Lyx! En till hoj, vilken?

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Nu har fröken lyx besökt mig

Jag har fått tillstånd att köpa mig en andra mc.
Jag har en Yamaha tdm 850, så tänkte mig en lekfull lättare sporthoj.
Tanken är att ha hojen till och från jobbet typ 1,5 mil motorväg men framför allt till Knix och storbana. Och leka lite på vägarna.
Jag 183cm 83kg. Ingen kamakazi pilot

Dom jag kikat lite på är
Honda cbr 600
Yamaha r6
Susuki gsx 600
R modellerna är ju mycket snyggare.
Nån som passar min hydda bättre än andra?
Hojen måste inte kunna klämmas upp 340km/h
Vill behålla körkortet så ligger i laglig hastighet plus moms på vägarna.
Budgeten ligger på stadiga 20000:-

Vad har ni för tankar och åsikter?
Vilken hoj passar mina "krav" bäst?

/Kristian

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Jag hade väldigt roligt med min GSX-R 600 SRAD -99:a. Sådana ser man ut att kunna få för runt 20000, om man kollar på Blocket. Jag skulle kunna tänka mig en sådan igen i framtiden. De andra märkena känner jag dåligt till.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ingen en R-modell men absolut tillräcklig för pendling och bus är gsx750f. En sådan hittar du lätt för runt 15. En oerhört lättkörd o kul hoj.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Hej
Jag hade väldigt roligt med min GSX-R 600 SRAD -99:a. Sådana ser man ut att kunna få för runt 20000, om man kollar på Blocket. Jag skulle kunna tänka mig en sådan igen i framtiden. De andra märkena känner jag dåligt till.

undvik 600'an och köp istället 750'n om du ska ha suzuki. Samma storlek samma vikt, bättre fjärdring bättre motor, ingen anledning att välja en 600. Sett ett par 2001-2002 modeller för 20 papp under vintern.

Hondan av de årsmodellerna är bekvämare, de innna den börja heta 600r. Dock är de också populärare och troligen dyrare. R6 och gixxer gör sig bra på bana

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kanske lite lik den du har men vill du ha en hoj med lite "soul" så är ju Yamaha TRX 850 kanontrevliga :tummenupp Ett Café-kitt på den så har du en riktigt snygg hoj dessutom;)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Är det framförallt Knix och storbana du är ute efter så köp den finaste sporhojen du kan hitta för 20K.
Ett plus är om den är ganska lätt för med det kommer körglädjen (Dvs inte Thunder Ace, CBR1000 och likande).
Tipsen är typ, R1, R6, CBR929, CBR600, eller varför inte en Twin som VTR1000 eller RSV mille?
Är du bara ute efter att ha kul så skulle jag även rekommendera SV 650 (eller er6 om du hittar någon). Efter lite uppstyvning av fjädring fram går de att åka riktigt fort på...
Skulle det vara mer storbana och landsväg, än knix så skulle jag nog satsa på 1000cc.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det framförallt Knix och storbana du är ute efter så köp den finaste sporhojen du kan hitta för 20K.
Ett plus är om den är ganska lätt för med det kommer körglädjen (Dvs inte Thunder Ace, CBR1000 och likande).
Tipsen är typ, R1, R6, CBR929, CBR600, eller varför inte en Twin som VTR1000 eller RSV mille?
Är du bara ute efter att ha kul så skulle jag även rekommendera SV 650 (eller er6 om du hittar någon). Efter lite uppstyvning av fjädring fram går de att åka riktigt fort på...
Skulle det vara mer storbana och landsväg, än knix så skulle jag nog satsa på 1000cc.

En 600:a funkar utmärkt på storbana med, det är bara på de långa rakorna man märker av att det är en 600:a... Och man kan ändå köra om literhojarna på rakorna genom att panga på mer genom kurvorna. :hihi Plus att man slipper vara rädd eller oroad för den myckna effekten...

