Lv-reggad tvåtakt

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
vad jag får fram ska en ktm 525 ligga på ca 52hp på bakhjulet, en 250cc 2-takt cross ligger strax under 50, så varför skulle en 300cc 2-takt inte kunna dra en 525'a?

din mt5'a var på 49cc, eller 63cc om du hade 70cc cylinder, en R1 är på 998cc :tummenupp måste trimmat som satan

Jag sa dessutom att dom drog jämnt upp till 100.. Över det drar 525an iväg så nog har den några fler pollar.
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Jag har testat mot flera på cross banor mm och det är inte alls samma bottendrag nej. Mot en 450 Ja mot en 525 nej.

Jaså nu börjar vi prata bottendrag? Ja det har ju väldigt stor inverkan på resultatet av ett rakt-fram-race :rolleyes:
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
vad jag får fram ska en ktm 525 ligga på ca 52hp på bakhjulet, en 250cc 2-takt cross ligger strax under 50, så varför skulle en 300cc 2-takt inte kunna dra en 525'a?

din mt5'a var på 49cc, eller 63cc om du hade 70cc cylinder, en R1 är på 998cc :tummenupp måste trimmat som satan

hmm en volvo 740 har 2300cc en tex cbr 900 har 900cc ändå drar cbren volvon konstigt att man inte bara kan gå efter siffror... :va
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
En gasgas EC 300's hästkrafter står det om på en sida tidigare i tråden. Läs där så ser ni att de drar jämt, 300:an har dessutom lägre toppfart vilket kompenserar den lägre effekten.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
antagligen var det en 125cc, eller möjligtvis en 85cc du drog mot på crossbanan med din feta fisketrålare.

Men som sagt, vafan har bottendrag med rakt fram race att göra? du har väl växellåda.

och visst visst, din mt5'a drog väl en R1a då vi kan säga så :p
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att Boris JR här på forumet har bra koll på tvåtakare, han hade IAF en GasGas 300 med regskylt, och i övrigt verkar han ha bra koll på geggmoppar.

Bjuda in honom till tråden så får ni säkert en massa fakta.

Eller så fortsätter ni att gissa vad som drar vad vid ett raktfram rejs.....
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag har ägt en KTM EXC300 -08 en längre stund, och provat den på allt möjligt, utom med motardhjul då. Nuvarande CRF450 äter upp den till frukost.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
...jag har ägt en KTM EXC300 -08 en längre stund, och provat den på allt möjligt, utom med motardhjul då. Nuvarande CRF450 äter upp den till frukost.
VS
Första gången jag provkörde en 450 4t trodde jag det va fel på den eftersom den kändes så slö.... :död
popcorn.gif

SGM: Skulle du tro annorlunda om du fått köra den som SM? En 2-taktare tenderar ju tappa greppet när effekten kommer, kan bli lite svårt då att veta hur stark den är eftersom man aldrig har tillräckligt bra grepp.

Iofs så gäller det för så gott som alla enduromotorcyklar, men endå.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
VS

popcorn.gif

SGM: Skulle du tro annorlunda om du fått köra den som SM? En 2-taktare tenderar ju tappa greppet när effekten kommer, kan bli lite svårt då att veta hur stark den är eftersom man aldrig har tillräckligt bra grepp.

Iofs så gäller det för så gott som alla enduromotorcyklar, men endå.

Tja, jag har kört båda i skog, på crossbanor (av olika underlag, lättrullade hårda jordbanor och tunga sandbanor) och med endurodubb på vintern.

CRF:en är betydligt mer elak.

Jag kan absolut tänka mig att en 2-taktare känns pigg på asfalten, då effektutveckligen är betydlig spetsigare, men det spelar ingen roll, ytan under en effektkurva är det som spelar roll i det verkliga livet.

Faktum kvarstår, CRF:en äter enduro-trehundror till frukost. Min gamla CR250R (2-t) var raskare den med än EXC300an.

...dock bör man kanske i rättvisans namn peka på att en 450 cross är något helt annat än lv-reggade enduro-450's, det är stor skillnad.

/J
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
"...dock bör man kanske i rättvisans namn peka på att en 450 cross är något helt annat än lv-reggade enduro-450's, det är stor skillnad."
Ja oj, det glömde jag helt tänka på! Till exempel alla dessa KTMer som kör runt på gatorna som motard är ju EXC, medans SX har mer effekt/vassare.

Sen kanske EXC300:an skiljer sig negativt mot GasGasen, fast det orkar jag inte söka reda på.

Tja, jag har kört båda i skog, på crossbanor (av olika underlag, lättrullade hårda jordbanor och tunga sandbanor) och med endurodubb på vintern.

CRF:en är betydligt mer elak.

Jag kan absolut tänka mig att en 2-taktare känns pigg på asfalten, då effektutveckligen är betydlig spetsigare, men det spelar ingen roll, ytan under en effektkurva är det som spelar roll i det verkliga livet.

Faktum kvarstår, CRF:en äter enduro-trehundror till frukost. Min gamla CR250R (2-t) var raskare den med än EXC300an.

...dock bör man kanske i rättvisans namn peka på att en 450 cross är något helt annat än lv-reggade enduro-450's, det är stor skillnad.

/J
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det betvivlar jag, har flera åkpolare som åkte (och åker) EC300, dött lopp rakt fram när jag åkte EXC300. :)

Där ser men, har alltid trott att GG är lite snällare än KTM :)

Vill minnas att masterenduro -06 bänkades GGn till 44-45 hästar och KTMen till 48.

Ska se om jag hittar den igen så får vi jämföra mot 525an.


Jag är äckelnöjd med min GG kan jag tillägga, men jag nyttjar den som motionär på crossbanan och i endurospåret. På gata kan jag tänka mig att 4t är roligare (Fastän jag älskar 2takt)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
"...dock bör man kanske i rättvisans namn peka på att en 450 cross är något helt annat än lv-reggade enduro-450's, det är stor skillnad."
Ja oj, det glömde jag helt tänka på! Till exempel alla dessa KTMer som kör runt på gatorna som motard är ju EXC, medans SX har mer effekt/vassare.

Sen kanske EXC300:an skiljer sig negativt mot GasGasen, fast det orkar jag inte söka reda på.
Det är stor skillnad på att provköra cyklarna i verkligheten jämfört med att googla runt på internet också...
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det är stor skillnad på att provköra cyklarna i verkligheten jämfört med att googla runt på internet också...

Tack för upplysningen.

Om du vill ha vidare förklaringar på varför jag svarar i denna tråden utan att ha provkört motorcyklarna får du PMa mig, har några riktigt bra svar. (Jag är seriös)
Det är trådskaparen du skall be provköra motorcyklarna. (Fast om du har några crossar att låna ut till en hormonstinn 16-åring så går det bra :banana)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tack för upplysningen.

Om du vill ha vidare förklaringar på varför jag svarar i denna tråden utan att ha provkört motorcyklarna får du PMa mig, har några riktigt bra svar. (Jag är seriös)
Bättre att ta det här för det är det säkert fler som undrar över.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kanske ska starta en ny tråd, 2takt VS 4takt istället :p (fast alla vet ju redan 2-takt e bäst så kanske onödigt)
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Igge du å ja kan väl testa någon gång? :)
Även fast du kommer ha en klar fördel i viktskillnad
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Bättre att ta det här för det är det säkert fler som undrar över.

Okej!

Effekten är det som vi andra utom trådskaparen kan komma med ren fakta om. Utseende, komfort etc. är helt upp till PPG att prova sig fram och tycka. Utrustning på motorcykeln är en annan punkt vi kan ta fram, utan att ha provkört den.

Alltså är det effekten vi behöver leta reda på, visa skillnader och argumentera för/mot. Jag sökte därför upp fakta som förmodligen stämmer väl överens med den motorcykeln som bänkades, vilket oftast är en jäkligt bra fingervisning för de övriga motorcyklarna av samma modell.
Sen så är även effekten en smaksak, men jag förutsätter att PPG vill ha mycket eftersom han skrev "Jag kan tänka mig att den kan kännas lite trött."

Det är som sagt PPG som måste provköra motorcykeln, men faktan kan vi komma med.


Fast man kan tycka att det är lite fegt att gå på en 16-åring som förmodligen inte har nån större erfarenhet av motorcyklar. För mig går alla crossar som troll, så jag är inte vidare pålitlig heller. Men jag överreagerar nog bara :krama
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top