Lurar till minidisk...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har införskaffat en trevlig liten minidisk, så man kan kompa motorljudet med lite nice Metal. :rock
Men dom lurar som följer med är av tveksam kvalite.
Vad har ni som kör med musik i hjälmen för snäckor?
Det lär väl finnas lurar som stänger ute väg och vindljud mer eller mindre.
Vore kul att höra vad ni andra kör med.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Är egentligen ett stort HiFi och Bilstereofreak, men när det gäller musik på hojen är jag tveksam även om det kan vara trevligt när man kör långa sträckor.

Har provat några olika Fontopiamodeller till Freestyle och MD, men för att dränka vindbruset måste man ha VÄLDIGT hög volym.

När man sedan stannar blir man nästan lomhörd och lätt chockad över hur mycket man har undan för undan dragit upp ljudet. Det är knappast speciellt nyttigt för hörseln, så jag kör bara med gula proppar numera. Det bullrar mycket ändå...och jag har nog lyckats dra på mig "lite tinnitus".

Ett alternativ ska väl i så fall vara en Yes-hjälm med inbyggda hörselkåpor och högtalare.

Någon som vet bättre?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Musik när man är ute och åker = touring. Dessutom är det farligt.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Jag skaffade för ett tag sedan ett par Koss-lurar, de heter "the plug".
Sitter bra i mina öron, fast jag har hört att det varierar ordentligt, så de bör prövas innan. Ljuddämpningen är helt ok, inte riktigt som vanliga öronproppar, men det är inte långt ifrån.
Eftersom ljudet då hamnar innanför "proppen" så behöver man inte ha så enormt hög volym, utan kan höra musiken ändå.

Här finns lite info om dessa lurar: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/stores/detail/-/electronics/B00001P4XA/102-4962458-7834509

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
McB skrev:
Musik när man är ute och åker = touring. Dessutom är det farligt.

Givetvis passar musik bäst just när man kör "touring", och farligt...det är det med en bilstereo som dränker alla trafikljud också... (plus hörselskador då)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
mmm...visst kan det resoneras fram och åter om huruvida det är bra/dåligt eller farligt att lyssna på musik när man kör hoj.
Men är man musiktokig och hifigalen så är man :)
Fenomenet med att dra på volymen känner jag till sedan tidigare, jag har haft musik i öronen när jag kört hoj förr.
Jag parkerar volymen lagom när jag står still med hojen igång, det resulterar i att jag här musiken svagt i 100 och inte alls i 150.
Så när min musik försvinner, försvinner trafikljud mm för en med gula pluggar med.
Jag ska kolla in pluggarna från Koss, jag har sett dom innan kom inte på vilka som gjorde dom bara, så tack för tipset.

Men ingen som testat ngt annat?
// Tobbe

kawa_star

wroooooom.....
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX12R med titan-helsystem, mini blinkers, svart glas mm.
Kolla in http://www.earfoon.com/ ..

"EARfoon Sound
gör det möjligt att ansluta olika typer av kommunikationsutrustning
såsom radio, telefon och intercom samtidigt som fullgott skydd ges mot buller.
EARfoon Sound kan fås med anslutning till höger eller vänster hörselskydd eller till båda i stereo.
EARfoon Sound kan anslutas till all utrustning med 3,5 mm stereo/mono teleplugg." :tummenupp

//Kawa_*

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om du blir omkörd kan du bli så rädd, pga att du inte hör att du faktiskt kör av vägen :)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har sett några pluggar från koss vet ej hur de e men tror de skulle funka bra på mc..

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Just Koss "The Plug" har jag ingen erfarenhet av, men mina Koss PortaPro är helt suveräna. Funkar både på spårvagnen och jobbet, kanonljud och smidiga!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
ja att koss porta pro är överlägset mest prisvärda det vet jag men det är lite svårt att få på hjälmen :crash

Tack för tipsen, har ngn något mer tips skriv gärna.
:tummenupp

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Hoj
den bästa
kawa_star skrev:
Kolla in http://www.earfoon.com/ ..

"EARfoon Sound
gör det möjligt att ansluta olika typer av kommunikationsutrustning
såsom radio, telefon och intercom samtidigt som fullgott skydd ges mot buller.
EARfoon Sound kan fås med anslutning till höger eller vänster hörselskydd eller till båda i stereo.
EARfoon Sound kan anslutas till all utrustning med 3,5 mm stereo/mono teleplugg." :tummenupp

//Kawa_*

Hittar inget pris... någon som vet????

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
jag har ett par sony som jag använder mycket när jag cyklar vanlig cykel

dom kostar runt 500 men har ett jävligt bra ljud + att dom sitter lite längre in i öronen och det är som en liten kudde runt i selicon som ger en hörselpropps effekt vilket är mycket bra när man cyklar och vill slippa vindbruset fårn fartvinden i öronen och tack vare hörselproppseffekten fungerar dom även mycket bra på tex bussen då man inte hör kärringarnas tjöt runtikring när man vill lyssna på sin musik!
om du är intresserad så kan jag ta reda på vad dom heter så att du kan :rock när du är uten och :squid

pma mig i så fall!

kawa_star

wroooooom.....
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX12R med titan-helsystem, mini blinkers, svart glas mm.
mibe04 skrev:
Hittar inget pris... någon som vet????

Enligt Bikes öronproppstest nr 8/2002
så låg priset på 1631 svenska lira, inklusive hygiensats.
Kanske lite dyrt, men de håller livet ut...
music765.gif

//Kawa_*
spiny.gif

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Finns inga genvägar till det perfekta ljudet som farbror barbro sa :cool:

1700:- är iofs mkt pengar om man jämför med sådana lurar som följer med spelarna, men vill man ha klass på ljudet kostar det flis.
Men jag skulle inte lägga 1700 på ett par lurar som man behandlar så tufft som man gör till bärbara spelare.
Men kring en femhundring får man väl lägga för att få ett par lurar som man trivs någorlunda med.

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Hoj
den bästa
tobbeviking skrev:
Finns inga genvägar till det perfekta ljudet som farbror barbro sa :cool:

1700:- är iofs mkt pengar om man jämför med sådana lurar som följer med spelarna, men vill man ha klass på ljudet kostar det flis.
Men jag skulle inte lägga 1700 på ett par lurar som man behandlar så tufft som man gör till bärbara spelare.
Men kring en femhundring får man väl lägga för att få ett par lurar som man trivs någorlunda med.

mmm... men nu va det t ju inte hörlurar utan gjutna öronproppar vi snackade om... finns dock möjlighet att koppla in cd / minidisc etc. till dom ... :fakta

VILL HA!!!

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Ärsch, detta har varit uppe på tapeten förut, kanske innan DB kraschen dock.

Hur som helst, jag har kört lite gran sådär när det är lååååååååånnnnnggggg motorväg sträcka för att komma från a till b med lurar. Och dem jag har använt har varit suveräna, så kallade fontopia lurar men med den härliga funktionen att dem är slutna, funkar lika bra som öronproppar, bara att det är ljud i dem samtidigt.

http://www.sonicinside.com/product/item.asp?ItemId=20931

Helt suveräna, riktigt bra sound presterar dom också! Var värt varenda krona. Klart prisvärdare än 1800:- också.

Kan varmt rekommenderas.

//Fredda

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det är nu det roliga börjar juh :cool:
Ut och spana på prylar, men valet verkar än så länge stå mellan the plug och ett par sony så vi får se vad jag hörfram till.
Bara att trava in på dom lokala hifihandlarna och leta nudå ( snyft hifiklubben finns juh inte här i växjö längre)

Tack för alla tipsen :tummenupp
// Tobbe

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag