Lyssnar du på musik medans du kör?

Lyssnar ni på musik när ni är ute och kör?


  • Antal röstningar
    0

niclas85

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Bohus(ale)/Arjeplog
Hoj
---------
i bil blir de alltid massa med cykel har ja aldrig testar men brukar ofta köra mycket hårdare med musik till lyssnar på children of boodom korn inflames plus ni som har sett initial D fattar att den musiken eggar upp en som fan :yoparty :yoparty :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det har undersökts om musik förändrar en förares beteende eller inte. och det fanns ett klart samband.

Jag gillar hårdrock (en av de sämsta musikstilarna om man vill vara en bra förare ... :D ), så....

Ska man bara mata motorväg i 180 mil, så visst. Men kan inte tänka mig det undernågra andra omständigheter.
Det är farligt nog att köra MC. Dumt att göra det farligare...

Jag röstade "Nej"... :D
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har lite då och då minidisken med Koss the plugg i öronen.
Gör man så att man har volymen på lagom nivå när man står still, dvs så att man fortfarande hör motorn+ lite till så upplever jag det inte som ngn fara.
Såvida man kan ge fasen i att höja när det börjar brusa.
På såvis hör jag nästan precis lika mkt av min omgivning som när jag kör med Bilsom gul.
Vet man med sig att man tar fokus från körningen bör man nog låta bli att ha musik.
Huruvida det är farligt eller ej, ja inte är det väl bättre än ett par formgjutna pluggar.
Men det är iaf i mitt fall inte sämre än ett par bilsom gul.
Vad det gäller handsfree till mobilen så är nog det en bra skopa farligare än att bara ha musik i öronen, för är det ngt som tar fokus från körningen så är det mobilprat.
//Tobbe
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Musik på båge - nä fy f-n!!!

Lorge skrev:
Kör ni med musik?

//Tobbe

PS. Motivera gärna era röster! .DS

Lyssna på musik när man kör båge, lyssna på musik och röka när man står på vindsurfingbrädan eller sitter till häst o rider. Den som gör det är inte intresserad av vad han håller på med.

Att lyssna på musik på båge är inte att köra båge utan att transportera sig. Då kan man ju lika gärna välja något annat transportmedel.
 

Coola Ola

Guest
Som flera andra redan nämnt i tråden så skulle jag aldrig våga köra med musik i öronen. Det vet man ju hur det blir när man kör bil och lyssnar på lite schysst trance eller liknande, kör ju som en galning. Med hoj skulle jag nog ta livet av mig om jag inte enbart lyssnade på ambient eller lugna klassiska stycken :rolleyes:

Om man ska köra så är nog såna där "in-ear" hörsnäckor att rekommendera, de lite bättre är ju tystare utan musik än de flesta hörselproppar t.o.m.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Busafreak skrev:
Lyssna på musik när man kör båge, lyssna på musik och röka när man står på vindsurfingbrädan eller sitter till häst o rider. Den som gör det är inte intresserad av vad han håller på med.

Att lyssna på musik på båge är inte att köra båge utan att transportera sig. Då kan man ju lika gärna välja något annat transportmedel.
Kan det inte vara så att det handlar om att använda sitt intresse som transportmedel?
Iaf jag pratar inte om att ha musik på nöjesturen på favoritvägen.
Annat är om det ska kuskas 10 mil landsväg eller motorväg.
//Tobbe
 

HanneZ

Guest
Prova sätt på Offspring eller liknande i lurarna o kör hoj, då kör man möe fortare än annars :)
 

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
I fall amn nu ska lyssna på musk på bågen, kan man ju ta och snickra ihop så som guld vingarna har... Har själv funderat på att smyga ner på kvällen och sno stereon från halv farsans gl 1800.... ;-P
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Nope, har twinmullret att lyssna till samt min skönsång på längre turer :D

Vet av erfarenhet att jag inte klarar av att ha musik i örat när jag kör för då gasar jag :)
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
I bilen tycker jag att jag blir en sämre förare om jag har så hög volym att jag inte hör motorn alls. Skulle nog funka att lyssna på musik på hojen, men man får akta sig så att man inte höjer för mycket. Nog lätt hänt att man höjer lite extra när man har "vant" sig lixom.

Det är tydligen så att killar använder samma del av hjärnan för att tolka musik som för att lokalisera sig. Det ska tydligen hjälpa med att stänga av musiken när vi ska försöka hitta nånstans.
Tjejers hjärnhalvor är bättre sammankopplad och därav att tolkningen av ljud kan ske i den andra hjärnhalvan.
Simultanförmåga helt enkelt!
Tycker inte heller det gör mig ouppmärksam med musik när man hojar. Man får tänka sig för bara lite extra..och det är bara hälsosamt!
Det där med hörselskador och sånt kan du släppa....ett par bra lurar i 1k krs klassen stänger ut ljud nästan lika mkt som proppar..ersultatet blir att man inte höjer till den nivå där hörselskador kickar in!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Det är tydligen så att killar använder samma del av hjärnan för att tolka musik som för att lokalisera sig. Det ska tydligen hjälpa med att stänga av musiken när vi ska försöka hitta nånstans.
Tjejers hjärnhalvor är bättre sammankopplad och därav att tolkningen av ljud kan ske i den andra hjärnhalvan.
Simultanförmåga helt enkelt!
Tycker inte heller det gör mig ouppmärksam med musik när man hojar. Man får tänka sig för bara lite extra..och det är bara hälsosamt!
Det där med hörselskador och sånt kan du släppa....ett par bra lurar i 1k krs klassen stänger ut ljud nästan lika mkt som proppar..ersultatet blir att man inte höjer till den nivå där hörselskador kickar in!
Träning inför Trådlyftar VM?
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
I fall amn nu ska lyssna på musk på bågen, kan man ju ta och snickra ihop så som guld vingarna har... Har själv funderat på att smyga ner på kvällen och sno stereon från halv farsans gl 1800.... ;-P

Inte fan behöver du guldvinge prylar! Går lika bra med utomhuselement..delningsfilter som är väl gömd under tanken i en fuktsäker låda tillsammans med förstärkaren, stereodiskanter påskruvade direkt på styret....3.5mm hörlursingång direkt på tanken!


