Lv-reggad tvåtakt

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Det är nog sant! Jag är ingen expert, men jag tror ändå att det är långt bättre att ha en e-reggad och försäkrad hoj än en helt oreggad. Dock kan jag hålla med om att det inte är ett hållbart alternativ.
Fast som sagt har jag inte 100% koll, så jag kanske lurar mig själv när jag säger att det är bättre med e-reg än ingenting.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag har kört 300 på gata, och en drös 4t-motarder..
Jag hade valt fyrtakt alla dar i veckan pga härligare känsla, motorbromsen, och effekten

En 300 räcker inte riktigt enligt mig, men en 500 hade nog gjort det

Man kan tveklöst ha kul dock, men man får köra ganska låg drevning och busa på smågator

• Gilla
Reaktioner: SGM

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Mmm, fast det var ju där skon klämmer, hur försäkrad är egentligen hojen när den uppenbarligen inte är på väg till enduroslingan.

Ska man envisas med att köra gata så kör hojar som är registrerade för det.
Jag tar inte ut min oreggade motard på gatan, lika lite tar jag ut min e-reggade enduro där den inte hör hemma.
Däremot den LV-reggade enduron kan väl få smaka på lite allmän asfaltsväg då o då när jag bara ska till grusgropen o leka.

Lika försäkrad där som nån annan stans. visst är det bättre med LV reggad men med många skojiga hojar går det helt enkelt inte att lv-regga.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag har kört 300 på gata, och en drös 4t-motarder..
Jag hade valt fyrtakt alla dar i veckan pga härligare känsla, motorbromsen, och effekten

En 300 räcker inte riktigt enligt mig, men en 500 hade nog gjort det

Man kan tveklöst ha kul dock, men man får köra ganska låg drevning och busa på smågator

Det är precis det som jag oroar mig för.
Jag har svårt att tro att en 300cc hoj kan räcka särskilt långt på gata.
Nä, knacka spargrisen och lägga en order på en Maico...

Finns det någon annan lv-reggad tvåtaktshoj på över 300cc att köpa förutom Maicos?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lika försäkrad där som nån annan stans. visst är det bättre med LV reggad men med många skojiga hojar går det helt enkelt inte att lv-regga.

Nu vet jag ju inte helt hundra, men kan tänka mig att försäkringsbolaget inte betalar ut en spänn om du kör runt på e-reggad hoj med motardsulor 5 mil från enduroslingan.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Det är precis det som jag oroar mig för.
Jag har svårt att tro att en 300cc hoj kan räcka särskilt långt på gata.
Nä, knacka spargrisen och lägga en order på en Maico...

Finns det någon annan lv-reggad tvåtaktshoj på över 300cc att köpa förutom Maicos?

En 300 drar jämt med en 525a upp till 100, så den är knappast slö, men man vill inte köra fortare än så nån längre stund, speciellt om man är rädd om motorn

Om man är ett gäng som lägger upp en slinga på en asfaltsplan så har man ju dock viktfördel :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Nu vet jag ju inte helt hundra, men kan tänka mig att försäkringsbolaget inte betalar ut en spänn om du kör runt på e-reggad hoj med motardsulor 5 mil från enduroslingan.

du kanske får lite problem att få hojen reparerad av fb om du har helförs vid singelolycka, likadant om du kör sporthoj och kör 30km/h över skyltad hastighet.

Fast det braiga med trafikförsäkringsdelen är att den alltid gäller, även om du lånar ut din nya sporthoj till polarens lillebror som är 14år och festat hela kvällen och han kör över grannens unge som hamnar på sjukhus. Trafikförsäkring täcker det.

Så säger det är 100x bättre att köra e-reggat än helt oreggat, dessutom vet de flesta poliser inte vad e-reg innerbär så även om du blir stannad med e-reggad hoj har du 80-90% chans att klara dig utan påföljd

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
du kanske får lite problem att få hojen reparerad av fb om du har helförs vid singelolycka, likadant om du kör sporthoj och kör 30km/h över skyltad hastighet.

Fast det braiga med trafikförsäkringsdelen är att den alltid gäller, även om du lånar ut din nya sporthoj till polarens lillebror som är 14år och festat hela kvällen och han kör över grannens unge som hamnar på sjukhus. Trafikförsäkring täcker det.

Så säger det är 100x bättre att köra e-reggat än helt oreggat, dessutom vet de flesta poliser inte vad e-reg innerbär så även om du blir stannad med e-reggad hoj har du 80-90% chans att klara dig utan påföljd

Okey, det kanske stämmer det.
Själv har jag redan en lv-reggad 2-takt så jag väljer o köra den som sagt :D

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR900RR
Det borde gå alldeles utmärkt att importera LV-reg CR500 från bla tyskland. Har sett några till salu där.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det borde gå alldeles utmärkt att importera LV-reg CR500 från bla tyskland. Har sett några till salu där.

:O
Finns det lv och e-reg i Das vaterland också?
Det känns konstigt att ingen annan skulle ha kommit på den ideen.
Går det så kommer jag garanterat att göra det.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Nuså...

Är det någon som vet vad motsvarigheten till LV-reg heter på tyska?

Backspeglar och blinkers ser lovande ut.

Bifogat

• !!tIsP0QEG0~$(KGrHqV,!lUEy+jC2KV3BM2B2mtZdg~~_19.JPG
    !!tIsP0QEG0~$(KGrHqV,!lUEy+jC2KV3BM2B2mtZdg~~_19.JPG
    34.3 KB · Visningar: 235

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR900RR
:O
Finns det lv och e-reg i Das vaterland också?
Det känns konstigt att ingen annan skulle ha kommit på den ideen.
Går det så kommer jag garanterat att göra det.

Vet ej hur dom ser på registreringar där men alla som har varit reggade på annonserna verkar ju ha blinkers och godkända lampor på bilderna vad man kan se iallafall. Sök på tex CR 500 på mobile så kommer det upp en hel del olika. Kan ju vara värt att kolla upp iallafall.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har provat att raca med polarn som hade en nästan fabriksny 525 exc sm, och jag 300exc med nyrenoverad motor. Helt jämnt.

Ja och han hade 30 kuggars drev bak och du 60 eller? Finns ingen chans att den 300cc tar en 525a

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Ja och han hade 30 kuggars drev bak och du 60 eller? Finns ingen chans att den 300cc tar en 525a

Vi hade båda orginaldrevning.
Har du ens provat en 300?

Har din ärkefiende en 300a och ni leker snoppmätartävling eller vad är de frågan om?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Vi hade båda orginaldrevning.
Har du ens provat en 300?

Har din ärkefiende en 300a och ni leker snoppmätartävling eller vad är de frågan om?

Ärkefiende? :va Varför skulle det vara de? Fast det är klart min Mt5 jag hade när jag var femton drog jag en r1 en gång med så då måste ju den vara snabbare.. :confused:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Ärkefiende? :va Varför skulle det vara de? Fast det är klart min Mt5 jag hade när jag var femton drog jag en r1 en gång med så då måste ju den vara snabbare.. :confused:

Så du har inte provat en 300 utan bara gissar.. Great :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj

vad jag får fram ska en ktm 525 ligga på ca 52hp på bakhjulet, en 250cc 2-takt cross ligger strax under 50, så varför skulle en 300cc 2-takt inte kunna dra en 525'a?

din mt5'a var på 49cc, eller 63cc om du hade 70cc cylinder, en R1 är på 998cc :tummenupp måste trimmat som satan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...