Lv-regg problem

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Nu: Cagiva Mito Evo Haft: GasGas sm och Aprilia Rs
Tjena har tänkt att LV-regga en yzf 250. eller en hondra crf 450. dem är crossar just nu inte enduro reggade. blir detta svårt att få dem godkände? dyrt? vad krävs? :Bugar

Edit: har sökt!! Fick inte riktigt den information jag ville ha :tummenupp

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gasgas_johan skrev:
Tjena har tänkt att LV-regga en yzf 250. eller en hondra crf 450. dem är crossar just nu inte enduro reggade. blir detta svårt att få dem godkände? dyrt? vad krävs? :Bugar

Edit: har sökt!! Fick inte riktigt den information jag ville ha :tummenupp

Jag är inne på samma spår med en CRF 450 02. Honda köper sina LV-maskiner får HM i Italien har jag förstått. Ringde Honda och snacka med en kille där. Han sa att det GICK att landsvägsregga men det kosta till 200-400 000:-. Varför fick jag aldrig reda på. MEN min hoj är förreggad och jag har en skylt till den.

När jag ringde till bilprovningen sa dom att jag behövde ett tillverkningsintyg från Honda vilket jag har. Så jag antar att Honda killen bara snackade goja. För jag ser inte varför det inte ska gå att landsvägsregga en CRF. Det som kan bli problem är väl att hojen låter så förbannat samt avgaserna är väl inte dom renaste.

Jag ser inte varför man inte skulle kunna landsvägsregga en crf om man fixar så den uppfyller bilprovningens krav för reggbesiktning.

Jag ska försöka iaf.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
En cross är betydligt svårare att regga pga av ljudbegränsningen. De låter mycket mer än vad en LV-reggad motard gör.

På en ren cross måste du ju först bygga ett elsystem så att du kan har lampor osv. Sen måste du får bort ljudet från motorn på nåt vänster.

Hagster; om du har en förreggad cross betyder det väl att du kan e-regga den, inte lv-regga?

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Hagster skrev:
Jag är inne på samma spår med en CRF 450 02. Honda köper sina LV-maskiner får HM i Italien har jag förstått. Ringde Honda och snacka med en kille där. Han sa att det GICK att landsvägsregga men det kosta till 200-400 000:-. Varför fick jag aldrig reda på. MEN min hoj är förreggad och jag har en skylt till den.

När jag ringde till bilprovningen sa dom att jag behövde ett tillverkningsintyg från Honda vilket jag har. Så jag antar att Honda killen bara snackade goja. För jag ser inte varför det inte ska gå att landsvägsregga en CRF. Det som kan bli problem är väl att hojen låter så förbannat samt avgaserna är väl inte dom renaste.

Jag ser inte varför man inte skulle kunna landsvägsregga en crf om man fixar så den uppfyller bilprovningens krav för reggbesiktning.

Jag ska försöka iaf.

Jag tror att Hondakillen hade mer koll än bilprovningen, tyvärr. Om det bara var att ta sin cross och åka till bilprovningen, betala 300:- och hux flux ha en lv-reggad hoj skulle det inte dyka upp sånna här diskusioner en gång i veckan.
Här kan du läsa lite om vilka regler som gäller ang bullergränser hojen måste klara. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949549

Vad står det i ditt "tillverkningsintyg" från Honda? Vad är din hoj såld som ny? Cross, enduro, motard?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Leffe skrev:
Jag tror att Hondakillen hade mer koll än bilprovningen, tyvärr. Om det bara var att ta sin cross och åka till bilprovningen, betala 300:- och hux flux ha en lv-reggad hoj skulle det inte dyka upp sånna här diskusioner en gång i veckan.
Här kan du läsa lite om vilka regler som gäller ang bullergränser hojen måste klara. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949549

Vad står det i ditt "tillverkningsintyg" från Honda? Vad är din hoj såld som ny? Cross, enduro, motard?

Ja, det tror jag med. Men det som borde begränsa är ljud/avgas tycker jag. Det BORDE ju gå att fixa.

Det står att hojen är importerad och förtuyllad av Honda MC Svenska AB

Lite om bränslesystem, bromsar, cylindervolym, effekt, tankvolym och totalvikt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hagster skrev:
Ja, det tror jag med. Men det som borde begränsa är ljud/avgas tycker jag. Det BORDE ju gå att fixa.

Det står att hojen är importerad och förtuyllad av Honda MC Svenska AB

Lite om bränslesystem, bromsar, cylindervolym, effekt, tankvolym och totalvikt.

Ok! men tror du verkligen din hoj kommer ner till 80 DB när du kör ett förbipassernande bullertest???

Här pratar vi om insugsljud,avgassytem,däck mm som ska vara tysta!

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Vad får du 80db från? Trodde 103db gällde. Den siffan kommer man väl ner i med ett gatrör?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
BillS skrev:
Vad får du 80db från? Trodde 103db gällde. Den siffan kommer man väl ner i med ett gatrör?

:7peta 103 Db gäller ENBART vid vanlig besiktning och INTE regbesiktning om man ska gå efter helfordonsgodkända fordon!

Så det är inte alltid att bara köra in och tro den ska gå igenom. Mkt byråkrati i dagens samhälle nu för tiden!

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
motardnisse skrev:
:7peta 103 Db gäller ENBART vid vanlig besiktning och INTE regbesiktning om man ska gå efter helfordonsgodkända fordon!

Så det är inte alltid att bara köra in och tro den ska gå igenom. Mkt byråkrati i dagens samhälle nu för tiden!

Senast jag talade med SBP så sa dem att 86Db var gränsen.....Lite bättre än 80 db

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
one4fun skrev:
Senast jag talade med SBP så sa dem att 86Db var gränsen.....Lite bättre än 80 db

Allt över 80Db är alltid ett stort + men man kan ju alltid hoppas på högre nån gång, men risken är minimal med tanke på allt miljösnack mm!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA