Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Jag tycker inte att det är konstigt att lägga mycket pengar på en ljudanläggning om man verkligen är intresserad av ljud och musik.
Men om man som dina svärföräldrar skall använda den som bakgrundljud för " mindre engagerat musiklyssnande " så låter 60 papp alldeles fel nivå, en tiondel skulle nog räcka.

Antingen känner du inte dina svärföräldrar så väl som du tror, eller så har de skjutit rejält över målet.

Last edited:

Hur var det unde din uppväxt, fick du hjälpa till på gården för att få mat för dagen ?

:rofl

Men du, han snackar om sina svärföräldrar. Och vem skulle inte byta sådana mot en stereo och en hoj? Tror de flesta skulle byta dem mot en MP3 128Mb och ett busskort.

Farsan har köpt dyra möbler, visst kan han köpa på IKEA istället :rolleyes: men vill han nu ha det så klart han ska ha det. Han e värd det bästa på äldre dar (70):fakta men det klart detta gällde svärföräldrar..de kanske inte är värda det lika mycket :rolleyes:

Last edited:
Haha, klart att man är avundsjuk så fort man kommenterar ett beteende som inte riktigt går i linje med ens egna åsikter.

Jag är sjukt avundsjuk på alla. Speciellt de som har stereoprylar för 60kkr.

Är hör apparaterna så bra nu för tiden att dom kompenserar att människan hör färre och färre frekvenser desto äldre den blir?
Ja dom behöver ju inte lägga mkt krut på 15k hz och uppåt iaf..

Dom är definitivt lurade!

Försäljaren har inte sålt en dålig produkt, tvärtom, men han har sålt något som inte motsvarar deras krav.
Deras krav var förmodligen en liten snygg anläggning som låter bra och kan spela precis så högt att inte grannarna i radhuset brevid klagar.

Deras kunskaper i ämnet gör att dom inte till fullo kan upskatta varan som försäljaren har sålt dom.

Sen att dom har råd med det, och att ingen annan ska lägga sig i vad dom gör med sina pengar, det är en helt annan sak.

Det är inte många här som till fullo kan utnyttja och uppskatta prestandan på sina motorcyklar heller.

Låt oss alla ha olika prioriteringar. Jag själv skulle inte lägga ut den summan. Men det är jag. Vi har olika intressen, likaväl kanske en annan skulle lägga ut 60 000 på en resa ist. Punkt slut.

Om vi istället säger såhär:
Nytekniks svärfarsa kommer på att han vill börja köra motorcykel igen. Han har en gammal Honda CB500 som har stått och rostat under en presenning bakom garaget de senaste 20 åren, men han känner att han vill ha en ny och fräsch hoj. Så han går till sin lokale motorcykelhandlare för att kanske titta på något i ungefär samma klass som hans gamla CB500, den tyckte han ju trots alllt var en trevlig hoj. Fast det känns inte direkt motiverat att lägga ner ett år på att renovera upp den till bruksskick.

Då gubben efter en halv dag hos handlaren väl kommer hem igen så har han just tecknat kontrakt på en sprillans ny Honda GL1800A2 Goldwing med en del tillbehör till den totala kostnaden av 280000kr. Gubben skulle med sina behov och erfarenheter utan problem ha klarat sig med en CBF500A för 59900kr. Men hans vän försäljaren berättade ju för honom att en Goldwing är mycket bättre på det mesta. Den är mera komfortabel, den har airbag, den är snabbare, den har stereo, etc.

Att den väger dubbelt så mycket och kostar över fyra gånger mer pratade försäljaren bort med argument som att den är säkrare, har bättre andrahandsvärde och att den tar upplevelsen av att köra hoj till en helt annan nivå än vad en CBF500A gör.

Så, har försäljaren gjort rätt? En Goldwing är ju onekligen en betydligt bättre hoj än CBF500A på de flesta punkter man kan tänka sig. Men betyder det att det är rätt hoj för Nytekniks svärfar?

Det är väl inget osunt att satsa lite på en ny hobby? Jag skulle själv hellre lägga 100-150k på en stereo än 100-150k på en bil. Allt handlar om prioriteringar.

Allt handlar om prioriteringar.
Som jag skrev är inte musik något som de prioriterar.

Svärmor var f.ö. just här:

S: -Ni får komma hem och lyssna på vår nya stereo.
NT: -Har ni köpt ny stereo? (spelar ovetande)
S: -Ja, de var och installerade den från HiHFi-klubbben idag.
NT: -Oj, vilken service. Behövde ni hjälp med installationen?
S: -...ja, vi köpte en ganska dyr stereo så det var väl därför de hade den här servicen.
NT: -Jaha. Vad spännande.
S: -Ja, det är ett vädigt bra ljud och den har en massa finesser som vi inte har hunnit prova ännu.

:rolleyes:

Last edited:
Som jag skrev är inte musik något som de prioriterar.

Svärmor var f.ö. just här:

S: -Ni får komma hem och lyssna på vår nya stereo.
NT: -Har ni köpt ny stereo? (spelar ovetande)
S: -Ja, de var och installerade den från HiHFi-klubbben idag.
NT: -Oj, vilken service. Behövde ni hjälp med installationen?
S: -...ja, vi köpte en ganska dyr stereo så det var väl därför de hade den här servicen.
NT: -Jaha. Vad spännande.
S: -Ja, det är ett vädigt bra ljud och den har en massa finesser som vi inte har hunnit prova ännu.

:rolleyes:

Vad falskt av dig att spela ovetande.

Nu luktar det avundsjuka lång väg, Nypanik..

den har en massa finesser som vi inte har hunnit prova ännu.
Detta var i och för sig ett varningstecken. Bra hifi-prylar har i regel minimalt med "finesser". Förekomsten av de allra enklaste av finesser i stil med bas/diskant-kontroll, ses av många som rena övergreppen på genuin elektronik.

Tänk om svärföräldrarna har vunnit en liten förmögenhet på lotto eller nåt,
men inte vågat tala om det för sina svärsöner eftersom de verkar så
missunsamma och avundsjuka ... :D

har man miljoner + på kontot så kan jag fatta det... mina proson högtalare+förstärkare har inte kostat mer än 2000kr, och kan ändå låta så man får ont i öronen

förstår inte varför folk köper jeans för 3000 och skumpa för lika mycket, när det finns HM och hembrännt :gnissla

Om vi pratar om ett 2-kanalssystem med stärkare och CD så låter det som väldigt mycket. Normalt går man inte från en 3000kr-stereo till 60k på en gång heller. Att de ens skulle höra skillnad på ett 20k-system och ett 60k system ser jag som obefintligt.

Det är väl bättre de lägger 20k och reser för de övriga 40k?

Dom gör väl vad fan dom vill med sina pengar? Min farmor (gammal!) köpte precis en glassig bärbar dator från dell med tillbehör för många pengar, trots att hon klarade sig bra utan den och verkligen inte kan använda den fullt ut. Jag klagar inte. Det är bättre att hon har spenderbyxorna på istället för snålbyxorna.

Edit: Varför är det bättre att dom reser för övriga 40?

Vad falskt av dig att spela ovetande.

Nu luktar det avundsjuka lång väg, Nypanik..

Nu håller jag med dig!

Last edited:
Förvånad över hur många som svarat i tråden som tycker det är normalt med 60000kr för en stereo..

Detta påminner mig om min flickväns föräldrars dammsugar-köp, gick loss på 30000kr.. dem har blivit så sjukt övertalade att dem själva tror dem gjort en bra affär. :rolleyes:
Hmm, den kan massera, har 20 olika munstycken, är vinröd/metallic och låter som ett kärnkraftverk..

Min pappa säger att jag inte ska räkna med nåt arv och jag håller med. Det är ju hans pengar! Om jag vill bli tät så får jag jobba ihop pengarna själv.

Dock kan man ju undra om de vet vad de köpt eller om säljaren prackat på dem nåt som de inte har nytta/glädje av?

.

Förvånad över hur många som svarat i tråden som tycker det är normalt med 60000kr för en stereo..

Detta påminner mig om min flickväns föräldrars dammsugar-köp, gick loss på 30000kr.. dem har blivit så sjukt övertalade att dem själva tror dem gjort en bra affär. :rolleyes:
Hmm, den kan massera, har 20 olika munstycken, är vinröd/metallic och låter som ett kärnkraftverk..

menar det!
det är inte försvarbart att köpa en sak för 60000kr när man får ut lika mkt av en som kostar 6000kr, knappt ens om dom tävlar med grannarna om vem som har värst...

och vart har nypanik sagt att han är orolig över några arvspengar förresten?

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick