Mälaren Runt 2010

Skall du deltaga i Mälaren Runt 2010?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Man behöver inte köra exakt som det är markerat. Det finns många vägar runt sjön.

Det viktigaste stoppet är i Enköping. Där kan man köpa värstingmenyn i en grill (tror den ligger mitt emot Volvo) och du blir garranterat mätt. Om jag inte minns helt fel så är det 1l Cola till hamburgaren som är typ på 2x300gr. Man blir skitmätt. :yoparty

Tips, öppna inte skinstället innan du äter, du kommer inte att få igen det. :D Är det fint väder så kan man sova lite på gräsmattan intill vägen.

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Mälarbron i Södertälje har bara ett körfält?

Mälarbron i Södertälje har bara ett körfält, ca 3 m tillgängligt pga. broreparationer :gnissla

Kan bli 2 körfält om man enkelriktar den brohalva som inte repareras:tummenupp

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Någon som åker från söderort till Solna för träffen 11.00? :banana

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Icke, snortrångt dom små bitarna man var med på förra året. Åkte mkt småvägar paralellt med "slingan" men de gör ja gärna själv.. Vill ja sänka tempot tar ja min cykel och trampar..

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
KTM 950 SMR -08
jag tänker ta ett varv men åker lite efter alla så man slipper ligga och fisa =) åker snart från enköping

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Haha,,fick dig....jättebra bild:rolleyes:

Bifogat

• sgf.jpg
    sgf.jpg
    234.8 KB · Visningar: 155

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Vi får organisera oss nästa år..... går att åka.... man behöver inte köra som alla andra och köa..... vi måste väl kunna visa att det finns andra hojar än cromslädar.....

Jag röstar för en super sice sporthoj... mälaren runt nästa år.....

Eller varför inte gå mot strömmen ..... x antal hundra sporthojare.... kör mälaren runt bakvägen ........ bara för att visa hur många vi är......

ja ja hmm ta inlägget med en nypa salt sitter med en bira o en wirre.... är lite i gasen ....
Bidde en fin tur på kurviga vägar med ett katrineholms gäng idag .....

Lev väl .....

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Blyslädar på parkeringarna, i korvkön, på Sulas i Strängnäs, som tränger sig i kön från Speedwaybanan, bland utställarna vad har änt med samhället man känner sig som en bålgeting bland sicksack åkande sniglar.:gnissla

Nästa år får det bli ett SporthojMälarenRunt.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Åkte från Stockholm till Eskilstuna, såg en enda Ducce till och inte en enda gul hoj. Massa glidarjärn dock :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blyslädar på parkeringarna, i korvkön, på Sulas i Strängnäs, som tränger sig i kön från Speedwaybanan, bland utställarna vad har änt med samhället man känner sig som en bålgeting bland sicksack åkande sniglar.:gnissla

Nästa år får det bli ett SporthojMälarenRunt.

Inte så konstigt kanske, Mälaren runt startades ju och arrangeras alltjämt av hojbyggartidningen MCM. Så det är ju inte så konstigt att det är engelska och amerikanska twinnar som är huvudådran. Även om det på sistone blivit mycket japanska harley-kloner, reflexvästar och köpeglidare som hängt på arrangemanget. Det är ju även HD-orienterade gamla chopperklubbar som tex Strul som står för mycket av arrangemangen. Ikväll är ju tex Struls stora årliga fest med rockband som varje år sker i anslutning till Mälaren runt. 1000-tals är där och festar nu.

Men en sporthojs-mälaren-runt en annan dag tror jag är svår (men inte omöjlig) att fixa. Sporthojslägret är ju så löst sammansatt (förutom märkesklubbar som tex Ducati-klubben), många yngre och inte så stora nätverk som tex Harley-communityt. Jag vet (från funktionärer på MCM jag känner) att det är ett hästjobb bara att sätta upp och ta ned alla vägskyltar före och efter arrangemanget.

Mtp den lilla skaran av vildhjärnor med stort självhävdelsebehov i sporthojscommunityt tror jag även att man lätt kan orsaka en tragedi om man fixar ett sporthojs-mälaren-runt. Den stora majoriteten kommer naturligtvis att köra med omdöme och dra ned vid samhällen osv. Men sedan kommer ett tröjgäng med hjälmkameror och kör om alla, fler med samma bekräftelsebehov bryter ut ur de omkörda och hänger på. Sedan kan det lätt sluta med en eller flera avåkningar med flera inblandade och skadade/döda. Så jag tror att man måste hålla en jäkla koll på flocken om man är arrangör, ändå kommer man säkert få in folk man inte vill ha med. Så att det blir polisjakter i vänsterfilen samt härav polisinsatser och kollektiva bestraffningar av alla mer omdömesgilla sporthojsförare som uppströms fastnar i polisens försök att få fast de som busade.

Men i år är ju SMC med på Mälaren runt för första gången, så det öppnar ju för mer arrangemang i framtidens Mälaren Runt som är mer sporthojsinriktade. SMC är ju vana att arrangera åt och hantera sporthojsfolket.

