Lurad vid bilköp...

IronMike

Guest
Kongo skrev:
2228937 Precis... tror tyvärr att det är så... Bara att slanta och vara glad ändå :6surkart
Måste det funka då ?

Jag har alltid skitit i helvet med klima å ac.... blir förkyld av den torra fake-luften! Kör med öppna rutor å kromad armbåge istället...

:tuttar :tuttar
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
IronMike skrev:
2229846 Måste det funka då ?
Sitter och kör jävligt mycket i tjänsten, med en bil som har 30 grader invändigt och sitta och köra 40-50 mil motorväg :gnissla

Kromarmbåge funkar nog inne i stan i lägre hastighet sen blir man ju döv... Så för att svara på din fråga, JA, jag vill absolut att den ska funka :)
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
marten_larsson skrev:
2229424 Här e det en till som gått och blivit lurad på ACn men även en hel del andra saker... :mad:

Det hela började i onsdags när jag å tjejen kollade bilar, hittade en Opel vectra (det e ju inte jag som ska ha eller betalar bilen) som såg bra ut, med AC till skillnad från de flesta andra bilarna i prisklassen (30-40kkr). När vi testade var det väl ca 15-18°C ute och då tyckte jag ACn blåste fin kalluft i trynet på mig men i fredags när det var betydligt varmare kändes ACn betydligt tamare...

Eftersom bilen dessutom började visa motorelektronikfel efter 20 körda mil var vi inne hos handlaren igår och då upptäcker han ju "oj det är lite gas i ACn, det e bara att fylla på", borde inte det varit gjort redan?? Säljer man en bil med AC bör man väl fylla den, eller? Dessutom visar inte tankmätaren fullt heller :3freak


:rofl Ska man köpa begagnat ska man definitivt inte köpa en opel, ford, eller någon fransk eller italiensk bil. Så ÄR det. Bättre att kolla på en japanare eller något tyskt kvalitetsmärke.
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Som gammal Volvomek kan jag bara säga att Volvo misslyckats med klimatanläggningar sedan de började försöka sig på det. Kolla med Volvo, det finns förmodligen serviceåtagande på klimatanläggningen från Volvo, vilket innebär att du med lite tur kan få det åtgärdat på förlängd garanti. Alternativet är om du blivit helblåst, dvs förra ägaren visste om det och har försökt få det fixat men fått reda på att det blir för dyrt. Vad gäller konsumentköplagen tror jag den är värdelös när det gäller köp mellan privatpersoner, KOV brukar sällan bry sig om det inte är handlare som är inblandade. Börja kolla med Volvo, de kan även se på reg.nr om bilen varit inne. Vet du att bilen gått i samma stad så blir det lättare att se vilken handlare...
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
IronMike skrev:
Jag har alltid skitit i helvet med klima å ac.... blir förkyld av den torra fake-luften! Kör med öppna rutor å kromad armbåge istället...

Precis detta är en vedertagen skröna, som även undertecknad trodde tills för 3 veckor sedan var dagens sanning.
Bilens AC gör dig sjuk. DET är sant, men det är inte den kalla luften som gör dig sjuk.

*Hypokondriker slutar läsa här*

Det är bakteriehärden i kylelementet som vräker ut bakterier i luften när du startar bilen eller AC'n.....
Jag tillhör den stora skara människor som upplevt en "knepig" doft precis när AC'n drar igång, men som nästan direkt försvinner. Nu vet jag varifrån och varför det luktar, och det känns faktiskt rent av motbjudande att ens tänka tanken att sitta och andas in det där helt frivilligt......

Seriösa kylfirmor tillhandahåller en "äkta recond" av hela kupén på bilen och den inkluderar även ett rengjort element......

Hade bilen på service på kylfirma och fick se vad de plockar ur elementen. En del av sakerna borde haft egen bur.....
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
marten_larsson skrev:
2229424

Eftersom bilen dessutom började visa motorelektronikfel efter 20 körda mil var vi inne hos handlaren igår och då upptäcker han ju "oj det är lite gas i ACn, det e bara att fylla på", borde inte det varit gjort redan?? Säljer man en bil med AC bör man väl fylla den, eller? Dessutom visar inte tankmätaren fullt heller :3freak

Behöver den fyllas på så läcker den och ska läckan hittas och tätas. Det ska inte "bara fyllas på".
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Lugn skrev:
2231579 Behöver den fyllas på så läcker den och ska läckan hittas och tätas. Det ska inte "bara fyllas på".

