Lyfta fronten på hojen

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Hej

Jag behöver lyfta upp hojen för att demonterar ena gaffelbenet, måste göras till helgen. Nu till min fråga har kikat på biltemas depåstöd till gaffelkronan och undrar om det är bra, för har läst att det brukar vika sig. Någon som nyligen har köpt ett ?

Jag vet att det finns bättre kvalitet på depåstöd. Men närmaste butiken med stödet är biltema. För måste få det gjort till helgen. Depåstöden bak och fram jag har är från biltema och dom funkar bra, men vill ju inte hojen ska välta, heller väntar jag då än att riskera. Har funderat på att använda ett knäböj ställ och hissa upp den med spännband på skivstången tror ni det funkar ?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Tycker framstöden är rätt värdelösa. Använd iallafall alltid både fram och bak (om du lyfter fram) annars blir det för vingligt.

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
ja det gamla är skit fast det nya jag nyligen köpte funkar fint och är stabilare. Använder bara fram lyften när jag ska mecka något på hojen annars kör jag bara bak. Men nu behöver jag koma åt gafflarna då funkar inte dom vanliga fram stöden.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det nya fram som lyfter i kronan, det med förstärkningsstag och dubbelhjul, funkar alldeles utmärkt, haft med på banorna nu i 2 säsonger, prisvärt och Bra, det gamla utan förstärkning och med enkelhjul vek jag 4st innan jag gav upp och beställde annat.
Nya bakstödet har jag inte testat men gamla köpte jag 2009 och är det enda jag haft och använt, det funkar iaf. nya ser ut att kunna funka det med då det ser likvärdigt ut. :)

Framstöd används Alltid tillsammans med stöd bak, företrädesvis med bobiner och klyka så det inte riskerar glida av.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har biltemas framlyft också, och har inte haft några problem med det. Har lyft TL1000R och gsxr 1100 med det, riktiga tjockisar alltså...

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Det nya fram som lyfter i kronan, det med förstärkningsstag och dubbelhjul, funkar alldeles utmärkt, haft med på banorna nu i 2 säsonger, prisvärt och Bra, det gamla utan förstärkning och med enkelhjul vek jag 4st innan jag gav upp och beställde annat.
Nya bakstödet har jag inte testat men gamla köpte jag 2009 och är det enda jag haft och använt, det funkar iaf. nya ser ut att kunna funka det med då det ser likvärdigt ut. :)

Framstöd används Alltid tillsammans med stöd bak, företrädesvis med bobiner och klyka så det inte riskerar glida av.

Tack Tack då är helgen räddad sticker och köper ett nu :banana

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Depåstöd bak och en domkraft under grenröret blir också stabilt nog för att lossa gaffeln :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har biltemas framstöd med, och har lyft hojar på 240 kg med det utan några problem.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Min Africa Twin (Stor hög & tung) står just nu med biltemas depåstöd bak och några tegelstenar under hasplåten riktigt stabilt faktiskt och inget ivägen när man jobbar med gaffel och krona.
Bättre än depåstöd fram enligt mig.

edit: när jag bara läst rubriken tänkte jag...DUMPA KOPPLINGEN

Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har också Biltemas stöd framtill (och Bike-lift depåstöd baktill) funkar prima! :tummenupp

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Tack alla för snabba svar :krama det blev ett biltema stöd. Men ni som skriver fram till jag hoppas ni syftar på gaffelkrona stödet.

Mvh
Devils eyes

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Hojar har olika diameter på hålet i styrkronan/styrstången. Skaffa en tapp/adapter som passar just din hoj perfekt, så blir det stadigare. Jag har svarvat till anpassade tappar för mina hojar - rekommenderas.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hojar har olika diameter på hålet i styrkronan/styrstången. Skaffa en tapp/adapter som passar just din hoj perfekt, så blir det stadigare. Jag har svarvat till anpassade tappar för mina hojar - rekommenderas.

Följer med ett gäng olika som passar de flesta hojar, de utan hål i axeln får man hitta på någon annan lösning på.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati