Har införskaffat mig en gammal R1, som jag håller på och fixar med inför besiktning.
Problemet är att framblinkers lyser extremt svagt, knappt alls, när man har lyset på, hel eller halv. Om jag stänger av lyset så funkar blinkers som de ska. Även tutan spökar på samma sätt, funkar bra utan lyse men ej med det på. Om jag drar ur kontakterna till lamporna funkar allt som det ska också. Jag har provat att jorda med en grov kabel för att se om det var problemet, det lyste bättre då men inte bra. När jag startar motorn så fungerar blinkers och tuta som det ska, med lyset på. Batteriet är ej dåligt, har dock för säkerhets skull provat med ett annat. Om jag mäter spänningen på matning till hel/halvljus med det ena urkopplat får jag ca 9 volt. Verkar som att hela instrumenteringen får samma spänningsfall när lysena drar igång, för lamporna i panelen lyser markant svagare med halvljuset på. Med bägge urkopplade 12,2. Har mätt spänningen på batteriet direkt också, det visar 12,6 med lysena igång. När man kör startmotorn faller det till strax under 12 men detta är ju normalt.
Var sitter jordpunkten till framlysen/blinkers?
Är det ok på besiktningen om de bara fungerar med motorn igång?
Har någon ett bra kopplingschema till denna hoj?
Ska det rent ut sagt vara så här? Känns konstigt dock.
Problemet är att framblinkers lyser extremt svagt, knappt alls, när man har lyset på, hel eller halv. Om jag stänger av lyset så funkar blinkers som de ska. Även tutan spökar på samma sätt, funkar bra utan lyse men ej med det på. Om jag drar ur kontakterna till lamporna funkar allt som det ska också. Jag har provat att jorda med en grov kabel för att se om det var problemet, det lyste bättre då men inte bra. När jag startar motorn så fungerar blinkers och tuta som det ska, med lyset på. Batteriet är ej dåligt, har dock för säkerhets skull provat med ett annat. Om jag mäter spänningen på matning till hel/halvljus med det ena urkopplat får jag ca 9 volt. Verkar som att hela instrumenteringen får samma spänningsfall när lysena drar igång, för lamporna i panelen lyser markant svagare med halvljuset på. Med bägge urkopplade 12,2. Har mätt spänningen på batteriet direkt också, det visar 12,6 med lysena igång. När man kör startmotorn faller det till strax under 12 men detta är ju normalt.
Var sitter jordpunkten till framlysen/blinkers?
Är det ok på besiktningen om de bara fungerar med motorn igång?
Har någon ett bra kopplingschema till denna hoj?
Ska det rent ut sagt vara så här? Känns konstigt dock.