lustgassystem till en tzr 125:a? :D

lerqa

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Thyg0d skrev:
2492483 Mer status?? Med en gräddsifon inknökad på hojjen??
Tillåt mig asgarva...
Bilden framför mina ögon är ju inte direkt stautshöjande.:D

Visst kan det ge en effekt ökning på nån häst men seriöst...
Tänk nu med mer än "han som vill gärna"...
Vill du ha status? Lär dig köra bra istället, gör något av dig själv...
Smacka på din gräddsifon :)hihi) och spela balla allan i alla två sekunder
som motorn håller och sen kan du ju, förhoppningsvis, gå hem ledandes hojjen...
tvivlar på att du får dyngmycket status av polarna då...
Jag vet att status är skiiitcoolt i din ålder och skitviktigt just nu...
Men ingen blir nog så utskrattad som han som försöker spela häftig och
"kålla vaaajaaaahaaaaar"sandlådementalitet och sen misslyckas fatalt...

Så lär dig du köra hojjen på ett vettigt sätt och spela häftig för att du har en överhuvudtaget medans dina polare puttrar runt på morsans cykel eller en EU moppe...

EDIT: Just ja, glömde, förstår inte varför du ska lustgas mata en hoj...
Du kan ju ändå inte dra på lustgasen i kurvorna och köra skitfort raktfram
är ju inte någon konst så länge vi pratar moderata hastigheter på upp till 250 km/h... Jag håller fortfarande på att ta båge kort och jag har varit uppe i 250 med min hoj... På en flygraka... Och det var banne mig inte ens svårt...
Och kul, det vete fan...

250km/h är nog ganska svårt med en TZR faktiskt :pannkyss

Jag tycker helt klart du ska testa, sedan måste det dokumenteras...och efter det så lägger du upp filmen här :D

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
bushido skrev:
2492528 nej, men det är svårare med en 125:a med toppfart på 170 blås... men ok, skit i allt vad status eller dumheter heter, skulle en lustgasboost från gräddsifoner rakt in i luftburken ge nån effekt? om än liten?

Du MÅSTE tillsätta exakt rätt mängd med soppa till den mängd lustgas du pystar i. Gör du inte det så skär motorn.

Det är inte som att blanda hallonsaft. En skvätt saft och några skvättar vatten, blir det inte så bra så går det att dricka ändå.

Det skulle nog mer kunna jämföras med att balansera en vass kniv på näsa. Man ska ha en jävla tur för att inte göra sig illa. Eller vara väldigt skicklig.

Speciellt 2-taktare är kinkiga på att bränsle/luftblandningen blir rätt. Är den för fet går motorn dåligt eller lägger av. Blir den för mager, skär den. Helt nådalöst.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Thyg0d skrev:
2492446Kall luft har en högre densitet, d.v.s. innehåller mer syreatomer per kubik..
Därför går din cykel/bil/moppe/gräsklippare bättre en kylig vårmorgon
än den gör när det är 35 grader mitt i sommaren...

Jag slöläser tråden i brist på annat å göra. :D

Det antagande förutsätter att blandingen vid 35 grader mitt på sommaren är på det våldsamt feta hållet. Kör man med 13.5:1 vid 20C på fullt skaft ligger man närmare 15:1 när det kryper nedåt nollstrecket. Vad som då händer med kolvar är allt för känt.

Ska tilläggas att effektkurvan faller mycket snabbare åt det klena hållet än åt det feta. Bestycka fett. Att köra med snål/optimal RoadRacing-bestyckning på gatan är inte att rekommendera.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
var det ingen som tyckte att det var en kul idé och vill hjälpa mig att genomföra den?:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ok, alla ni som påstår att bränsle/luft-blandningen måste vara precis, hur ska man göra för att få det att funka då? kör alla med lustgas runt och öser in mer soppa än nödvändigt vid normal körning för att det ska funka när de sätter in lustgasen eller vad är grejen? jag vill inte ha folk som säger hur svårt, dumt farligt eller annat det är, jag vill ha hjälp med att göra det:D om ni hjälper mig och berättar hur jag ska göra för att det ska funka så är risken för skador mindre än om jag bara försöker på egen hand, right?;)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Man mäter åtgången vid "torrkörning", dvs körning rakt ut i tomma luften. Man ska förbruka 1 viktdel bensin med hjälp av 5 viktdelar lustgas. Obs, notera VIKTDEL, inte volym.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
andersbrink skrev:
2524643 Man mäter åtgången vid "torrkörning", dvs körning rakt ut i tomma luften. Man ska förbruka 1 viktdel bensin med
hjälp av 5 viktdelar lustgas. Obs, notera VIKTDEL, inte volym.

ok, men går det att göra medans man kör då? för jag ska ju inte köra gasat konstant utan bara ha det att sätta in som en liten turbo-boost liksom. hur ordnar man det?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Åtgången mäter du i garaget. När du vet (inte tror) att lustgassystemet skyfflar 5 viktdelar lustgas samtidigt som 1 vikdel bensin är det läge att prova 1/2 sekund utan växel ilagd när du har gaspådrag som motsvarar 1/2 maxvarvet. Höjs då varvtalet snabbt är det läge att testa 1/2 sekund när du kör.

