Lyfta fejset lite på Honda VF750F! Tips tack!

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jag har nyligen köpt en Honda VF750F RC15 från 1983 i ganska fint skick, men precis som andra saker som börjar bli lite till åren så behöver designen en liten facelift. Det jag har tänkt ta itu med först är själva fejset, d.v.s. framlyse och frontkåpa. Jag har tänkt plocka bort kåpan och sedan sätta dit ett annat framlyse och där kommer mitt dilemma: Va ska jag välja för framlyse!?
Jag vore därför tacksam om jag kunde få lite tips på vad som skulle passa in på hojen?

Jag har även funderingar på att rensa upp baken lite så tips mottages gärna på den fronten med;)

Bifogat

• DSC00456-k.JPG
    DSC00456-k.JPG
    121 KB · Visningar: 413
  • IMG_0648-k.JPG
    IMG_0648-k.JPG
    90.6 KB · Visningar: 248
  • LOL 196.JPG
    LOL 196.JPG
    181 KB · Visningar: 263

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Grym hoj! Med de fälgarna är du ju kung..jag personligen har en svag punkt för framlyset som sitter på nya cb1000r..kanske det ger dig en idé?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
öh, slakta nu bara inte en så där gammal snygg klassiker! Finns nog bara en handfull såna där hojar kvar i det där skicket.

Vad du än gör så kapa inte sönder några delar!! Värdet på cykeln kommer att bli mycket högre om den kommer att kunna återställas i ett sånt där vackert skick.

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Personligen så gillar jag dubbla rundlysen, jag köpte nyligen ett par små dimljus från jula som jag tänkte smacka på min. Men som sagt det är ju bara min åsikt.

Nörd-cred för regnummret! :)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu är ju inte bilderna allt för avslöjande men den där cykeln ser ju banne ut att vara ny!

Är den renoverad och omlackad eller är den i orört originalskick? Hur många mil?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Spinn vidare på 80-talet, det är inne just nu.

Ett lyse från Kawaski ZRX1200 Eddie Lawson replika skulle göra sig gott på din hoj, givetvis i samma färger som din hoj.

Bifogat

• zrx.jpg
    zrx.jpg
    49.6 KB · Visningar: 131

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -97
öh, slakta nu bara inte en så där gammal snygg klassiker! Finns nog bara en handfull såna där hojar kvar i det där skicket.

Vad du än gör så kapa inte sönder några delar!! Värdet på cykeln kommer att bli mycket högre om den kommer att kunna återställas i ett sånt där vackert skick.

Nej då jag ska inte slakta den. Jag ska bara göra lite enklare modifieringar nu i sommar för nu är det ju köra man vill göra mest. I höst så blir det nog antingen en ganska omfattande ombyggnation eller så ska det fina originalskicket bli ännu finare:)
I vilket fall har jag tänkt behålla hojen tills det blir samlarvärde på den så den kommer absolut gå att återställa till original.

Grym hoj! Med de fälgarna är du ju kung..jag personligen har en svag punkt för framlyset som sitter på nya cb1000r..kanske det ger dig en idé?

Tack, ja fälgarna är snygga:) Det lyset blir nog lite väl flashigt tror jag:tungan

kojf

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
Funderar på KTM 640
Jag skulle också föreslå dubbla runda lysen, tex bullet 1 eller 2 som på tex bikeshop. Hur kommer du lösa problemet med instrumenten. Köpa nya mätare?

Lägg upp massa bilder på arbetet!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Helgerån för helvete med dom lyktorna.

Nej, du ska inte bygga någon streetfighter av detta, helt fel hoj. Z1000, GS1000 och alla dessa klassiska racehojar är heliga och ska helst bara restaureras eller förbättras (USD-gaffel, bättre bromsar, etc.)