Jo, är mycket väl medveten om det.. Så självklart ska acn fyllas å köras för fullt så att läckan visar sig och vi kan få det fixat på garantin. (Även om det här egentligen borde gå på dolda fel tycker man?)

-= David =- skrev:
2231537 Precis detta är en vedertagen skröna, som även undertecknad trodde tills för 3 veckor sedan var dagens sanning.
Bilens AC gör dig sjuk. DET är sant, men det är inte den kalla luften som gör dig sjuk.

*Hypokondriker slutar läsa här*

Det är bakteriehärden i kylelementet som vräker ut bakterier i luften när du startar bilen eller AC'n.....
Jag tillhör den stora skara människor som upplevt en "knepig" doft precis när AC'n drar igång, men som nästan direkt försvinner. Nu vet jag varifrån och varför det luktar, och det känns faktiskt rent av motbjudande att ens tänka tanken att sitta och andas in det där helt frivilligt......

Seriösa kylfirmor tillhandahåller en "äkta recond" av hela kupén på bilen och den inkluderar även ett rengjort element......

Hade bilen på service på kylfirma och fick se vad de plockar ur elementen. En del av sakerna borde haft egen bur.....

Tur att man inte e hypokondriker och har blivit uppväxt i Sveriges största bakteriehärd (vårt hus alltså). Har åkt många mil med AC-bilar och har sällan varit förkyld, totalt i livet alltså. Däremot vet jag ett riktigt bra sätt att bli förkyld på, ryck in i lumpen och spendera två veckor i fält, brukar funka prima! Det enda störiga är ju (var) att man alltid är förkyld när man kommer hem och inte ute i skogen...
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Lugn skrev:
2231579 Behöver den fyllas på så läcker den och ska läckan hittas och tätas. Det ska inte "bara fyllas på".

Ja, vanligtvis är det så men jag har faktiskt två bekanta som bara fyllt på och det funkar bra flera år senare. Dock hör inte detta till vanligheten men man kan ju ha tur, fattar inte varför det försvann om det inte läcker längre men men...

marten_larsson skrev:
2231883 Jo, är mycket väl medveten om det.. Så självklart ska acn fyllas å köras för fullt så att läckan visar sig och vi kan få det fixat på garantin. (Även om det här egentligen borde gå på dolda fel tycker man?)

Kan man vara säker på att hitta läckan genom att köra den för fullt? På jobbet har vi en läcksökare för sådana ändamål. (Ackrediterade för att jobba med mobila kylanläggingar, dvs kyl- och fryslastbilar) Jag kan inte det tekniska men jobbar en del med administrationen av ackrediteringen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
erik skrev:
2231926 Ja, vanligtvis är det så men jag har faktiskt två bekanta som bara fyllt på och det funkar bra flera år senare. Dock hör inte detta till vanligheten men man kan ju ha tur, fattar inte varför det försvann om det inte läcker längre men men...



Kan man vara säker på att hitta läckan genom att köra den för fullt? På jobbet har vi en läcksökare för sådana ändamål. (Ackrediterade för att jobba med mobila kylanläggingar, dvs kyl- och fryslastbilar) Jag kan inte det tekniska men jobbar en del med administrationen av ackrediteringen.

När jag jobbade på Volvo i Uppsala så snackades det om att packningarna kan torka om man inte använder AC:n under en längre tid (under vintern tex). Långsökt, men inte omöjligt att en packning isf skulle kunna börja läcka under vintern för att sedan bli tät när man börjar använda AC:n igen.

Angående läcksökning så brukade vi blanda i en flourocerande spårvätska i gasen som vi sedan kunde kika efter med U/V-ljus. Hörde ryktas om att det skulle förbjudas strax innan jag slutade som mek, men vet inte vad som hände med det. Smidigt var det iaf.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Kongo skrev:
2231551 Nu är den igång igen... påfyllning, :tummenupp

får se hur länge det räcker

Trist att inte AC funka som den skulle Kongo men skönt att du fick igång det någorlunda ändå. Kanske inte behöver bli så dyrt om det bara är en läcka.


