Märklig oljelampa.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Märkte nåt ganska skumt på min FZR 1000 -91 igår när jag var ute en sväng.

När man ligger i c:a 90km/h och över på jämna varv så tänds oljelampan. Håller man in kopplingen i några sekunder så slocknar den och det är frid o fröjd igen, men det skumma är att om man ligger och varierar varven så tänds den inte, likadan om man ligger i lägre hastigheter.

Oljenivån är som den ska va.

Nån som har en aning om vad det kan vara? Man blir ju lite orolig... :(
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Oljenivålampan (eller givaren, snarare) är sån på Yamaha av alla årgångar, verkar det som. Så länge nivån är okej kan du lugnt åka vidare. Vill du inte se lampan, kan du se till att alltid ha absolut maxnivå. Då tänds den inte.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Mattias skrev:
Oljenivålampan (eller givaren, snarare) är sån på Yamaha av alla årgångar, verkar det som. Så länge nivån är okej kan du lugnt åka vidare. Vill du inte se lampan, kan du se till att alltid ha absolut maxnivå. Då tänds den inte.

Får bli att fylla på lite mer olja då. Känns lite obehagligt att se oljelampan lysa, även om det inte är nåt att oroa sig för.

Hur kommer det sig då att den lyser konstant tills man kopplar och låter varven sjunka och varför lyser den inte när man kör i lägre hastigheter? :confused:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är ju nivågivare, så oljan är väl inte på "rätt ställe" vid vissa accelerations-/fartförhållanden. Vid högre varv hinner antagligen inte olja rinna tillbaka ner i tråget tillräckligt fort.
 

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
Har precis samma fenomen på min hoj. Trodde det var dåligt med olja i den så jag fyllde på och då slocknade lampan. Kom tillbaka efter ganska många och hårt körda mil, fyllde på igen och så har jag hållt på :)

Brutus skrev:
Märkte nåt ganska skumt på min FZR 1000 -91 igår när jag var ute en sväng.

När man ligger i c:a 90km/h och över på jämna varv så tänds oljelampan. Håller man in kopplingen i några sekunder så slocknar den och det är frid o fröjd igen, men det skumma är att om man ligger och varierar varven så tänds den inte, likadan om man ligger i lägre hastigheter.

Oljenivån är som den ska va.

Nån som har en aning om vad det kan vara? Man blir ju lite orolig... :(
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jsson skrev:
Har precis samma fenomen på min hoj. Trodde det var dåligt med olja i den så jag fyllde på och då slocknade lampan. Kom tillbaka efter ganska många och hårt körda mil, fyllde på igen och så har jag hållt på :)
Låter som min hoj :rolleyes:
Har precis som föregående talare fått reda på att det ska vara så, givaren är felplacerad eller för känslig, 3mm över maxnivå rekomenderas tydligen på FZRen.
//Tobbe
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
En bit svart eltejp löser alla störande lampor på bil och mc.
Bara att tejpa över.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
när jag bytte från mobil1 till castrol uppstod dessa problem...ska byta snart igen så då kanske de försvinner :D

problemet uppstår ofast då man inte varmkört motorn i lagom takt...

//håkan
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Har liknande problem men på tomgång

står hojen på tomgång mer än 30sec så tänds olje lampan

gasar man sen upp den över 3000-4000 varv så slocknar den efter 5-10sec
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Varför har många hojar nivågivare istället för tryck? Jag vill hellre veta att motorn har tillräckligt oljetryck än rätt nivå (som ju är en baggis att kolla)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fick samma symtom på min ett par ggr, har blivit vid (lite hårdare)landsvägskörning, bl a vid en lång högerböj, men som sagt det är enbart en varning för att oljenivån är för låg, så det är nästan bra, då vet man när det börjar bli dags att fylla på.

Men visst blir man orolig över en ilsken röd lampa som tänds, första gången blev man skitskraj, och jag slog av hojen, o kolla i glaset o såg att det var lågt, pratade med tidigare ägaren som bara sa att då är det bara dags att fylla på en skvätt.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En sak att tänka på för att få hojjen att dra mindre olja är att VARMKÖRA innan man drar iväg, annars kan hojjen ryka(oljan smiter förbi ventiltätningarna)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top