Lutande förgasare

#86 Anders

Lämnar Hjärnan i Depån!!!
Gick med
4 Jan 2006
Ort
Hemma
Hoj
Retta -04 såld. Gsx-R 600 K8 såld, Yamaha YZ 250F -07, KTM 690 SMC -09 såld, Ducati Multistrada 1200 S
Pröva att köra på bakhjulet så får du se... :hihi
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nja, är inte riktigt rätt väder för det nu. :hihi

Ska byta förgasare i en jetski, funderar på om det går att använda flottörförgasare, flatsides från en snöskoter t.ex.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
OK, det här är fel forum att diskutera jetskimotorer i, men min första fråga tror jag att någon har ett svar på. Alla hojar har ju flottörförgasare, så det borde finnas folk här som vet hur mycket den kan luta.
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
har för mig att det är 40 garder, men å andra sidan kan jag ha helt fel

har för mig att jag har läst det någonstans
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Bearing skrev:
Hur mycket kan en flottörförgasare luta utan att blandningen påverkas?

Du kan luta den ganska mycket (exakt va?)

Begreänsningen blir ju när flottören inte längre fungerar som den ska, innan det händer så är det väl bara att prova med att justera flottörnivån.

Lutande förgasare är väl lika intresant vare sig det sitter på en Jetski eller MC, frågeställningen kan ju lika väl gälla för förgsasarbyte på MC.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
trelleborgaren skrev:
har för mig att det är 40 garder, men å andra sidan kan jag ha helt fel

har för mig att jag har läst det någonstans
Ja, det verkar väl rimligt, men eftersom din källa är så diffus kan jag nog inte lita på det. Men tack ändå för det svaret, kan ha det som utgångspunkt om jag skulle behöva göra ett test på riktig motor.

Färnbo skrev:
Lutande förgasare är väl lika intresant vare sig det sitter på en Jetski eller MC, frågeställningen kan ju lika väl gälla för förgsasarbyte på MC.
Jo, det ju sant. Men det är nog mer extremt på en Jetski eftersom att man kan svänga på en femöring, luta mycket och kasta runt den hit och dit under gång som kan ställa till det.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Någonstans borde det la finnas specifikationer för en viss förgasarmodell, typ motsvarande datablad för elektronikkomponenter, och där borde ju stå hur brant man kan montera dom tycker man...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
PacMan skrev:
Någonstans borde det la finnas specifikationer för en viss förgasarmodell, typ motsvarande datablad för elektronikkomponenter, och där borde ju stå hur brant man kan montera dom tycker man...
Jag har letat på webben efter såna uppgifter, men inget hittat. Svårt att veta vad man ska ha för sökord. carburator AND angle ("max angle", "maximum angle" ?). Kan inte komma på några bra sökord.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bearing skrev:
Jag har letat på webben efter såna uppgifter, men inget hittat. Svårt att veta vad man ska ha för sökord. carburator AND angle ("max angle", "maximum angle" ?). Kan inte komma på några bra sökord.

Nej, dom sökorden är det la inget fel på. Kan inte komma på några bättre själv. Ungefär hur brant hade du föresten tänkt montera fuggarna?
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
På snöskotrar far man ju o burkar o kastar hit och dit, och det funkar ju bra.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
PacMan skrev:
Nej, dom sökorden är det la inget fel på. Kan inte komma på några bättre själv. Ungefär hur brant hade du föresten tänkt montera fuggarna?
Jag skulle kunna sätta dom rakt, men då kommer öppningen ligga 1 cm från skrovsidan, det tror jag inte är bra för luftflödet. Om jag vinklar upp blir det nog 30-40 grader om det ska bli en bättre väg in för luften.
Är rätt bekymrad över är hur det blir när jag kör också. Borde finnas en anledning till att de inte har flottörförgasare orginal.

AtlantiZ skrev:
På snöskotrar far man ju o burkar o kastar hit och dit, och det funkar ju bra.
Det är sant. Då kanske det inte är ett bekymmer. :)
 

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Du får uppfinna ett ledat insugnings rör så att förgasarane alltid kommer stå så nära 100% rätt som möjligt hela tiden. Måste ju gå om man funderar lite =)

Men det beror ju på vilket hål man lutar den på med och hur flottören är konstruerad. Hänger flottören i bak kant på föggen och föggen lutar väldigt mycket framåt så kommer ju aldrig förgasaren bli redigt full om man inte kör så att allt ihopa lutar bakåt. Sen accelartion och inbromsningar kommer ju oxå få bränlse att flyga runt i förgasaren. Enklast är nog att testa sig fram.

Nu mennar jag så här att avgasröret sitter längst fram cylindern imellan sen förgasaren. Så det inte blir några miss uppfattningar.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bearing skrev:
Om jag vinklar upp blir det nog 30-40 grader om det ska bli en bättre väg in för luften.
Är rätt bekymrad över är hur det blir när jag kör också.

Det borde nog kunna funka ganska bra tycker jag. På en sporthoj under hård inbromsning "upplever" ju förgasarna att de lutar. 45 graders lutning motsvarar ca 0.7 g dvs. en hyfsat hård inbromsning och motorna brukar ju inte dö för det.

Risken finns iofs att det blir konstigt om förgasarna redan lutar ganska mycket, så det KAN ju bli problem.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Karlsson87 skrev:
Du får uppfinna ett ledat insugnings rör så att förgasarane alltid kommer stå så nära 100% rätt som möjligt hela tiden. Måste ju gå om man funderar lite =)
En "steadycarb" :D

PacMan skrev:
Det borde nog kunna funka ganska bra tycker jag. På en sporthoj under hård inbromsning "upplever" ju förgasarna att de lutar. 45 graders lutning motsvarar ca 0.7 g dvs. en hyfsat hård inbromsning och motorna brukar ju inte dö för det.

Risken finns iofs att det blir konstigt om förgasarna redan lutar ganska mycket, så det KAN ju bli problem.
Vill ha det så problemfritt som möjligt eftersom jag också ska lära mig att hantera "besten" i sommar. 130 kg och 90 hk!
Känns lockande att köpa polarens jetskigasare, men då måste jag hålla på och bestycka, så jag vet inte hur jag ska göra.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En tanke från en som inte har kört eller meckat med Vattenskoter förut.

Hur mycket vatten skvätter det runt kring motorn?
Blir det problem med vatten i förgasaren. Jag får för mig att en spjällförgasare är tåligare för sådan miljö.
:va
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det kan nog komma in en hel del vatten. Luftintaget är ett hål dia. 5 cm, så det skvätter hela tiden in lite vatten. Om jag skulle välta finns risk att motorutrymmet blir helt vattenfyllt.

Bra synpunkt, om jag välter kanske soppan rinner ur och vatten rinner i. Nu lutar det ännu mer åt jetskiförgasare (finns det ett namn för den typen? tror att jag sett spjällförgasare med flottör).
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top