Lv-reggad Motocross - vad gäller?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Utan att verka för dryg så tycker jag att du kan ignorera RookieMs inlägg. Han är ute och cyklar. Random och fleece däremot. Deras inlägg är vettiga. Du kan aldrig få med dig det du behöver om du tar hojen dit.

Här är en lista på några grejer (har precis vaknat så jag glömmer säkert hälften) som du bör ha med dig:

Crossen
Depåstöd
Miljömatta ( Ingen seriös klubb/bana kommer låta dig stå utan det)
Hylsnyckelsats
Extra googles
Kedjespray
Ett gäng fasta nycklar för att kolla ekrar mm.
En macka
Två bananer
Torra kläder...
Vattenflaska
Bensindunk
Extra slang
Verktyg gör att kunna laga en eller flera punkteringar.
Detta är bara det som jag kan komma på på rak arm.

Sen kommer säkert ngn skriva att du kan låna det mesta på plats om du inte har fått med dig/glömt ngt. Och det stämmer absolut. Men femte gången ngn kommer och ska låna min kedjespray på två månader så är det stopp. Crossdepån är väldigt hjälpsam men sabba inte för andra. Ingen gillar en snyltare.


Sen måste vi klargöra en sak, är det seriös cross/enduro du vill köra eller är det sommarstugekörning på grusvägen du vill ägna dig åt? För jag ser exempelvis inte en KTM 520 som ett seriöst alternativ på crossbanan. Mest pga åldern men även storleken.

Sen kommer slitaget på däck och allt annat snart ha kostat mer än en billig dragkroksställning/släpvagn.

My 2 cent...




Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kul att höra!

Hur tycker du att 525 funkar som cross? Kör du den som du hade kört en vanlig Motocross?

Är den registrerad strypt eller med full effekt? Vet du något om 12-kw-begränsningen som det snackas om på flera ställen?

525 full effekt går noe grönjäkligt bra kanon fjädring på cross modell men kanske ingen nybörjar maskin.

Den svarar som en 2T går konstant på bakhjulet o det är inget tråkigt med detta.

525 kräver dock en hel del skruva o täta oljebyten ta detta i beakt.. att det inte dräller av dessa beror på en del motor ras som min o alla vill inte lägga upp 20,000(som mitt ras gick på) på en renovering utan skrotar hojen.

Men det är en fantastiskt rolig hoj..
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
:lol:lol:lol

Ja! Å glöm inte högtryckstvätten, komp-provaren, två extra kolvar, däckjärnen, 4 liter motorolja, dubbla uppsättningar oljefilter, luftfilterolja, reserv fram & bakskärm....

Jag trampade visst på någon öm tå hos Timmy, och visst. Allt det han skriver är ju inte direkt dumt att inte ha med sig.

Men följande grejor får du med dig i en rygga:

Extra googles
Kedjespray
En macka
Två bananer
Torra kläder
Vattenflaska

Jag har aldrig sett någon kolla ekrarna mellan två pass Tim, har du ens vart på en crossbana? :tungan

Och!
Tanka hojen fullt innan du åker så klarar du dig dagen igenom.
Om du inte avser att slabba med massa vätskor så slipper du depåmatta, jag har aldrig fått skäll för att jag inte har det iaf.

Jag har behövt be om verktygshjälp två gånger på 4 månader, och det har varit för att lossa kåporna och inte börja renovera motorn på plats.

Tim har också rätt i att en 520 inte är en konkurenskraftig cykel varken i skogen eller på crossbanan.
Men då jag började köra i år och inte hade någon större åkbudget så fick det bli en billig hoj som var LV-reggad, exakt det TS var ute efter.
Jag satsar inte på att vinna MX1, jag är där för att ha kul och kanske placera mig i något KM eller i Vintercupen.

TS, så kommer vi kunna hålla på i en evighet. Några håller med mig, några med Tim.
Men som svar på frågan, det funkar absolut men är inte optimalt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En gång i tiden när jag var typ 18 och billös så körde jag faktiskt crosshojen till banan genom skogen. Såg transporten lite som enduroträning. Hade en rygga med lite prylar bla 1 liter bensin så att jag alltid skulle ta mig hem. Miljömatta var inte uppfunnen på den tiden.

Så det går uppenbarligen men man har ju begränsade möjligheter ifall man får problem så jag tycker man ska göra som speedwayföraren jag länkade till tidigare. Så gör en äkta hårding.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Köp en LV reggad enduro -> modda för crosskörning = klart.

Optimalt?
Hell no....

En 100% laglig LV reggad enduro/moddad för cross är nästan omöjligt.
Strypt, blinkers, tuta, regplåtsbelysning, reflexer osv.

