Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Du skriver en massa skit som jag aldrig har sagt.

jag har aldrig yttrat mig om potentialen hos en dd2.0 inspelning kontra en cdinspelning. Det jag menade var att det i 97 fall av 100 är meningslöst att ha fler kanaler för just musik då de flesta multikanals musikinspelningar är otroligt dåligt producerade, jag är intresserad av ljudKVALITET inte att lyssna på en skiva och höra gitarrer och körer bakom mig, sånt lämnar jag åt hemmabio-nissarna.

Förstår fortfarande inte varför du drar upp multikanal? 99% av alla audiofiler kör tvåkanal, däremot är det många som blandar med hemmabio när dom ska se på film men det är en annan femma. Gå in på hififorum.nu och kika på medlemmarnas system hur många som kör fler än 2kanaler?

för övrigt så har jag nog skrivit 23ggr nu att jag köper dyra kablar för att JAG HÖR SKILLNAD är det så otroligt svårt att förstå?

visst det finns 6kanalspaket hos alla tillverkare MEN DET ANVÄNDS FÖR BIO i 99% av fallen.

Skitsnack att de flesta förstärkare har stöd för multikanal det är ENBART bioförstärkare som har det.

Det är LÅNGT ifrån alla producenter av dyra cdspelare som även gör multikanalsprylar.

Självklart vill butiker sälja bioprylar också men det är en HELT annan hobby än det jag sysslar med.

Last edited:
de flesta multikanals musikinspelningar är otroligt dåligt producerade, jag är intresserad av ljudKVALITET inte att lyssna på en skiva och höra gitarrer och körer bakom mig, sånt lämnar jag åt hemmabio-nissarna.

Om en CD produceras från ett källmaterial och en DD2.0 produceras från samma källmaterial (vilket man kan utgå från att det oftast är) lär du vilja köra DD2.0 om du är en sann audiofil. Att säga annat är att idiotförklara dig själv.

för övrigt så har jag nog skrivit 23ggr nu att jag köper dyra kablar för att JAG HÖR SKILLNAD är det så otroligt svårt att förstå?

Nej då, det förstår vi alla. Det svåra består i att förstå varför du rimligtvis skulle _kunna_ höra skillnad. Försök att förstå att vi pratar inte om dig (eller mig) personligen, vi pratar om det generella fallet. Du får köpa precis vilken kabel du vill men kom inte och säg att du _vet_ att kabeln ger en bättre signal utan att kunna något inom ämnet. Man får inte det man betalar för anser jag med flera. Dvs 50.000 kr/m high-endkabel är aldrig försvarbart.

visst det finns 6kanalspaket hos alla tillverkare MEN DET ANVÄNDS FÖR BIO i 99% av fallen.

Spelas det inte musik i film? Räknas inte high-end-cineisterna som audiofiler? Räknas inte DVD-audio? SACD? Dessa format i 2-kanal?

Skitsnack att de flesta förstärkare har stöd för multikanal det är ENBART bioförstärkare som har det.

Det är LÅNGT ifrån alla producenter av dyra cdspelare som även gör multikanalsprylar.

De få som bygger förstärkare/spelare som ännu inte gör detta gör det inte för att de inte utvecklat sin egen teknik för det än. Inom ett par år kommer de också att göra det och för varje år som de inte har detta komplement tappar de marknadsandelar.

Edit: Vilka butiker var det du menade tidigare som var "riktiga" som inte säljer high-end 6-kanal?

Vad jag vet finns inga cdinspelningar i DD2.0 så det har aldrig varit intressant, däremot skulle jag gärna gå över till att spela bara vinyl om det inte vore så krångligt.

Varför för mig är inte så intressant faktiskt, jag besitter inte tillräckliga kunskaper inom elektroteknik för att kunna fundera ut varför en viss kabel låter bättre och helt ärligt så skulle jag ändå hellre lägga den tiden på att spisa skivor, LÅTER DET BÄTTRE SÅ ÄR DET BÄTTRE...

Det spelas musik i film men hemmabio och 2kanalsåtergivning är två ganska så skiljda fält, något du borde veta herr "audiofil" för övrigt så är dvd-audio och sacd även tvåkanals format och dom skulle jag gärna använda dom är jättebra.

Håller inte riktigt med dig om tekniken det finns en marknad för tvåkanalsprylar och det är den vi diskuterar i denna tråd, det är den jag är intresserad av och vill du diskutera hemmabio finns det som sagt en separat tråd för det.

