Lysdioder till Bakljus

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Nu sitter jag här och kliar mig i huvet och undrar vad ja ska hitta på härnäst, jag sitter här och funderar på mitt bakljus på projekthojen.
Eftersom jag inte är nån Diodfantast så behöver jag hjälp med vad jag skall ha för dioder.

Jag har räknat lite och det kommer sammanlagt att gå åt 150dioder á 5mm. +2st 10mm.
Det jag nu funderar på är vilken ljusstyrka och vilken spridningsvinkel som är lämplig.

jag har tänkt ha dioderna lysa på "halvfart" vid vanligt bakljus sedan låta dem lysa "helfart" vid broms.

Jag vill självklart synas bra på vägen, men jag vill samtidigt inte blända bakomvarande med ett för starkt bakljus/bromsljus.

jag har kollat på lite olika dioder och har hittat en diod på ELFA som har 1000mcd? 1,7V 30mA MAX och 660nm? med en spridnignsvinkel på 25grader.
sedan har jag hittat på en annan sida på nätet. http://www.litepol.se/
dioder med 2000mcd 2,0V 20mA 624nm och en vinkel på 40grader.

att jag behöver motsånd vet jag oxå, men detta tänkte jag räkna ut när jag vet vilken typ av diod jag skall ha så jag vet vilka värden jag ska räkna med. ´

Bifogar en bild där man kan se hur dioderna ska sitta. :)

Tack på Förhand //Patrik

Bifogat

• tail.jpg
    tail.jpg
    32.6 KB · Visningar: 78

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Någon här borde väl kunna hjälpa patrik så han oxå kan glida ut på vägarna snart.

kan du inta ha olika dioder annars? yttre ringarna blir bakljus o de inre bromsljus?

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Jag behöver nog plocka fram min gamla formelsamling om jag skall kunna fixa exakta värden på motstånd.. Dock utgår du väl från U = R x I.

Orkar du inte ägna dig åt formler kan du alltid seiekoppla dem. Räkna med ca 13 Volt i laddspänning och dividera med spänningen dioden skall ha. Det blir i detta fallet 7,6. Du kan med andra ord seriekoppla 7 eller 8 dioder och därefter koppla dem direkt till elsystemet. Sedan löder du bara ihop dioder i omgångar om 7 eller 8 i varje.

Kika runt lite på ebay som sagt ovan. Jag behövde lite till segelbåten och kom fram till att det var dyrt i sverige. Köpte på ebay. 50 st där färgerna kunde blandas hur som helst för 1 Eur totalt :) Där kunde man även få med förkopplingsmotstång för 12 volt utan extra kostnad.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...