Lurad av försäkringsbolag, Igen!!!

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Så, nu har det hänt, ännu en gång.
Man kollar försäkringspremie hos olika bolag som vanlig när våren närmar sig.
Efter ett antal timmar m. mail & telefonsamtal hittade jag till slut ett vettigt alternativ.
Bestämde mig för det & bad handläggaren skicka hem villkoren (alltid bra att läsa). Väntade & väntade 3 dgr, fortfarande ingen post därifrån. Ringde idag och hon sa "det var konstigt".
Jaja, tänkte jag, vi tar det här på telefon direkt eftersom det var ett hyfsat pris jag fått då för 3 dgr sen.
Men nu visade det sig att det inte alls stämde. Helt plötsligt var priset 5.000kr högre!!!
Och lilla jag hade ingen chans mot bolaget eftersom dom hade ju offerten i datorn.. Så det priset jag fått stämde inte.
Nu var det alltså JAG som gjort fel istället. "Ja, du måste hört fel eller skrivit fel" lät det.
Ja, för 863kr låter ju som 1.271kr, Eller?? Det kunde hon ju inte riktigt svara på.
Jag hade fått ett pris och nu när jag skulle teckna försäkringen säger dom att detta har jag aldrig fått... Dom LURAR alltså sina kunder! Det spelade ingen roll att jag hade namn & direktnr samt alla förs.uppg. vi va överens om, handläggaren bara blånekade! :gnissla
Fyy F*N va jag e´ besviken, förbannad o irriterad nu. Mår skit!
Försäkringsbolaget jag pratar om är FOLKSAM. Och typen av försäkring är den så omtalade SMC-försäkringen!
Alltså är detta bara ett buffel o båg alternativ, som i mitt fall t.o.m. blir tusentals kr dyrare än andra bolags premier!!!
 
Last edited:

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
FOLKSAM är ett riktigt ruttet bolag!

Däremot kan du ringa igen och säga att du tar den försäkringen. Det priset de har gett dig första gången måste de hålla. Muntliga avtal gäller fortfarande i Sverige. säger de nej så är det bara att säga att du pratat med en försäkringsombudsman och fått rätt därifrån. Får du inte denna försäkring så talar du helt enkelt om för dem att; Ok, då får ni en anmälan istället. Du har rätt att anmäla dem för sådant. Både för falsk marknadsföring och för att ha brutit ett avtal mm (har kollat upp detta tidigare)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag hade oxå massa problem med folksam och deras smc försäkring i höstas.

Pratade med olika säljare minst vid fyra olika tillfällen och fick olika prisuppgift flera gånger och olika uppgift om självrisk varje gång...


Jag tecknade försäkringen men så när jag fick hem villkåren så fick ja ju se att självrisken va 25%+5000kr vid stöld...
Behöver jag skriva att hojen numer står på någon annan och sosseföretaget folksam tänker jag aldrig mer göra affärer med
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
blir det mkt billigare om man har smc försäkringen? måste man gå med i någon klubb el dyl???. kollade upp med folksam vad r1:an jag ska köpa kommer kosta i försäkring >>> helförs. 3140:- mån. jag är 22 år hojen är en 01
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2821085 FOLKSAM är ett riktigt ruttet bolag!

Däremot kan du ringa igen och säga att du tar den försäkringen. Det priset de har gett dig första gången måste de hålla. Muntliga avtal gäller fortfarande i Sverige. säger de nej så är det bara att säga att du pratat med en försäkringsombudsman och fått rätt därifrån. Får du inte denna försäkring så talar du helt enkelt om för dem att; Ok, då får ni en anmälan istället. Du har rätt att anmäla dem för sådant. Både för falsk marknadsföring och för att ha brutit ett avtal mm (har kollat upp detta tidigare)
Jooo men... det måste ju bevisas också?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
SMC försäkringen är det medlemskap i SMC eller att man har gått SMCs bankurs? Man har ju tidigare i af kunnat få rabatt upp till 10% på premien för att enbart varit medlem i SMC men sist jag försäkrade hoj hos folksam så hade det ingen betydelse sa de om jag var SMC medlem eller inte.. :( Detta var 2005, haft folksam sedan dess utan ändrad premie.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
blir det mkt billigare om man har smc försäkringen? måste man gå med i någon klubb el dyl???. kollade upp med folksam vad r1:an jag ska köpa kommer kosta i försäkring >>> helförs. 3140:- mån. jag är 22 år hojen är en 01

Varför helförsäkra en gammal hoj från 01? Jag har bara halv på mina hojar...

Risken att få ut något vid en vurpa är liten om man inte ska göra bedrägeri och ljuga... Eller ni kanske använder försäkringen så fort ni får en liten repa?
 

