LUNDA ligger i farosonen LÄS!!

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Hej,

Var in på SHRAs hemsida, och detta är något vi måste hjälpa till med ellerhur, vi vill ju inte att det ska bli massa olagligt rejsande igen, nu när vi har Lunda.

(hoppas inte jag dubbelpostar, läser så lite här numer :rodnar)

För att se orginaltexten inkl länkar gå in på: http://www.shrauppsala.se/

2006-05-11 Öppen info från ordföranden ang hotad verksamhet på Lunda flygfält

Efter beslut taget hos Miljökontoret den 8/5-06 så kommer all motorsport och motorverksamhet över 55 decibell, hos grannarna, inte att få möjlighet att nyttja Lundafältet, Alunda. Detta gäller allt ljud ifrån fordonen. Härmed omöjlig görs i stort sett all motorverksamhet då inte ens vanliga gatbilar eller gathojar klarar detta krav trots att dom är besiktigade av Svensk Bilprovning i samma skick. Skriv ut denna lista för namnpåskrift. Detta kommer att vara ett underlag till överklagan till Länsstyrelsen och tänk på att detta gäller all motorsport.
När listan är full skickar Ni den till: SHRA UPPSALA c/o Pernilla Rosander, Rasbo Tomta, 755 96 UPPSALA
Vi jobbar självklart vidare och vi kommer att köra tävling men vi kommer att kräva effektiv ljuddämpning i alla klasser och tyvär så kommer publiken inte att få se det som lockar.. Vi måste ju på något sätt visa att detta behövs.

Ordförande Pernilla Rosander

Lite info runt detta finns här Mer information kan ges av Östhammars Kommun eller Alliansen för Lunda flygfält, se hemsida här

Skriv på direkt här
Der går också bra att göra maillistor där nr 25 på listan mailar den till info@shrauppsala.se

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har skrivit på... Vore förbannat synd om verksamheten förbjöds pga ljudkrav (jävla svenne-fasoner att klaga på motorsport).

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Nu skrev jag oxå under, det är ju inget att tveka om :fakta

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Påskrivet!

Så där, nu finns min underskrift med på listan!

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Ska i ärlighetens namn säga att jag bara varit på Lunda en gång.. men det är såklart man skriver på :tummenupp

Superpedro

Wrrooooooooooom Braaap braaaap braaaap
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Hojlös
Självklart ska man stödja en sådan här lista! Påskrivet och klart!

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Bluegreengrey skrev:
2154840 Hej,

Var in på SHRAs hemsida, och detta är något vi måste hjälpa till med ellerhur, vi vill ju inte att det ska bli massa olagligt rejsande igen, nu när vi har Lunda.

(hoppas inte jag dubbelpostar, läser så lite här numer :rodnar)

För att se orginaltexten inkl länkar gå in på: http://www.shrauppsala.se/

Ja, det är märkligt. Östhammars kommun förordar att slutförvaret av kärnbränsle ska vara där, vilket är den bästa platsen i landet.
Vad är då mer än 55 Db att bråka om vid Lunda, det går över rätt snabbt om det skulle vara högre, sekunder typ, värre är det väl med kärnavfallet.

mvh

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Som jag skrev i tråden om Viking motor park: Det var ju ett gammalt militärt flygfält.
Vad hade bönderna sagt om det startade några drakar på det fältet då det begav sig? Framför allt, skulle försvaret bry sig om klagomålen?

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
JoS skrev:
2157181 Som jag skrev i tråden om Viking motor park: Det var ju ett gammalt militärt flygfält.
Vad hade bönderna sagt om det startade några drakar på det fältet då det begav sig? Framför allt, skulle försvaret bry sig om klagomålen?
För 10 år sen så patrullerade F16 fortfarande på Lunda och skulle det behövas så kommer Lunda fortfarande användas som flygfält precis som Tierp.

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
Tråkiga Nyheter

2006-05-15 Information om läget
Då vi fortfarande väntar på besked från myndigheter kan vi inte ta beslut om tävlingen blir av eller inte.Klart besked kommer under onsdagen här på hemsidan. Anmälningsavgifterna kommer att återbetalas om tävlingen blir inställd pga rådande omständigheter.
Namninsamlingarna har alstrat drygt 2000 namn, vi tackar för allt stöd vi får på olika sätt.
Kampen går vidare!
"

"2006-05-17 Inställd tävling 20-21 Maj

Pga de närboendes klagomål och Östhammars kommuns avslag på vår dispensansökan för att få överskrida naturvårdsverkets råd om ljudnivå från motorsportbanor kan tävlingen kommande helg inte bli av.
Vår överklagan mot kommunens beslut är inlämnad men just nu gäller en gräns på max 55 dB hos närmsta granne vilket omöjliggör en dragracingtävling. Vi hoppas nu på ett snabbt betänkande och ett bättre beslut så nästkommande tävling i Juni kan genomföras.

PS Vi kommer att finnas på Lunda ikväll för den sedvanliga onsdagskörningen."

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...