De flesta jag åker enduro med kör avstrypt, påställt och försäkrat (går hand i hand med påställning) men blinkers osv är borttaget.

Att spara framlykta, bakljus (med bromslampa) och någon form av klistermärke (eller regplåten) med regnummer ser bättre ut jämte att köra en cross utanför crossbanan.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Kontentan av det hela om man bortser från Rookies tidiga nyårsfylleinlägg är:

Vill du köra cross och kunna njuta av upplevelsen så sparar du ett tag till. Jag vet själv hur drygt det är och är inte heller gjord av pengar. Men det är värt det i slutändan.

Vill du bara ut och sprätta grus i ngn dunge så är det också kul. Här kan du njuta av en LV-reggad hoj som har lite mer körning mellan servicarna. Men förvänta dig inte att den kommer tåla stora hopp med hårda landningar osv.


Vissa ser det som att jag är negativ men jag hoppas att majoriteten fattar att jag bara vill att grabben inte ska bli besviken när han väl står där i depån.




Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ok. Hur länge tror du att ett par https://www.24mx.se/dackset-19-21-dunlop-geomax-mx-3s#?p håller när du ska köra till och från banan?

Bara där har du sparat ihop till en billig släpvagn på en säsong.
Sen kan du inte ha kört mkt om du aldrig har behövt laga en punka på plats. Men det finns säkert skitmånga som vill hjälpa dig med det hela livet. Jag själv gillar inte att snylta på folk.

Sen förstår alla vettiga förare att man måste hålla koll på ekrar, länkage, drivpaket mm varje gång man kör. En knäckt fälgbana i landningen är ingen semester. Slutar allt som oftast i sjukskrivning eller i bästa fall en dyr shoppingrunda på valfritt mc-varuhus.

Men fortsätt du med ditt sålänge det håller. Men lura inte i alla andra att det är smart, ekonomiskt eller tidseffektivt.

Eller så gör såhär. Länka en annons till en cross som pallar med en säsong med säg 30h crosskörning och 120 mil körning till och från banan utan att göra en gråhårig. Givetvis utan att kolla ekrar mellan varje pass. Budget 25k? Hittar du en sån så köper jag och minst ett tiotal av mina kompisar såna på direkten!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En sann entusiast går sin egen väg.
Det kommer funka så länge nivån är rätt, helt klart.

Plonka ekrar och hålla allmän koll måste du ändå, oavsett om den har regplåt eller inte.
Ett tips är att sätta i två däcklås om du kör gata med samma hjul för obalansen med endast ett lås är utmanande över 70km/h.
Skaffa gärna ett extra bakhjul så du har en utväxling för gata och en annan på crossbanan plus en extra kedja.

Klart det funkar, om alternativet är att inte köra alls så ser jag inte problemet.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Ok. Hur länge tror du att ett par https://www.24mx.se/dackset-19-21-dunlop-geomax-mx-3s#?p håller när du ska köra till och från banan?

Bara där har du sparat ihop till en billig släpvagn på en säsong.
Sen kan du inte ha kört mkt om du aldrig har behövt laga en punka på plats. Men det finns säkert skitmånga som vill hjälpa dig med det hela livet. Jag själv gillar inte att snylta på folk.

Sen förstår alla vettiga förare att man måste hålla koll på ekrar, länkage, drivpaket mm varje gång man kör. En knäckt fälgbana i landningen är ingen semester. Slutar allt som oftast i sjukskrivning eller i bästa fall en dyr shoppingrunda på valfritt mc-varuhus.

Men fortsätt du med ditt sålänge det håller. Men lura inte i alla andra att det är smart, ekonomiskt eller tidseffektivt.

Eller så gör såhär. Länka en annons till en cross som pallar med en säsong med säg 30h crosskörning och 120 mil körning till och från banan utan att göra en gråhårig. Givetvis utan att kolla ekrar mellan varje pass. Budget 25k? Hittar du en sån så köper jag och minst ett tiotal av mina kompisar såna på direkten!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Du har ju verkligen inte förstått. Alla andra verkar ju förstå, ska jag ta det på danska istället?

Jag har redan sagt att jag kört i 4 månader, ingen punka än. Som nybakad motionär så sliter du inte lika mycket däck, jag kör på hårdare kinesdäck just nu.

Allt det du nämner gällande att ha koll på kan man kolla vid tvätt också, ganska mycket enklare. Jag lurar ingen gällande att det ekonomiskt, det är dina ord. Smart är väl upp till var och en, tidseffektivt är det absolut! Jag slipper ju lasta och lossa?

Jag har nog bortåt 20 timmar cross/Enduro och ca 15 mil landsväg på 4 månader.
Inte haft något strul alls!
Den kostade 10k, men nån länk får du inte, den är inte till salu...:banana
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Men bara för att du inte har fått ngn punka så betyder inte det att det inte kommer hända. Sen så frågade jag efter en vettig cross och då börjar du snacka om din sms-belånade 520?

Men visst, kör du på och lev i din drömvärld där allting håller förevigt och funkar tillfredsställande trots bristande service. Återigen, jag pratar om cross. Inte din orangea flodhäst.

Sen slits däcken lika mkt om du är nybörjare och kör asfalt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Så här brukar det bli:
Man börjar enkelt och opretentiöst och tänker att man bara skall köra lite för att det är " kul"
Antingen tycker man inte det är speciellt kul eller så går man ner sig i mc-träsket.
Det börjar med att man skaffar ordentliga däck för att det är roligare då. sedan börjar man kör hojen på kärra för att spara på däcken. sedan börjar man ta med verktyg, reservdelar och bra och ha grejor i bilen när man åker. Därefter skaffar man dubbel uppsättning med fälgar, antingen som reserv eller för att ha dubbdäcken på.
Det är skönt att slippa köra hoj när man ( eller hojen) är trött blöt eller skadad.Man vet aldrig vad som kan falera på banan , -tyvärr ...
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Så här brukar det bli:
Man börjar enkelt och opretentiöst och tänker att man bara skall köra lite för att det är " kul"
Antingen tycker man inte det är speciellt kul eller så går man ner sig i mc-träsket.
Det börjar med att man skaffar ordentliga däck för att det är roligare då. sedan börjar man kör hojen på kärra för att spara på däcken. sedan börjar man ta med verktyg, reservdelar och bra och ha grejor i bilen när man åker. Därefter skaffar man dubbel uppsättning med fälgar, antingen som reserv eller för att ha dubbdäcken på.
Det är skönt att slippa köra hoj när man ( eller hojen) är trött blöt eller skadad.Man vet aldrig vad som kan falera på banan , -tyvärr ...
Precis så!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Så här brukar det bli:
Man börjar enkelt och opretentiöst och tänker att man bara skall köra lite för att det är " kul"
Antingen tycker man inte det är speciellt kul eller så går man ner sig i mc-träsket.
Det börjar med att man skaffar ordentliga däck för att det är roligare då. sedan börjar man kör hojen på kärra för att spara på däcken. sedan börjar man ta med verktyg, reservdelar och bra och ha grejor i bilen när man åker. Därefter skaffar man dubbel uppsättning med fälgar, antingen som reserv eller för att ha dubbdäcken på.
Det är skönt att slippa köra hoj när man ( eller hojen) är trött blöt eller skadad.Man vet aldrig vad som kan falera på banan , -tyvärr ...

Du har helt rätt och du har ju förstått!
Precis som du beskriver så handlar man efterhand på sig mer grejor. Jag är på jakt efter kärra, men som Tim så vänligt påpekar så har jag en begränsad åkbudget. Då får det ta lite tid att samla på sig allt för att köra mer seriöst.

Tim, TS har från start frågat om vägreggad cykel att köra till och från bana med. Varför fortfarande babblar om renodlade crossar som ska köras på allmän väg är en gåta. Jahaaa, du är sämst på banan trots att du har en cykel som du skruvar på mellan passen och åker runt i nylackad racebuss.:7peta
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som vanligt på SH så vet alla bäst baserat på hur de vill ha det.

I princip alla endurocyklar idag är LV-reggade. Den Ar givetvis för mjuk fjädring för seriös motocross men med rätt förare hänger du av 50% på en lördagsträning, däremot är det kanske inte så kul att tävla på.

Formellt sett krävs depåmatta som du måste ha med dig men jag ser sällan att det kontrolleras. Du kan alltså köra till banan, ta ett par varv och åka hem. Med detta sagt:

- det är tämligen värdelöst att inte ha med verktyg, kedjespray, pump, första förband etc.
- däcken äts upp väldigt spnabbt på gatan
- vad gör du när du eller hojen går sönder
- o.s.v

Kort sagt. Visst går det om du vill leka lite men efter ett par pass på banan har du antingen tröttnat eller så inser du varför det minsta du behöver är en kombi med dragkroksställ eller ett släp.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det skulle kunna ha varit så att min far och jag praktiserade detta på tiden när e-reg var vanligt. Jag hade bara lätt mc-kort så han fick nöjet att köra enduro till banan och en lerhög hem medan jag körde WR 250 på banan och 125a på vägen. Allt för att han vägrade köpa släpkärra och jag tröttnade på skogen hemma. Vi hamnade till och med i poliskontroll utan problem. Irritationen jag hade över detta då förklarar inköpet av täckt släp till mig själv som vuxen man.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top