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Om man kan nöja sig med effekten så är SV650 sanslöst prisvärd. Med den lägre effekten kommer också billigare driftskostnader.
Sen går det att flåsa på rätt bra med en sån också.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Jag har för övrigt en RSV Mille, enbart för bana, samt en Aprilia Falco. Falcon är också en prisvärd hoj med bra effekt och relativt låg vikt, lättsvängd och sportig men OK komfort. Billig att försäkra då den klassas som sporttouring. Är ungefär som en VTR fast snyggare och vassare och snyggare och Italienska ️. Sa jag att den är snygg också?...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om du nu har en TDM ska du såklart inte köpa en förnuftshoj till. Lyssna inte på såna råd.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En gammal Mille går att få för det pengarna och är en underbart lättkörd hoj. Fan vet om jag inte vore snabbare på en sådan än min nuvarande. Jag är långt ifrån någon stjärna men med millen var kontrollerade hjulsläpp ut ur kruvorna helt odramatiskt...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Låter som att du skall ha en 600a eller en 400a (dom gamla RR hojarna), gsxr 750 för all del, men välj den hojen som tilltalar dig mest och är i bäst skick om du skulle stå o välja mellan gsxr 600 eller 750, dom känns rätt lika förutom att 750n har lite mer kraft överallt, annars så är karaktären go :) räcker gott o väl för att bli av med körkortet varesig man vill det eller inte (allt under 7-8k rpm är stressande att köra på rent psykiskt, man vill ju vara motoGP stjärna ibland och då ligger man alltid över 8k på sin körning och då går det per automatik väldigt fort oavsätt växel typ :krama ) Hojarna låter gött på höga varv, man blir helt vild i själen, något att ta med i beräkningen :yoparty

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Cbr600 lätt!
Du får en cbr600 99- (den med aluminium ram) för runt den pengen och den är riktigt bra till det mesta :yoparty Jag är i samma storlek som du och får plats bra på den

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Är det stor skillnad på att köra en CBR600F -01 jämfört med en CBR600RR-04? Skiljer en hel del i pris.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är det stor skillnad på att köra en CBR600F -01 jämfört med en CBR600RR-04? Skiljer en hel del i pris.

F är en sporttourer och RR är en renodlad sporthoj så skulle tro det skiljer en del i förarergonomi, vägkänsla och motorkaraktär.

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Vill ha en sportig hoj, att den klassas som sporttouring gör inget.
Har ju tdm till "normal" åkning.
Pendling till jobbet med nya hojen är bara bisyssla, då tdm inte är hemma.
Så mest på bana och roliga landsvägsavsnitt.
Vill inte ha en oreggad banhoj.

Vad kan man räkna som många mil. (Förutom skicket) när ska man titta åt annat håll?

1000 kubikare och starka maskiner är nog inget som jag kommer att kunna nyttja fullt ut. Då anser jag att lägre effekt och då billigare hoj försäkringar osv är bättre.

Skiljer det sig mycket mellan Suzuki 600 och 750? Förutom effekt. Så pass att det inte är ekonomiskt försvarbart att välja 600

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vill ha en sportig hoj, att den klassas som sporttouring gör inget.
Har ju tdm till "normal" åkning.
Pendling till jobbet med nya hojen är bara bisyssla, då tdm inte är hemma.
Så mest på bana och roliga landsvägsavsnitt.
Vill inte ha en oreggad banhoj.

Vad kan man räkna som många mil. (Förutom skicket) när ska man titta åt annat håll?

1000 kubikare och starka maskiner är nog inget som jag kommer att kunna nyttja fullt ut. Då anser jag att lägre effekt och då billigare hoj försäkringar osv är bättre.

Skiljer det sig mycket mellan Suzuki 600 och 750? Förutom effekt. Så pass att det inte är ekonomiskt försvarbart att välja 600

Nej, sporttouring är tokbra för försäkringen. :hihi
Men, det brukar vara lite mjukare fjädring, mer upprätt sittställning, lite sämre läggvinkel och en lite mer gatanpassad motor och utväxling än på fullblodssporthojarna. Jag har en sporttourer, och är nöjd med den på alla punkter utom just den svampiga fjädringen. Vet inte hur CBR600F är på den punkten, antagligen bättre än min.

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Så RR är lite mer sport (doh...) än dom vanliga, r6:an finns väl bara i ett utförande?
Så RR får det bli. 750 "känns" lite för stort. Är det inte bättre att köra in sig på 600 först?

Tipsen på blocket var ju bra, kanske lite dyra mot mina 20000:-
Kanske går att pruta ner...
Ingen här som har en juste RR hoj till salu

Några årsmodells sjukdomar på
Gsx, cbr och r6?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...