MÄRKLIGT problem!

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Hej!

Jag har råkat ut för ett ganska skumt problem enligt mig...
Jag har precis monterat ny kolv, så jag håller på att köra in den lite. För några dagar sen startade jag den och lät den gå på tomgång en stund så att jag skulle höra så att inget lät mysko, det var inga problem. Men när jag igår skulle köra den en sväng så betedde den sig märkligt. Jag körde från en korsning till en annan, men när jag kopplade för att sakta in och växla ner inför nästa korsning så dog den!?!? Jag Sprang igång den igen (har ingen kick), det blev precis likadant nästa gång jag slutade gasa (och den började göra förgasarsmällar)! Testade att starta den och låta den gå på tomgång, men den dog efter typ fem sekunder. Likadant varje gång jag startar den. Den går precis som den ska när den är igång, men sen dör den tvärt. Jag tänker att det är något med elen eftersom den gör förgasarsmällar och dör helt, men är inte säker...Någon som vet vad som kan vara fel??

Tacksam för svar!

//Anders
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
asså jag är ingen supermekaninker men jag hadde samma problem med min när jag köpte den... jag blåste ut förgasarn och bytte munskyke...kanske kan va det...

testa även å byt/gör rent tändstiftet..
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Har du kollat soppa tillförsel? Kollat om tändstiftet är slitet?
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Jag ska testa att byta tändstift, störande bara att jag måste ta bort tank + sadel för att göra det =/ . Jag skulle kunna testa att blåsa rent munstycket, men att ta bort förgasaren är typ det jobbigaste som finns på denna modell (skaparna har inte gjort den lättmekad iaf). Förresten, spelar det någon större roll vilket gnistgap det ska vara, för det har jag ingen aning om, har nämligen ingen ägarhandbok till den. Ja, soppa tror jag den får, för att det rinner lite olja/bensin från avgasröret (inte riktigt åtskruvat).
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
pastillen skrev:
2081513 Jag ska testa att byta tändstift, störande bara att jag måste ta bort tank + sadel för att göra det =/ . Jag skulle kunna testa att blåsa rent munstycket, men att ta bort förgasaren är typ det jobbigaste som finns på denna modell (skaparna har inte gjort den lättmekad iaf). Förresten, spelar det någon större roll vilket gnistgap det ska vara, för det har jag ingen aning om, har nämligen ingen ägarhandbok till den. Ja, soppa tror jag den får, för att det rinner lite olja/bensin från avgasröret (inte riktigt åtskruvat).

Börja med att skruva åt avgasröret då!
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Troligtvis har du redan testat att stänga av schoken men ibland kan man glömma av den. Om jag inte stänger av den så dör min vare gång ja står på tomgång.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Wargen skrev:
2081843 Troligtvis har du redan testat att stänga av schoken men ibland kan man glömma av den. Om jag inte stänger av den så dör min vare gång ja står på tomgång.

Ja, jag har testat både med, och utan choke. Ingen skillnad =(.

tvålen skrev:
2081818 Börja med att skruva åt avgasröret då!

Jag ska :rolleyes: . Men jag har en vag känsla av att detta inte är problemet, så det får vänta tills jag ska ut till garaget imorrn.

Frågade killen på mc-service när jag köpte nytt tändstift. Han sa att det är svårt att säga, men antagligen är det bränslesystemet eller tändmodulen som laggar när det blir varm. Jag ska testa att frysa röven av den med mitt frysspray nästa gång jag startar den :yoparty

//Anders
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
pastillen skrev:
2082980 Ja, jag har testat både med, och utan choke. Ingen skillnad =(.