Du bränner kolven på på mindre än en sekund om du t.ex. saknar extrabränslet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
andersbrink skrev:
2534966 Åtgången mäter du i garaget. När du vet (inte tror) att lustgassystemet skyfflar 5 viktdelar lustgas samtidigt som 1 vikdel bensin är det läge att prova 1/2 sekund utan växel ilagd när du har gaspådrag som motsvarar 1/2 maxvarvet. Höjs då varvtalet snabbt är det läge att testa 1/2 sekund när du kör.

Du bränner kolven på på mindre än en sekund om du t.ex. saknar extrabränslet.

ok, så jag ska inte mixtra med hur mycket bensin jag matar in utan bara hur mycket lustgas?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
bushido skrev:
2537102 ok, så jag ska inte mixtra med hur mycket bensin jag matar in utan bara hur mycket lustgas?

Mängden extrabensin bestämmer hur många hästkrafter extra du får - sen mäter du upp 5 ggr mer förbrukning på gasen, då är du hemma.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
andersbrink skrev:
2537879 Mängden extrabensin bestämmer hur många hästkrafter extra du får - sen mäter du upp 5 ggr mer förbrukning på gasen, då är du hemma.

hmm... men hur funkar det när jag inte har nån gas i då? blir inte luft-/bränsleblandningen för bränslemättad så att hojjen går dåligt eller dör om jag matar in mer bensin?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
När du trycker på "gå snabbare" knappen öppnar två solenoider, en för lustgas och en för bensin. Tar lustgasen slut kommer hojen att blöddra våldsamt av för mycket soppa. Tar bensinen slut har du stora hål i kolvarna.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
andersbrink skrev:
2544726 När du trycker på "gå snabbare" knappen öppnar två solenoider, en för lustgas och en för bensin. Tar lustgasen slut kommer hojen att blöddra våldsamt av för mycket soppa. Tar bensinen slut har du stora hål i kolvarna.

vad är solenoider?
jag ska alltså köra hojjen som vanligt med alla ordinarie inställningar men dessutom smälla på något som matar in mer bensin tillsammans med lustgas när man trycker på en knapp, korrekt? var får man tag i det, hur gör man med det och vad kostar det? förlåt om jag är jobbig, försöker bara följa ditt råd om att lära mig hur man gör innan jag gör det:D

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
En soleniod är en elektromekanisk ventil...
Som ett relä men för t.ex. soppa eller lustgasen...

Köper du ett lustgaskit så kommer dom med...
Och med tanke på dina, än så länge, ringa kunskaper så skulle jag nog
rekommendera att lägga ett slantarna på ett kit som är gjort för din hoj...
Alt. gå till nån trimfirma som vet vad dom gör och förklara vad du vill ha
och be dom plocka ihop ett kit som funkar..
Misstänker att priset lär bli runt 10k när allt är klart...
För det är alltid fler saker som måste fixas/köpas än man först räknar med..
En liten tumregel...
Dubbla pengarna du tror att det går åt och trippla tiden...
Sad but true..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
i början av denna tråden verkade allt så hoppfullt och lätt med hjälp av det där tipset om gräddsifoner men nu verkar allt så himla krångligt, svårt och dyrt... synd... :/

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Lustgas tycker jag inte ens du ska ha en tanke på. Det är något man går in på när man håller på med sprintbyggen, inte för gatan.

Men eftersom du vill trimma (vilken är en självklarhet:hihi) så varför inte skaffa sig kunskap inom 2-taktstrimning. Skaffa boken 2-stroke performance tuning av Graham Bell, en mkt bra bok! Eftersom du verkar ha pengar att köpa (dyr) lustgas så varför inte t.ex. skaffa 170cc, förgasare, och avgasrör. Vill du ha ännu mer kraft så matchporta blocket med cylinder och eventuellt om du har kunskapen porta cylindern. har du nog tillräckligt med kraft!

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
bushido skrev:
2556822 i början av denna tråden verkade allt så hoppfullt och lätt med hjälp av det där tipset om gräddsifoner men nu verkar allt så himla krångligt, svårt och dyrt... synd... :/
För några år sedan hade tidningen Bilsport med en "ordlista" som förklarade olika ord inom bilhobbyn. Beskrivningen av ordet lustgas var "Det billigaste sättet att orsaka dyra motorskott." Får man det att funka är det aldeles säkert skitkul, men får man minsta lilla problem så kostar det minst en kolv...

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
bushido skrev:
2556822 i början av denna tråden verkade allt så hoppfullt och lätt med hjälp av det där tipset om gräddsifoner men nu verkar allt så himla krångligt, svårt och dyrt... synd... :/

Hade det varit enkelt och billigt hade alla haft det..
Jag har lagt ner i runda slängar 150k på min bil och den har
ökat gissningsvis 50 hästar.. Och då har jag knappt rört motorn..
Iofs så har jag idag ett sjukt vrid men inte pga av förändringarna
på motorn...
ca 120 av dom pengarna ligger i förstärkningar och uppgraderingar
av drivlina och väghållning.. Bygger man "bakifrån" vet man att allting håller
hela vägen när man väl byter/bygger om motorn..

Så genvägar inom trimmning är något som bara finns i sagorna...
Såvida man inte har turbo, då kan man chippa skiten och rätt
billigt få några extra hästar.. Men ska man förbi gränsen med
chip så blir det genast lika dyrt...

Tycker du ska satsa på Crossniklas förslag om du nu måste trimma...
Eller vänta tills du får köpa en 1000 kubikare eller nåt med mer hästar
och vrid...

Nyheter
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...