Märkligt batteriproblem

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Har en yamaha wrf 450 12:a

Kan bara köra i 30 minuter sen lägger insprutning av trots fulladdat batteri, har mätt och spänningen sjunker hela tiden när mc.n körs.
åker man utan batteri inga problem alls.
batteriet kan laddas med 5 a utan problem med min laddare och det går i 5000 mha så de håller bra enligt specen.och det kan stå flera dagar utan att det minskar.
och provar jag med ett annat batteri så laddas det av mc.n utan problem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja, om ett annat batteri funkar som det bör så är det där trasigt och kan kasseras. Batterier kan gå sönder på påhittiga och irriterande sätt. :)
Kan vara bra att kolla så hojen laddar som den ska också, så det inte är den som eldat sönder batteriet.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Frågan är ju hur det kan vara trasigt när det går att ladda bra, samt använda det till t.ex handvärmare en bra stund, startmotor m.m
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Frågan är ju hur det kan vara trasigt när det går att ladda bra, samt använda det till t.ex handvärmare en bra stund, startmotor m.m

Troligen kortis i någon cell, gissar att det där batteriet inte klarar en korrekt belastningsmätning vidare bra.
Byt batteri innan regulatorn tar stryk.
//Tobbe
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
har bytt till ett nytt batteri och tydligen är det samma fel iaf. var tydligen´en slump att det fungerade med ett från en annan hoj. problemet är att det drar ur batteriet ganska fort volten går under 12 volt med batteriet på, men tar man bort polerna ligger det över 13 volt på tomgången med alla lampor på konstigt nog. om regulatorn är dålig brukar väl volten öka ?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
har bytt till ett nytt batteri och tydligen är det samma fel iaf. var tydligen´en slump att det fungerade med ett från en annan hoj. problemet är att det drar ur batteriet ganska fort volten går under 12 volt med batteriet på, men tar man bort polerna ligger det över 13 volt på tomgången med alla lampor på konstigt nog. om regulatorn är dålig brukar väl volten öka ?
Möjligtvis dålig anslutning någonstans, se över kablar mellan regulator, batteri och tändning.

Hittar du inget fel där så finns på denna sida ett bra flödesschema för att mäta upp laddsystem på MC.

http://www.electrosport.com/technical-resources/diagnosis-center/fault-finding-guide
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Möjligtvis dålig anslutning någonstans, se över kablar mellan regulator, batteri och tändning.

Hittar du inget fel där så finns på denna sida ett bra flödesschema för att mäta upp laddsystem på MC.

http://www.electrosport.com/technical-resources/diagnosis-center/fault-finding-guide

Har kollat och mätt överallt som man kan mäta nu, kommer tydligen bara 9 volt ifrån regulatorn oavsätt rpm, inte konstigt att den dör och drar ut batteriet.Statorn ökar allt ifrån 35-60 v dc från alla poler.
Ska beställa en universal regulator och hoppas att den passar är så dyr orginal.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
har bytt till ett nytt batteri och tydligen är det samma fel iaf. var tydligen´en slump att det fungerade med ett från en annan hoj. problemet är att det drar ur batteriet ganska fort volten går under 12 volt med batteriet på, men tar man bort polerna ligger det över 13 volt på tomgången med alla lampor på konstigt nog. om regulatorn är dålig brukar väl volten öka ?

Beror på, regulatorn består i princip av tre delar:
1) En tre-faslikriktare som kan bestå av 6 st dioder.
2) En krets som mäter batterispänningen och "styr" kraftdelen.
3) Kraftdelen som ofta består av tre triacar/tyristorer som kortsluter generatorlindningarna när batteriet är uppe i omkring 14,4 Volt spänning

A) Går 2) styrelektroniken sönder kan resultatet bli att spänningen till batteriet blir för hög.
B) Går 1) trefaslikriktaren, sönder, t.ex. genom att flera dioder inte leder nån ström längre så laddar generatorn dåligt, batteriet laddas ut
C) Går 2) styrelektroniken och/eller 3 kraftdelen sönder så kan resultatet bli att generatorlindningarna alltid är kortslutna, dålig laddning och batteriet laddas ut.

Teoretiskt skulle man kunna skilja på B) fel på Trefaslikriktaren och C) "kortslutna lindningar" genom att mäta strömmen i sladdarna från generatorn.
Låg ström=Fel på trefaslikriktaren och då med fel på Trefaslikriktaren skulle en extra inkopplad trefaslikriktare (med kylfläns) kanske lösa problemet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-003-19&toc=19084
Hög ström=Fel på styrelektronik eller kortis i "kraftdelen" som alltid kortsluter generatorlindningarna och då laddar generatorn inte alls eller dåligt.
 
Last edited:

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Har bytt regulatorn nu och nu laddar den 14,6 v på tomgång med lyse och handtagsvärmare på.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top