Lv-reggad tvåtakt

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag är riktigt sugen på en lv-reggad tvåtaktsmotard/enduro.

Jag har spanat lite på Gasgas ec 300 och den finns ju till vettiga pengar.
Är det någon som kört en sån på gata? Jag kan tänka mig att den kan kännas lite trött.

Drömmen är ju Maicos 700cc motard med 82 pållar, men den ligger något över budget...

Finns det lv-reggade 500cc?

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
300 cc tvåtakt, slö? Om du tycker att din 690 är rapp så kommer även den att vara det! Ketchup-effekten kommer ge den en känsla av massvis med hk. Lite snabba googlingar ger 58 hk i Gasgas EC 300, och 65 i SMCn.

Något mer relevant och aktuellt vet jag nog inte :)

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
300 cc tvåtakt, slö? Om du tycker att din 690 är rapp så kommer även den att vara det! Ketchup-effekten kommer ge den en känsla av massvis med hk. Lite snabba googlingar ger 58 hk i Gasgas EC 300, och 65 i SMCn.

Det låter kanon. Frågan är bara om man har dom 58hk mellan 9600-9800 rpm.
Jag hade en Apa RS250 för ett tag sedan. Den var riktigt rolig men väldigt kort register.
Dom tvåtaktshojar som jag har suttit på har haft ett liknande register.

Frågan är om Gasgas 300 är lite lugnare och körbar på gata...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
inte testat gas gas 300, men generellt brukar 2taktare vara snällare ju större de blir (rs 250 är ju som 2st 125cc så den har väl gabnska tufft register) ^_^

min ktm 380 kan man ligga tomgång i kurvorna på fisketrålar-rpm och sen bara vrida om så kommer kraften direkt, ungefär som en 4-taktare förutom att den inte e lika slö på högvarv :p

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
inte testat gas gas 300, men generellt brukar 2taktare vara snällare ju större de blir (rs 250 är ju som 2st 125cc så den har väl gabnska tufft register) ^_^

min ktm 380 kan man ligga tomgång i kurvorna på fisketrålar-rpm och sen bara vrida om så kommer kraften direkt, ungefär som en 4-taktare förutom att den inte e lika slö på högvarv :p

Den hade jag glömt helt.
Vet du om den finns i reggat utförande och om SM-fälgar från andra kåttar passar?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det låter kanon. Frågan är bara om man har dom 58hk mellan 9600-9800 rpm.
Jag hade en Apa RS250 för ett tag sedan. Den var riktigt rolig men väldigt kort register.
Dom tvåtaktshojar som jag har suttit på har haft ett liknande register.

Frågan är om Gasgas 300 är lite lugnare och körbar på gata...

Nu går det definitivt över min erfarenhet :) Vad jag kan säga om min 2-taktare är att registret är ungefär dubbelt så stort mot vad jag tänker mig.* Det verkar alltid finnas mer varv att ge, och effekten kommer inte förens man varvar (nästan) ur.

*När jag är ute och fiskör.

En RS250 borde ha betydligt mer ketchupeffekt än vad en enduro har, rent generellt, eftersom en enduro 'ska' ha bottenvrid. Det är väll tämligen oanvändbart på en högvarvig roadracingcykel.

Finns medlemmar här på forumet som har stora 2-takts motorcyklar (enduro/sm). Har tyvärr glömt namnen nu :näsblod

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Den hade jag glömt helt.
Vet du om den finns i reggat utförande och om SM-fälgar från andra kåttar passar?

finns nog bara som e-reggad, men fälgar från andra ktm'er av samma årsmodell passar (de bytte ju framnav nån gång runt 03-04)

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Borde väll finnas 380 kit till GasGasen? Eller är 300 redan en "fabriksuppgradering" från 250?