Är nog svårt att kräva betalning om du inte kan visa på att personen kände till att den var ur funktion tidigare. Ett tips är ju att kolla med lokala Volvoreparatören på den ort som köparen bor. Om de har papper på att den varit trasig tidigare (och detta är något som säljaren undlåtit att informera om) så kan du faktiskt ha en chans om det skulle bli dyrt. Då kan det vara så att priset inte längre är att betrakta som skäligt.

/O
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
erik skrev:
2231926 Kan man vara säker på att hitta läckan genom att köra den för fullt? På jobbet har vi en läcksökare för sådana ändamål. (Ackrediterade för att jobba med mobila kylanläggingar, dvs kyl- och fryslastbilar) Jag kan inte det tekniska men jobbar en del med administrationen av ackrediteringen.

Nja, jag behöver ju faktiskt inte lokalisera själva läckan för att kunna gå tillbaka med bilen, det räcker ju med ett konstaterande att ACn inte fungerar längre och att det beror på att gasen är borta. Är ju inte så struligt att visa, bara att komma dit när den inte funkar, fylla å sen påvisa funktionsskillnad.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Kongo skrev:
2231551 Nu är den igång igen... påfyllning, :tummenupp

får se hur länge det räcker

Kolla även filtret. Viktigt, för funktionen (ska bytas ofta, du kör ner kompressorn annars).
 

zeo

=^.^=
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Här
Hoj
Retta
Badger skrev:
2232844 Kolla även filtret. Viktigt, för funktionen (ska bytas ofta, du kör ner kompressorn annars).
Byts det filtret vid varje service av bilen? Eller måste man säga till verkstan att de ska byta?

Undrar, för nu blir jag lite orolig ang. min v70 -98...
Iofs, allt funkar.

Edit: Surt för dej Kongo, hoppas det fixar sig.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
zeo skrev:
2234377 Byts det filtret vid varje service av bilen? Eller måste man säga till verkstan att de ska byta?

Undrar, för nu blir jag lite orolig ang. min v70 -98...
Iofs, allt funkar.

Edit: Surt för dej Kongo, hoppas det fixar sig.

Brukar ingå normalt i servicen (vilken av dem har jag glömt). Men jag brukar säga till om det, efter påminnelse av en mek kille som berättade att det är mycket vanligt att man inte tänker på att byta filtret och paja AC'n.

Men, har under våren bytt två gånger efter enorma mängder pollen, frömjöl mm samt att bilen har stått under ett träd på jobbet. Filtret var helt igenbekat.
 

zeo

=^.^=
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Här
Hoj
Retta
Badger skrev:
2235515 Brukar ingå normalt i servicen (vilken av dem har jag glömt). Men jag brukar säga till om det, efter påminnelse av en mek kille som berättade att det är mycket vanligt att man inte tänker på att byta filtret och paja AC'n.

Men, har under våren bytt två gånger efter enorma mängder pollen, frömjöl mm samt att bilen har stått under ett träd på jobbet. Filtret var helt igenbekat.
Tack för svaret :). Jag ringer verkstan och bokar tid för byte av filtret!

Gillar min gamla bil som jag haft sen ny, och tänker inte byta än på ett tag.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Badger skrev:
2232844 Kolla även filtret. Viktigt, för funktionen (ska bytas ofta, du kör ner kompressorn annars).
Är det filtret för kupeluften du menar?
Det byter man lätt själv isåfall.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
BMW R90s skrev:
2236662 Är det filtret för kupeluften du menar?
Det byter man lätt själv isåfall.

Som på S80 antar jag. Lossar två skruvar på passagerarsidan, strax nadanför hanskfacket, för att lossa den stora plastebiten som om du ville komma in mellan torpedväggen och handskfacket. Slit bort plasten. Där ser man en lucka om man tittar uppåt. Lossa dom fyra skruvarna, ta bort plastluckan, och vips så ser du undekanten av filtret! Dra ut den rakt nedåt och byt ut den.

Max 15 min arbete första gången. 5 minuter dom efterföljande... Den kostar däremot typ 400-500:- Det betyder att man byter ut den varannan service och blåser rent varannan... :tungan
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top