har inte termostat för 40c på mina däcksvärmare.
 
Låter logiskt men frågan motiverades av att en däckleverantör påstod att regndäcken skulle värmas till 80 grader.

Låter konstigt, då det väl knappast kan vara deras arbetstemperatur väl ute på banan.
Har aldrig känt ett regndäck bli mer änd handvarmt direkt efter körning.
 
Skulle säkert lura någon.
Men då måste man väl nästan ha en separat vagn för hjulen också så det ser ännu proffsigare ut? :hihi

Separat vagn till hjulen gärna svetsad i titanrör borde alla rookies ha, dessutom kan man inte låta däcken ligga i en hög det kan ju deformera dem :mattias

Vill du se extra proffsig ut kan du hyra mig som heltidsanställd mekaniker så kan jag stå i depån och analysera däckslitage och släppa två klick på returen åt dig....
 
Vill du se extra proffsig ut kan du hyra mig som heltidsanställd mekaniker så kan jag stå i depån och analysera däckslitage och släppa två klick på returen åt dig....
Om du nöjer dig med en kokt med bröd och lite kallt kaffe per dag är jobbet ditt :tummenupp

Finns en del rookie-förare som har "mekaniker" med sig vilket självklart borde vara förbjudet eftersom jag inte har någon kompis som kan skruva och har tid att följa med (har nog inga kompisar alls när jag tänker efter) :mad:
 
Om du nöjer dig med en kokt med bröd och lite kallt kaffe per dag är jobbet ditt :tummenupp

Finns en del rookie-förare som har "mekaniker" med sig vilket självklart borde vara förbjudet eftersom jag inte har någon kompis som kan skruva och har tid att följa med (har nog inga kompisar alls när jag tänker efter) :mad:

Lite bröd och kallt kaffe räcker om jag får skruva tvåtakt men skall jag skruva kantarellharv är det lyxhotel och fet lönecheck som gäller.....
 
Lite bröd och kallt kaffe räcker om jag får skruva tvåtakt men skall jag skruva kantarellharv är det lyxhotel och fet lönecheck som gäller.....
Du kan få meka hur mycket du vill med sonens minimoto, den stora hojen behöver bara tankas och få returen justerad några klick hit eller dit :)

Back to topic: Monterade regndäcken i dag så nu känner jag mig extremt rÄjSiG. Två uppsättningar fälgar borde borga för schysst status i depån :D
 
Du kan få meka hur mycket du vill med sonens minimoto, den stora hojen behöver bara tankas och få returen justerad några klick hit eller dit :)

Back to topic: Monterade regndäcken i dag så nu känner jag mig extremt rÄjSiG. Två uppsättningar fälgar borde borga för schysst status i depån :D

Minst 3 uppsättningar är väl ett måste?

Slicksen, sedan blött men inte regn och tokregn.

Är vädret tillräckligt stabilt kan man i lagom tid byta tokregn eller slicken mot intermideat (hur faan stavas det) berorende på vädrets nycker och bana man kör på.


Å andra sidan så är väl just slicks och regn det som är ett rent måste. Har dugit hittils.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top