Varför för mig är inte så intressant faktiskt, jag besitter inte tillräckliga kunskaper inom elektroteknik för att kunna fundera ut varför en viss kabel låter bättre och helt ärligt så skulle jag ändå hellre lägga den tiden på att spisa skivor...

Ett ärligt svar från din sida så låt oss nöja oss med det. :tummenupp

Vad jag vet finns inga cdinspelningar i DD2.0 så det har aldrig varit intressant, däremot skulle jag gärna gå över till att spela bara vinyl om det inte vore så krångligt.

..och därmed kastar jag in handduken för ikväll. ;)

Borde inte ett flerkanalssystem vara det optimala för att få ut en så detaljerad ljudbild som möjligt? Istället för att "klämma in" ett helt band på två kanaler så borde man ju istället kunna få känslan av att stå mitt i en replokal.

Angående strömmen: För att få det renaste ljudet så borde väl likström hela vägen vara det bästa alternativet? Man har ett eget litet vinkraftverk som driver ljudanläggningen via ett batteri och en stor konding som får agera buffert så att man hela tiden har en jämna och konstant ström.

Mycket snack om dyra kablar. det viktigaste är ju att man byter alla kablar enligt serviceintevallet, så att de hela tiden håller en jämn kvalitet. Det näst viktigaste är att måla kanterna på cd-skivorna gröna, om man har röd laser.

Mycket snack om dyra kablar. det viktigaste är ju att man byter alla kablar enligt serviceintevallet, så att de hela tiden håller en jämn kvalitet. Det näst viktigaste är att måla kanterna på cd-skivorna gröna, om man har röd laser.
Japp. Minst lika viktigt som att byta luft i däcken på hojen varje vår. :mattias

Tänkte jag skulle väckla liv i denna tråd! :gnissla Riktigt underhållande! :D

Zee>>
Vad anser du om dyra kablar för bildöverföring? (HDMI, DVI)

Ska jag läsa på? :lol Ja, mycket ska man få höra. Jag är audiofil sedan många år, är utbildad elektroingenjör och har forskat inom signalbehandling i 4-5 år med internationella publikationer, jobbar nu inom industrin med detta samt har läst _många_ nummer av High Fidelity (som anses vara en av de seriösare tidningarna) och kommit till insikt om att den är exakt precis lika dålig som tidningen Hemmabio, Se & Hör samt Hänt i Vecket.

Kan du visa en enda artkel/undersökning som visar en hörbar signifikant uppmätt skillnad mellan 10 Hz - 25 kHz på, säg, en 100-kronors-kabel och en 10.000-kronors-kabel? Och vi pratar inte om frekvensdippar på 0.00001 dB. Kom ihåg att människans öra har en decibelkänslighet på ca 2-3 dB. Jag pratar alltså om uppmätta skillnader i termer av frekvensdiagram, signal-till-brusförhållande osv osv. Inte beskrivande trams av soffpotatisar.

Kom igen, det finns ingen seriös tidning eller grupp/förening som kan påvisa ovan. Samtliga kabeltester beskrivs rent subjektivt i ord och fraser som bara är löjliga. :)

Dessutom är det inte jag som har en avvikande åsikt, det är "ni" som tror på hokuspokuskablarna som är övertygade om något ni inte har en grundläggande förståelse för (nu pratar jag inte om dig specifikt, utan snarare om den breda massan). Inte en enda person med högre utbildning och förståelse för signalbehandling, fysik eller metallurgi står bakom kabelfantasterna. Inte en enda. Sammanträffande? I think not.

Men kan du övertyga mig med konkreta fakta så är jag all ears. HiFi är alltid kul att dissikera. :)

Jag kommer att tänka på en möjligt passande metafor mellan ateister/agnostiker och djupt religiöst troende. :hihi

I all vänlighet så här på fredagskvällen. Skål ta mig fan. :)

Zee>>
Vad anser du om dyra kablar för bildöverföring? (HDMI, DVI)

:trådlyft

Köp normala kablar för max ett par hundringar. Dubbelskärmade brukar fixa det mesta.

Köp inga superduperkablar för 1000kr/metern.

Rätta mig om jag har fel nu. Men det viktigaste när man köper kablar är väl att dessa är skärmade?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back