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Husqvarna,Gasgas,ktm,Husaberg,Tm har alla stora (300cc) endurohojar som e LV-reggade. ja iaf dom från tidigt 2000 o sen framåt... Bara att köpa en endurohoj o sen slänga på motard sulor o sen kan du köra lagligt...(ja nästan iaf, dom e ju typade med tyo 11kw 0o med 21/18 sulor men ostryp o 17" kan väl inte ses som jätte olagligt)

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Husqvarna,Gasgas,ktm,Husaberg,Tm har alla stora (300cc) endurohojar som e LV-reggade. ja iaf dom från tidigt 2000 o sen framåt... Bara att köpa en endurohoj o sen slänga på motard sulor o sen kan du köra lagligt...(ja nästan iaf, dom e ju typade med tyo 11kw 0o med 21/18 sulor men ostryp o 17" kan väl inte ses som jätte olagligt)

Det svåra är ju att hitta en som är lv-reggad.
Quarnorna och gasgas finns, men resten är svåra att hitta i det utförandet som tvåtakt.
Husa började väl med tvåtakt 2010? För dom pengarna köper jag nog hellre en Maico.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Det svåra är ju att hitta en som är lv-reggad.
Quarnorna och gasgas finns, men resten är svåra att hitta i det utförandet som tvåtakt.
Husa började väl med tvåtakt 2010? För dom pengarna köper jag nog hellre en Maico.

Nästan alla ktm's exc modeller är lv reggade, men kolla innan du köper för endel är bara e reggade.

Gasgasen finns som motard ifrån fabrik. Ktms exc är en enduro så fjädringen är lite för mjuk för motardåkning igentligen.

Själv så åker jag på en ktm 300 02'a med 380 kit på.
380 kitet ger ett sjukt tryck i mellanregistret, men inte så stor skilnad emot 250-300 i toppeffekt.

2t motard är precis så sjukt kul som man kan tro, och sen lite till.
:banana

Första gången jag provkörde en 450 4t trodde jag det va fel på den eftersom den kändes så slö.... :död

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Åkte på gatan på 80talet med HVA 430 var ganska kul:D allt eller inget:gnissla hade planer att sätta på landsvägsdäck långt innan motarderna var uppfunna

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Jag åkte gasgas 300 på gatan. Var riktigt trevlig att åka faktist. Åkte lite längre sträckor ibland och det var inga problem med rätt drevning. Höll fint och kändes nästan olaglig att köra även fast den inte var det. :)

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

58 hk? 45 är nog närmre sanningen. Effekten ligger väl runt 6-7000 rpm.

Vad jag vet :va

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag har kollat lite på youtube.
Det ser helt löjligt ut med gatreggade cr 500 i supermoto utförande.

Finns dom som e-reggade tro?

Glida runt på Gotland 2011 med en reggad CR 500....:nicka

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har kollat lite på youtube.
Det ser helt löjligt ut med gatreggade cr 500 i supermoto utförande.

Finns dom som e-reggade tro?

Glida runt på Gotland 2011 med en reggad CR 500....:nicka

Det går fint att enduroregga en CR. Jag enduroreggade min KTM 500 tvåtaktscross och gasade rundor med på gatorna. Kom 5 mil på en tank och var helt genomsvett efter några kilometer eftersom hojen hoppar, wheelar och far åt alla håll :D Går på bakhjulet hela tiden vid minsta lilla blipp på gasen oavsett växel, och blippa måste man för att motorn ska må bra. Kul som fan men man får kämpa. Tyvärr sålde jag den hojen men nu blev jag väldigt sugen igen när jag tänker på det :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Varför e-reg om man ska köra gata?
Kan man ju likaväl skita i de.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Det går fint att enduroregga en CR. Jag enduroreggade min KTM 500 tvåtaktscross och gasade rundor med på gatorna. Kom 5 mil på en tank och var helt genomsvett efter några kilometer eftersom hojen hoppar, wheelar och far åt alla håll :D Går på bakhjulet hela tiden vid minsta lilla blipp på gasen oavsett växel, och blippa måste man för att motorn ska må bra. Kul som fan men man får kämpa. Tyvärr sålde jag den hojen men nu blev jag väldigt sugen igen när jag tänker på det :)

Vad behöver man göra för att regga den då? Jag har två st honda cr 250 som jag skulle vilja e regga eller lv regga men vad måste man byta för att det ska gå?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...