Invalido

Guest
Så, nu har det hänt, ännu en gång.
Man kollar försäkringspremie hos olika bolag som vanlig när våren närmar sig.
Efter ett antal timmar m. mail & telefonsamtal hittade jag till slut ett vettigt alternativ.
Bestämde mig för det & bad handläggaren skicka hem villkoren (alltid bra att läsa). Väntade & väntade 3 dgr, fortfarande ingen post därifrån. Ringde idag och hon sa "det var konstigt".
Jaja, tänkte jag, vi tar det här på telefon direkt eftersom det var ett hyfsat pris jag fått då för 3 dgr sen.
Men nu visade det sig att det inte alls stämde. Helt plötsligt var priset 5.000kr högre!!!
Och lilla jag hade ingen chans mot bolaget eftersom dom hade ju offerten i datorn.. Så det priset jag fått stämde inte.
Nu var det alltså JAG som gjort fel istället. "Ja, du måste hört fel eller skrivit fel" lät det.
Ja, för 863kr låter ju som 1.271kr, Eller?? Det kunde hon ju inte riktigt svara på.
Jag hade fått ett pris och nu när jag skulle teckna försäkringen säger dom att detta har jag aldrig fått... Dom LURAR alltså sina kunder! Det spelade ingen roll att jag hade namn & direktnr samt alla förs.uppg. vi va överens om, handläggaren bara blånekade! :gnissla
Fyy F*N va jag e´ besviken, förbannad o irriterad nu. Mår skit!
Försäkringsbolaget jag pratar om är FOLKSAM. Och typen av försäkring är den så omtalade SMC-försäkringen!
Alltså är detta bara ett buffel o båg alternativ, som i mitt fall t.o.m. blir tusentals kr dyrare än andra bolags premier!!!

Låter för jävligt!! har själv hålt på med försäkringsbola...om du vill att jag ska hjälpa till o försöka hitta billigare.. skicka regnr via pm...borde finnas bättre...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
SMC försäkringen är det medlemskap i SMC eller att man har gått SMCs bankurs? Man har ju tidigare i af kunnat få rabatt upp till 10% på premien för att enbart varit medlem i SMC men sist jag försäkrade hoj hos folksam så hade det ingen betydelse sa de om jag var SMC medlem eller inte.. :( Detta var 2005, haft folksam sedan dess utan ändrad premie.

SMC försäkringen kan du teckna om du gått en kurs på bana... Den är jättebra tills man kommer på att självrisken på en lite nyare hoj kan bli 30.000
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Det var kanske bara någon som råkat göra fel?

Det bara räkar inget.. Samma sak varannan gång man försäkrar en ny hoj.. En massa snack i luren o sen när räkningen kommer så finns det inte en siffra rätt.. I de lägen så är det dom som ska ta kostnaden eller annulera försäkringen åt dig, Du har 14 dagars ångerrätt eller hur?
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Jooo men... det måste ju bevisas också?

Muntligt avtal kallas det, och i och med att det fortfarande slår lika hårt (nästan) som skriftligt och fortfarande gäller i sverige idag så har du beviset där, och säger hon/han (säljaren emot) så har du ord mot ord i en tingsrätt där "kunden" alltid har rätt (löjligt som det låter) men så är det. Därför alla telefonförsäljare ALLTID spelar in ALLA "sälj" de gör, för att kunder inte ska kunan "lura" dem eller missuppfatta något, för då finns de på band - hela avtalet.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Kanske man borde använda inspelningsfunktionen på mobiltelefonen nästa gång man ringer och kollar upp premier. :D

Då lär du nog säga till innan du börjar spela in :tummenupp

Förövrigt så brukar jag be dem skicka offerten på mailen, då kommer den direkt och du kan kolla att den stämmer med vad ni kom överens om innan du lägger på :tummenupp
 

Pizzabagarn

Guest
Herren ger och herren tar.
De blir blåsta och vi blir blåsta, that´s life :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Trodde jag vunnit försäkringslotteriet igår när jag fick en premie som var hälften av andra bolags från Sveland försäkring.

Sen när jag fick offerten så stod det:
Motorcykel: Volvo V50 M
:rolleyes:

Handläggaren hade hört fel på bokstäverna T och P och hade visst ingen vidare koll på att Volvo inte gör motorcyklar.
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
Varför helförsäkra en gammal hoj från 01? Jag har bara halv på mina hojar...

Risken att få ut något vid en vurpa är liten om man inte ska göra bedrägeri och ljuga... Eller ni kanske använder försäkringen så fort ni får en liten repa?

absolut inte om det är som du säger att risken är liten att få ut nått vid en vurpa... självklart blir det halv
 

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Jag har haft liknande problem med andra bolag.
Oftast har det rört sig om sommar/ersättnings personal som inte riktigt vet hur det funkar.

Senaste säsongen så fick jag erbjudande om 1698:- helförs/helår på min hoj. Jag nappade direkt.
Sen skulle killen bara fråga sin handledare om han gjort allt rätt innan han sparade.
Det hade han inte.
Priset var inte helår som han sa flertalet gånger utan det var månadsavgiften.
No harm done, priset var ju bra ändå.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top