Stargazeer Edition ;)

Träning inför Trådlyftar VM?

hmmmz ?
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
har in-ear proppar från blue-tooth headsetet för att dämpa vindsuset.
Ibland (speciellt om jag vill köra lite mer aktivt ;) ) så slår man på mp3 i telefonen.
HammerFall, InFlames, Iron Maiden.

Man sätter volymen till ganska högt då man inte ens har hjälmen på sig, sen är det bara ut o åka. Då man kommer över 140 så hör man inte så mycket musik längre, men direkt man sänker hastigeten (kurvor o så) så kommer den fram igen.
Rikitgt schyst
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
självklart lyssnar jag på musik.....
har ett MOTOSONIC-700BH en lite blåtandsgrej som man länkar med telefonen sen har du allt där... musik, telefonmöjligheter samt att det sitter en inbyggd intercomfunktion som fungerar hyggligt upp till 500 meter.... inne i city blir det kanske 300 meter.... men det räcker.... lyssnar på musik snackar med polaren och lite i telefonen....

man bygger in högtalarna och mikrofonen i hjälmen en gång... sedan klart for ever..... snäpper loss blåtandenheten från hjälmen och laddar den... 3 timmars laddning så kan man köra i 8 hur suvve som helst.... fattar inte att jag har klarat mej innan denna mackapär....
man pratar i telefonen obehindrat i 100 utan problem... kristallklart ljud... fungerar siktbra dom på andra sidan hör inget vindbrus alls... bara det goa motorljudet.... om man brassar lite:D

kan ju inte vara farligare än att ha musik i bilen:) eller hörselproppar i som många andra har....

Lyssna på musik när man kör båge, lyssna på musik och röka när man står på vindsurfingbrädan eller sitter till häst o rider. Den som gör det är inte intresserad av vad han håller på med.

Att lyssna på musik på båge är inte att köra båge utan att transportera sig. Då kan man ju lika gärna välja något annat transportmedel.


håller helt med.... NOT.... bara för att man gör en sak behöver väl inte det utesluta en annan.... bara för att man har en trekant betyder ju inte det att den ena tjejjen blir mindre intressant för det
tycker visst att det är det goaste som finns att braka hoj... men det utesluter ju inte musik eller en konversation eller ett telefonsamtal....

oj! nu rörde jag en penna.... nu kan inte jag hålla på med datorn längre... aj,aj...:D
 
Last edited:

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
90% av alla svaren här inne kunde man gissa sig till
"Nej då hade jag kört ÄNNU fortare!!1!!!!" och "Alla som lyssnar till musik på hojen är VÅLDSDÅLIGA hojförare" plus det vanliga guldvingesnacket och att hojens pipor är musik.

Är det verkligen så?

Sitter folk hemma och lyssnar på sin brännda cd-skiva där dem spelat in hur hojen låter på 3500 varv på motorvägen för det låter så gôtt? Alla faller för minsta ingivelse att vrida rullen till max? Om en flock fåglar flyger förbi hoppar ni från balkongen och flaxar med vingarna? I Herrens hage finns alla de sorter!

Jag har alltid musik när jag ligger o kör långt, transportsträckor och liknande, precis som jag brukar ha radion på i bilen också (där kanske alla sh:are lyssnar på den tidigare påtalade cd-skivan...).

Om jag hade kännt att jag inte kunde framföra mitt fordon säkert även med musik under dem sträckorna så hade jag inte kört hoj alls, är det inte fler som känner så eller kör alla på marginalen så fort plastraketen kommer mellan benen?
Sitter alla här och är 110% koncentrerade hela tiden? Händerna tio i 2 på ratten och vänsterfoten ligger och hoovrar över bromsen längst E4:an??? Är det bara jag eller slutade man inte med det direkt efter uppkörningen och man fått lite rutin?

Skapa en fejsbookgrupp vettja, "Vi som inte klarar av att lyssna på musik när vi kör hoj eller bil eller knappt när vi värmer mat i micron."

Jag tror inte skomakarn hade musik i öronen när han körde F1 och det hade jag inte heller haft men han hade nog på radion längst autobahn...

Gissningsvis kommer svaren bli "Jag kör aldrig motorväg förrutom när jag ska kolla hur fort hojen toppar (minst 300 km/h) och därmed har jag inga transportsträckor!" och "Du ÅKER hoj, jag KÖR hoj!!" samt olika varianter på "I trafiken sitter vi på världens farligaste fordon och tillhör den farligaste kategorin bland dessa så vi kan inte slösa bort vår uppmärksamhet på musik! Folk (bilister, lastbilar, bussar, grävlastare samt alla andra utom motorcyklister) kör som idioter vettu!"!
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
jora det händer ofta, typ på väg till jobbet och sånna där "tråksträckor".
Men på bulten och i tunnlar åker musiken av direkt!
Kör med iphone och orginallurarna, då kan man enkelt byta låt samt svara i telefon, funkar kanoners!
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top