Last edited:

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Du är så klok, Jörgen!
Nja...sporthojs-mälarn-runt skulle nog kunna sluta lite hur som helst..haha Men visst f-n skulle det vara lite kul!?! :yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du är så klok, Jörgen!
Nja...sporthojs-mälarn-runt skulle nog kunna sluta lite hur som helst..haha Men visst f-n skulle det vara lite kul!?! :yoparty

Ja lite som utflykten i "Gökboet". När alla släpptes ut för en dag :D
Men jag la till ett stycke sist i texten ovan, puffar man på SMC samt själv vill vara med och jobba så kanske det kan fixas mer arrangemang längs vägen som är intressanta för sporthojsägare, parallellt med övrigt.

http://www.mcm.se/malaren.htm

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja lite som utflykten i "Gökboet". När alla släpptes ut för en dag :D
Men jag la till ett stycke sist i texten ovan, puffar man på SMC samt själv vill vara med och jobba så kanske det kan fixas mer arrangemang längs vägen som är intressanta för sporthojsägare, parallellt med övrigt.

http://www.mcm.se/malaren.htm

Problemet är väl att Mälaren runt är lite 30 mil kopplingsslir för oss som sitter framåtlutat, kan nog vara svårt att få stöd för en sporthojsvariant, där folk kör i normalt utflyktstempo... Ahem. :crash

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Problemet är väl att Mälaren runt är lite 30 mil kopplingsslir för oss som sitter framåtlutat, kan nog vara svårt att få stöd för en sporthojsvariant, där folk kör i normalt utflyktstempo... Ahem. :crash

Ja det är faktiskt samma för mig, för mycket kö, värkande kopplingshand och för lite kylluft. De ggr jag kört har jag kört på eftermiddagen, efter skocken. Så att jag kommit till Strul vid 17-tiden typ. Sedan tillbaks tills stan för det sedvanliga hojfikat utanför MCM.s redaktion i Vasastan.

Last edited:

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Vissa gånger hade det vart coolt att bo närmre sthlm.. är ju fler som åker hoj, mer events fler träffar osv... sugen på att dra upp nån helg men det är ju 32mil enkel väg...

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Höll mig i klungan eftersom jag hade frugan bakpå, visst var det en del stillestånd i Södertälje ffa samt innan Strängnäs(?) men i övrigt rullade det i alla fall. En oljetemp på 125 är inte så anmärkningsvärt tycker jag :)

Då har jag iofs en motor med låg trimningsgrad.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Inte så konstigt kanske, Mälaren runt startades ju och arrangeras alltjämt av hojbyggartidningen MCM. Så det är ju inte så konstigt att det är engelska och amerikanska twinnar som är huvudådran. Även om det på sistone blivit mycket japanska harley-kloner, reflexvästar och köpeglidare som hängt på arrangemanget. Det är ju även HD-orienterade gamla chopperklubbar som tex Strul som står för mycket av arrangemangen. Ikväll är ju tex Struls stora årliga fest med rockband som varje år sker i anslutning till Mälaren runt. 1000-tals är där och festar nu.

Men en sporthojs-mälaren-runt en annan dag tror jag är svår (men inte omöjlig) att fixa. Sporthojslägret är ju så löst sammansatt (förutom märkesklubbar som tex Ducati-klubben), många yngre och inte så stora nätverk som tex Harley-communityt. Jag vet (från funktionärer på MCM jag känner) att det är ett hästjobb bara att sätta upp och ta ned alla vägskyltar före och efter arrangemanget.

Mtp den lilla skaran av vildhjärnor med stort självhävdelsebehov i sporthojscommunityt tror jag även att man lätt kan orsaka en tragedi om man fixar ett sporthojs-mälaren-runt. Den stora majoriteten kommer naturligtvis att köra med omdöme och dra ned vid samhällen osv. Men sedan kommer ett tröjgäng med hjälmkameror och kör om alla, fler med samma bekräftelsebehov bryter ut ur de omkörda och hänger på. Sedan kan det lätt sluta med en eller flera avåkningar med flera inblandade och skadade/döda. Så jag tror att man måste hålla en jäkla koll på flocken om man är arrangör, ändå kommer man säkert få in folk man inte vill ha med. Så att det blir polisjakter i vänsterfilen samt härav polisinsatser och kollektiva bestraffningar av alla mer omdömesgilla sporthojsförare som uppströms fastnar i polisens försök att få fast de som busade.

Men i år är ju SMC med på Mälaren runt för första gången, så det öppnar ju för mer arrangemang i framtidens Mälaren Runt som är mer sporthojsinriktade. SMC är ju vana att arrangera åt och hantera sporthojsfolket.

Det är så sant,,, Sporthojkulturen har inte den sammanhållningen, se bara på RoadRacing-tävlingarna det är nog snudd på att det är mer glidare och touringhojar där också, det är därför jag är lite bitter efter den här dagen :confused: . Men den japanska glidarkulturen suger verkligen,,,, svenssons har tagit nån light HA-stuk på kläder och utseende,, skitjobbiga människor som tror de är så djävla coola.

För några år sedan var det en årlig träff i Fiskaboda utanför Katrinholm som gick Sporthoj.coms tecken men den har dött ut, det skulle vara kul med nån sån riktig SH-träff, så det kanske vore nått att jobba på.
Vi har ju också våra bankörningar, där kan man ju gott sig i fortåkats ädla konst.

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Det är så sant,,, Sporthojkulturen har inte den sammanhållningen, se bara på RoadRacing-tävlingarna det är nog snudd på att det är mer glidare och touringhojar där också, det är därför jag är lite bitter efter den här dagen :confused: . Men den japanska glidarkulturen suger verkligen,,,, svenssons har tagit nån light HA-stuk på kläder och utseende,, skitjobbiga människor som tror de är så djävla coola.

För några år sedan var det en årlig träff i Fiskaboda utanför Katrinholm som gick Sporthoj.coms tecken men den har dött ut, det skulle vara kul med nån sån riktig SH-träff, så det kanske vore nått att jobba på.
Vi har ju också våra bankörningar, där kan man ju gott sig i fortåkats ädla konst.

Men det skulle vara kul att ha nått utanför tävlingsbanornas grindar... Men tror det är som Jörgen den vise skriver att det finns en del stolpskott som skulle bomba iväg och visa hur "häftiga" dom är och sen hänger andra mindre begåvade människor utan högskolepoäng på och vips så är det ännu än döds olycka som kvällstidningarna kan gotta sig i...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning