Märklig sak angående kedjan

Rawhead

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Mellan hojar
Bytte däck för 2 månader sedan, efter det är den besiktad och körd ung. 100 mil på. Idag fick jag lite bakhjulssläpp i en kurva..Vobblade till lite men lyckades räta upp den... Efter några mil till började jag reagera på att den "högg" och "rasslade" lite då jag växlade ner... När jag stannade i garaget kikade jag på kedjan, och hux flux satt den betydligt lösare än den gjorde för 100 mil sedan, detta trots att markeringarna för kedjesträckaren stod kvar på samma ställe...Hur fasen kan detta hända??? :va :va

Någon som har någon bra förklaring?? :Bugar

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Hur många mil har kedjan gått?
Nu behöver det ju inte vara så här med just din keja men när en kedja börjar att bli sliten så tappar den spänsten fort.
Dels beroende på att de ythärdade delarna i länkarna är nednötta och dels att avnött metallfragment blir till slippasta inuti länkarna.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Spänn inte för hårt bara,då sträcker den sig fort igen och du sliter ut den på nolltid.

Sitt på hojen när du kollar slacket.

Rawhead

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Mellan hojar
Ok, tack för alla svar...blir att skruva loss bakaxeln imorrn en sväng och försöka justera in det...kollade nu igen och verkar som kedjan sitter tajtare på ovansidan än på undersidan, så det blir att flytta efter den lite så den sitter i mitten...får hoppas det beror på det.

En annan sak..finns det något speciellt riktmärke man kan gå efter för att se hur sliten kedjan är?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
På över o undersidan? Nu är du nog ute o knarkar eller så missförstår jag dig.

Se till att kolla slacket hela vägen runt ifall kedjan är olika långa på olika ställen.

/ Hannes

Rawhead

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Mellan hojar
HanneZ skrev:
På över o undersidan? Nu är du nog ute o knarkar eller så missförstår jag dig.

Se till att kolla slacket hela vägen runt ifall kedjan är olika långa på olika ställen.

/ Hannes

Hehe..jo precis så jag menade, den är kortare på mitten av den övre längan mellan fram och bakdrevet eller vad fanken man ska säga .

Rawhead

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Mellan hojar
Har sträckt kedjan nu, samt haft loss däcket och justerat lite.
Nu är spelet just kring 2 cm och rasslandet har försvunnit.
Det står att spelet ska vara mellan 20 - 30 mm.
Är det dumt att ha just kring 20 mm som jag har nu? borde jag släppa efter den lite till?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Sätt dig på hojen och be någon kolla om du fortfarande har lite spel på kedjan så är det OK. Spelet borde vara 20 -30 mm på sidostödet och då skall inte kedjan bli stumt spänd i sk "körläge"

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Anders R skrev:
Sätt dig på hojen och be någon kolla om du fortfarande har lite spel på kedjan så är det OK. Spelet borde vara 20 -30 mm på sidostödet och då skall inte kedjan bli stumt spänd i sk "körläge"

Om man spänner för hårt brukar man märka det på att motorvibrationer fortplantar sig till ramen. Man får hålla koll på om man har sliten kedja också.
Då förstör man dreven om man bara fortsätter spänna alltefter den töjs.
Och man behöver smörja kedjan en del utanpå även om man har O-ringskedja.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0