Behåll kåpan. Sen gör du så att du bygger om den så att den ser ut som Freddie Spencers hoj gjorde under 80-talet eller dra inspiration från den - finns inte någon läckrare 80-tals hoj än den tror jag. Ville själv köpa en VF750F men det blev en större maskin istället.

Men hursomhelst - hojen är absolut finast som den är just nu. Rensa upp baken gör du lätt med lite miniblinkers och plocka bort den monstruösa bakskärmen. Känner du verkligen att du måste byta lyse så tycker jag du ska ha en rund 7"-lykta eller ett rektangulärt lyse av samma storlek som redan sitter monterat. Något "modernare" än det (typ FZ1n-lyse) skulle se helt tokigt ut.

EDIT: Wiseguys förslag är också ett utmärkt exempel på vad som skulle passa.

Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Min polare fixade till sin gamla rd 350.
Sänkte orginalkåpan för lyset en hel del plus höjde röven några centimeter.

Bifogat

• DSC_0653Larzon1liten.jpg
    DSC_0653Larzon1liten.jpg
    70.1 KB · Visningar: 186

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Min polare fixade till sin gamla rd 350.
Sänkte orginalkåpan för lyset en hel del plus höjde röven några centimeter.

Å bytte gaffel, å ändra hjuldimension, å smacka dit en banansving etc...

Helt rätt och så smakfullt, men något lite mer än det du beskrev är väl ändå gjort, (för att försäkra sig om att ha bidragit med dagens "understatement"). Nästan fult att lura någon att tro att det räcker med det du beskrev.

Fast jag tror mer på en rd 350 kåpa än Z 1000R. Den är så nätt och rätt neutral, Kawans skulle bara bli bisarr. En "puck" som kan trolla med stripe och lack borde kunna ge ett förslag på hur det skulle funka! Honda vf 750f är ju rätt smäcker, inte en kluns som cb, (som visserligen har fina linjer).

Edit;
Annars är ju alltid en inte alltför stor rund lampa ok på gamla 80-talare.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Behåll det nuvarande fyrkantiga lyset, gjut av en kopia plastkåpan i glasfiber. Sen kapar du lite i den nya gjutna glasfiberkåpan. Gör den mindre samt flyttar in den mer mot styrhuvudet och flyttar ned den en bit.

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -97
Tack för alla era tips och åsikter. Mer sånt!:tummenupp
Jag funderar på om det inte skulle bli bra med dubbla runda lysen ganska lågt monterade och sedan nån lite mindre kåpa/vindavvisare?

Nu är ju inte bilderna allt för avslöjande men den där cykeln ser ju banne ut att vara ny!

Är den renoverad och omlackad eller är den i orört originalskick? Hur många mil?

Tanken och toppkåpan är nylackad förra våren. Resten är relativt orört tror jag. Den har gått ca 6300 mil.

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
CBR600 oldie
Snygg klassiker, grattis.

Du ska givetvis vara varsam och spara grejor så den kan återställas om man önskar det senare.

Ang styling så är jag av uppfattningen att det coolaste man kan göra är att bygga en hoj som den såg ut när det begav sig. Att försöka "snygga till" en gammal hoj och få den att se ut enligt moderna designteorier har jag aldrig förstått mig på. Det är en gammal hoj - fett laddad med historia. I ditt fall skulle jag kolla hur man byggde dessa för bana eller gata 1983. Själv är jag ytterst svag för klassisk racing så jag skulle bygga en AMA eller endurancehoj av det.

Själv ska jag en gång bygga en Wes Cooley suzuki.

Oldschool racingstuk är RÅTT!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kom på en sak till. Har sett såna utan kåpan och då blir tanken lite väl iögonfallande. Inte så farligt med förare. Tycker att det spelar mindre roll för det som räknas för mig är hur mc-n ser ut med förare, men där är ju smaken lite olika.

En annan risk är ju att instrumenteringen framträder i sin fulla prakt. Brukar inte vara några diskreta prylar. Är du verkligen beredd att klippa i originalhärvan?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln