Märkligt däckslitage efter enklare bankörning

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Hej,
Jag slängde på ett nytt Dunlop D212 M, pumpade i 1.7 var och stack iväg till GTR Motorpark för lite kvällsåkning på småbana.
Efter totalt en timme i snabb grupp ser mitt bakdäck ut på detta vis.

Kan man av slitaget bedöma vad som är fel, eller vad jag gör för fel?
För kallt/varmt? För högt/lågt däcktryck?
Fjädringsinställning? Fel körteknik?

Tack på förhand,
cunt!
 

Bifogat

  • 84B7EE63-4849-4D6A-AF78-B0FDB5330234.jpeg
    84B7EE63-4849-4D6A-AF78-B0FDB5330234.jpeg
    4 MB · Visningar: 61
  • ADEB677C-3193-472B-9D86-1458057A83F2.jpeg
    ADEB677C-3193-472B-9D86-1458057A83F2.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 61

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Ser ut lite som graining där ytan överhettas, vet dock inte om mcdäck drabbas av det.
 

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Tack för svaren!
Detta däck har jag förstått finns även som ett riktigt slicks. Just detta är lite lätt mönstrat för att vara gatgodkänt.
Om det är viktig info så har jag mediumblandningen och samma däck finns även i ”endurance”.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack för svaren!
Detta däck har jag förstått finns även som ett riktigt slicks. Just detta är lite lätt mönstrat för att vara gatgodkänt.
Om det är viktig info så har jag mediumblandningen och samma däck finns även i ”endurance”.
Om detta är ett mönstrat bandäck som är gatlagligt (vilket väl 212 är) skulle jag säga att det defintivt inte är normalt slitage för ett gatdäck och att du har helt fel lufttryck.

Slicks eller mönstrade såna ska mätas varma, och om du har 1,7 kallt har du nog två hekto till när däcket är varmt vilket borde vara alldeles för mycket för ett Dunlop.

Kallruggning alltså.

En andra möjlighet är att din fjädring inte är justerad för däcket, kan mycket väl se ut sådär pga felaktig returdämpning. De ger lite liknande symtom, fast fel temp ger större "flak" att sticka in en nagel under.

Dålig gaskontroll i kombo kan förvärra utseendet.

Så normalt? Ja, åtminstone vanligt...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Om detta är ett mönstrat bandäck som är gatlagligt (vilket väl 212 är) skulle jag säga att det defintivt inte är normalt slitage för ett gatdäck och att du har helt fel lufttryck.

Slicks eller mönstrade såna ska mätas varma, och om du har 1,7 kallt har du nog två hekto till när däcket är varmt vilket borde vara alldeles för mycket för ett Dunlop.

Kallruggning alltså.

En andra möjlighet är att din fjädring inte är justerad för däcket, kan mycket väl se ut sådär pga felaktig returdämpning. De ger lite liknande symtom, fast fel temp ger större "flak" att sticka in en nagel under.

Dålig gaskontroll i kombo kan förvärra utseendet.

Så normalt? Ja, åtminstone vanligt...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det här är precis typen av svar jag hoppats på! Tackar ödmjukast.
För att prova en sak i taget känns det lättast att släppa ut luft inför nästa körning. Nästa steg kanske får bli att justera returdämpningen, men det känns mycket knepigare för en nybörjare att labba med själv.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det här är precis typen av svar jag hoppats på! Tackar ödmjukast.
För att prova en sak i taget känns det lättast att släppa ut luft inför nästa körning. Nästa steg kanske får bli att justera returdämpningen, men det känns mycket knepigare för en nybörjare att labba med själv.
Dave Moss. Youtube.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tycker det är ut som att det är kallruggat, men! Med hårt gaspådrag ut ur kurva så blir det så nästan oavsett fjädringsinstning och däcktryck. Högre fart genom kurva och mjukare gaspådrag sparar däck.

Sen är väl GTR motorpark en riktigt liten bana där man snurrar runt på ettans växel typ?
Alltså ett jäkla vrid vilket slaktar däcken. Man måste vara lite mjuk på gasen.

Nu kanske det är så att du kört där flera ggr innan med samma hoj fast andra däck utan detta slitaget? Fundera igenom vad du gjort annorlunda. Är däcken det enda så är det rimligtvis däcktrycket. Men gaskontrollen är av stor betydelse. Som Jpe70 skrev, kolla upp vad däcktrycket ska vara, varmt! Undrar dock hur varma däcken hinner bli där, kolla däcktrycket du har direkt när du rullar in efter passet, det är då du skall ha rätt tryck.

Mvh
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tror att du har för lågt tryck. Vänd på däcket och prova med 1,45 bar.
Första bilden ser lite kallruggat ut.
Andra bilden är troligen resultatet av stort gaspådrag i utgångarna i kombination med ovanstående.
Prova gärna med högre ingångsfart och mer trailbraking.
SMC spåren funkar sådär med slicks.
Om du har ställbara värmare så höj tempen typ 5-8 grader.
Jag är ingen expert, men haft samma problem som du i början på en säsong, men på Gälleråsen.
 

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Tror att du har för lågt tryck. Vänd på däcket och prova med 1,45 bar.
Första bilden ser lite kallruggat ut.
Andra bilden är troligen resultatet av stort gaspådrag i utgångarna i kombination med ovanstående.
Prova gärna med högre ingångsfart och mer trailbraking.
SMC spåren funkar sådär med slicks.
Om du har ställbara värmare så höj tempen typ 5-8 grader.
Jag är ingen expert, men haft samma problem som du i början på en säsong, men på Gälleråsen.
1.7 kallt hade jag inför detta, så nästa gång provar jag sänka till 1.45 kallt? Försökte läsa Dunlops tabeller och dom verkar tycka att man ska ligga någonstans runt 1.5-1.7 varmt om jag läst rätt.
Kikade även Youtube-klipp med Dave Moss efter rekommendation ovan och nog ser det ut som ”cold tear” allt.

Men att vända på ett sådant däck ska inte spela någon roll?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
1.7 kallt hade jag inför detta, så nästa gång provar jag sänka till 1.45 kallt? Försökte läsa Dunlops tabeller och dom verkar tycka att man ska ligga någonstans runt 1.5-1.7 varmt om jag läst rätt.
Kikade även Youtube-klipp med Dave Moss efter rekommendation ovan och nog ser det ut som ”cold tear” allt.

Men att vända på ett sådant däck ska inte spela någon roll?
Nej, men du får nog inte en rättvisande bild av slitaget om du inte vänder det.
Skulle gissa att 1,5-1,7 bar gäller storbana i hyfsat tempo, så du kan nog sänka till 1,4bar varmtryck.
Pratar bara om varmtryck, kalltryck är ointressant i mitt tycke.
Om du kör bana så brukar man vända bakdäcket när det är lite mer än halvslitet.
Bara att finna sig i och köpa däckskrängare (manuell), däcksjärn och smörjmedel. Glöm inte värma däcket för montage eller demontage. Går mycket lättare då.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Dave Moss. Youtube.

Dave Moss har många intressanta videor och analyser, men var medvetna om att han är helt ute och reser gällande hur förspänning fungerar. Han tror fortfarande att förspänning påverkar hur hård fjädringen är. Som många nybörjare utan förståelse för grundläggande mekanik tror han att fjädringen blir hårdare om man ökar förspänningen.

Om man väger i närheten av de vikter som hojarna är designade för, ca 70-85 kg så funkar troligtvis originalfjädrarna så bra att hans hängtips, dämpningsinställningstips och analyser av däckslitage stämmer, men om man väger väsentligt mer så blir hojens häng och geometri så fel (om man inte uppdaterat med fjädrar anpassade efter förarens vikt) att däckets slitage kan vara mer påverkat av felaktig geometri än felaktiga dämpningsinställningar.

Jag har vid flera tillfällen chattat eller mejlat med Dave Moss om detta, då han missleder så många när det gäller förspänning och fjädrar, men han verkar bara inte koppla hur fysiken och logiken kring förspänning fungerar.

Var medvetna om detta när ni lyssnar på hans råd!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som andra säger - ser ut som cold tair (kallruggade) däck och därmed behöver Du sänka lufttrycket.

Kallruggning ger rätt djupa märken som Du kan sätta fingernageln under, varmruggning ser mer ut som att ytgummit rullar av däcksytan i smala ”korvar”. Bifogar bild över de rekommenderade trycken för Dina däck, jag skulle mest fokusera på varmtrycket när Du har kört ett antal varv. Jag skulle börja med varmtryck på 1.6-1.7 och sedan sänka något. För mig och på mindre banor brukar skillnaden mellan kall- varmtryck vara ca 0.2 bar.

Lycka till :)
 

Bifogat

  • IMG_8816.jpeg
    IMG_8816.jpeg
    73.1 KB · Visningar: 21
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör ett pass(eller halva), bryt och kolla trycket.
Justera till rek.

Fortsätter problemet så får du gå vidare.

Ett rivet däck är svårt att rädda, brukar slitas ner till botten av skadan Sen är det inget fäste kvar så svårt att veta om man löst problemet innan nytt set sitter på. . . och trist att hänga på nytt för att konstatera att det var annat problem som geometri el. liknande.

Har du däckmärke du vet funkar så skulle jag fortsatt med det istället, kan bli dyrt att byta märke. ?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top