Jag ska :rolleyes: . Men jag har en vag känsla av att detta inte är problemet, så det får vänta tills jag ska ut till garaget imorrn........
//Anders
Du får ju fel motstånd om röret inte är åt draget å avgaserna kommer ut på fel ställe :näsblod
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Om vi ska gissa långväga här :D kan ju vara den nya kolven som är för tung att dra runt innan den är helt inkörd ? :rolleyes: Kanske höjs tomgången något efter hand när du kör in den. Höj tomgången annars lite så blir du ju av med ditt problem, du lär ju märka om den blir högre med tiden. När jag har bytt kolvar på 2t så har jag alltid smort in cylinder och kolv med 2t olja vid montering, fenomenet lägre tomgång uppstår alltid då men är inte kvar så länge om man kört lite.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
philsson skrev:
2091639 Om vi ska gissa långväga här :D kan ju vara den nya kolven som är för tung att dra runt innan den är helt inkörd ? :rolleyes: Kanske höjs tomgången något efter hand när du kör in den. Höj tomgången annars lite så blir du ju av med ditt problem, du lär ju märka om den blir högre med tiden. När jag har bytt kolvar på 2t så har jag alltid smort in cylinder och kolv med 2t olja vid montering, fenomenet lägre tomgång uppstår alltid då men är inte kvar så länge om man kört lite.


mm, grejjen är bara den att den går som den ska tills den helt plötsligt bara dör ..=( som om man slog av tändningen.

Har tyvärr inte möjlighet att testa den då jag måste ha upp den för an trappa varje gång. Med andra ord måsta jag ta hjälp av någon hela tiden. Ganska sällan vill kompisrna vara med och meka i timmtal..hehe.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
pastillen skrev:
2092498 mm, grejjen är bara den att den går som den ska tills den helt plötsligt bara dör ..=( som om man slog av tändningen.

Har tyvärr inte möjlighet att testa den då jag måste ha upp den för an trappa varje gång. Med andra ord måsta jag ta hjälp av någon hela tiden. Ganska sällan vill kompisrna vara med och meka i timmtal..hehe.
Ja då är det nog INTE det som är felet. Säger till om jag kommer på nåt.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
pastillen skrev:
2081513 Jag ska testa att byta tändstift, störande bara att jag måste ta bort tank + sadel för att göra det =/ . Jag skulle kunna testa att blåsa rent munstycket, men att ta bort förgasaren är typ det jobbigaste som finns på denna modell (skaparna har inte gjort den lättmekad iaf). Förresten, spelar det någon större roll vilket gnistgap det ska vara, för det har jag ingen aning om, har nämligen ingen ägarhandbok till den. Ja, soppa tror jag den får, för att det rinner lite olja/bensin från avgasröret (inte riktigt åtskruvat).

Bara ?

Jag får fan demontera mitt plaståbäke i atomer bara för att tanka.
Okej, kanske en smutta överdrift men det där lät inte alls jobbigt. :D
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
lorkan skrev:
2092960 Bara ?

Jag får fan demontera mitt plaståbäke i atomer bara för att tanka.
Okej, kanske en smutta överdrift men det där lät inte alls jobbigt. :D


ok, men det är nog jobbigare än du tror. Jag o en polare fick pilla i en halvtimme för att bara få på föggen. Och jag anser att det är jobbigt nog att behöva ta bort tank + sadel för att få bort tändstiftet. Jag sa aldrig att du hade det bättre. men men, du har ju räcer...de är inte kända för att vara lättmekade, de SKA typ lämnas in :näsblod .
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Har du satt dit avgasröret än ordentligt?

Jag har märkt en sak med min DT att ibland (inte alls ofta, max 1 gång per dag) så dör den när ja åker på 6an. Men växlar ja ner till 5an o fullgas så vaknar den igen, mysko e det. Men det har du väl säkert testat.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Wargen skrev:
2093115 Har du satt dit avgasröret än ordentligt?

Jag har märkt en sak med min DT att ibland (inte alls ofta, max 1 gång per dag) så dör den när ja åker på 6an. Men växlar ja ner till 5an o fullgas så vaknar den igen, mysko e det. Men det har du väl säkert testat.


njää, jag har ju inte kunnat testa den än, men när jag får chansen så ska jag skruva åt, och byta tändstift mm. Hoppas att jag får den att funka nu, ska ju snart försöka få korkortet. :rolleyes:
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Nu funkar hon!
Jag hade isär föggen o blåste ur lite här o var, och så sprayade jag oxidlösare i varenda kontakt på motorcykeln och bytte tändstift. så nu går hon som en klocka!
Tack för svaren!

//Anders
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Härligt, visst blir man glad när det funkar igen :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top