Märkligt motorblock. Inga avgasmynningar?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hmm, var är de fyra mynningarna där avgasrören ansluts på Kawasakis MotoGP-motor?

:va

Bifogat

• t5e.jpg
    t5e.jpg
    99.6 KB · Visningar: 584
  • t98.jpg
    t98.jpg
    110.3 KB · Visningar: 741

njelger

Guest
Är det inte en "extra del" mellan topp o cylinderrad? eller ser moderna motorer ut så?

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
tittat och tittat..men kan inte se några täcklock...men jag har i och för sig glasögon

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
klart och tydligt täcklock på de avgasportarna,kolla under den svarta "pucken" (skydd för kylarvätska) så ser du att locket sitter med en skruv bara.
prenumatiken gör så att de får en sådan ful mellanbit,sitter ju en"pump" i den delen vilket drivs direkt av kedjan som man ser på bild 2.som svar på nästa fråga

fint ritat under tiden jag skrev,paint???:tummenupp

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
klart och tydligt täcklock på de avgasportarna,kolla under den svarta "pucken" (skydd för kylarvätska) så ser du att locket sitter med en skruv bara.
prenumatiken gör så att de får en sådan ful mellanbit,sitter ju en"pump" i den delen vilket drivs direkt av kedjan som man ser på bild 2.som svar på nästa fråga

fint ritat under tiden jag skrev,paint???:tummenupp
Paint is the shit, med betoning på shit...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mer fascinerande är hur de kan klara sig från halvlocken vid kamgavlarna, ty utan dessa blir det ju svårt att arborra lagerlägen och överfall för kammen.
Dock är det ju snyggt att slippa halvlocken.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Mer fascinerande är hur de kan klara sig från halvlocken vid kamgavlarna, ty utan dessa blir det ju svårt att arborra lagerlägen och överfall för kammen.
Dock är det ju snyggt att slippa halvlocken.

Med pneumatiska ventiler behövs inga kamaxlar och därför inga lagerlägen... om den nu har sån ventilstyrning.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gnista ner lagerlägena?:confused:

:hihi

Förmodligen är förklaringen ngt med de pnuematiska ventilerna som omnämnts höger upp i tråden. Men eftersom ventilkåpans yttre skvallrar om ett traditionellt kamdrev mellan cyl 3 och 4 med rotationscentrum i delningsplanet, så känns det ju lite märkligt uatn halvlock.
Men kanhända är det tomt på en sådan roterande axel därinne? Att de bara utnyttjat en befintlig gammal form på kåpan.

Med pneumatiska ventiler behövs inga kamaxlar och därför inga lagerlägen... om den nu har sån ventilstyrning.

Precis, man skulle vilja veta hur det ser ut därinne. Kåpans formspråk skvallrar ju om ett traditionellt inre. Men kanhända har de bara återanvänt en ventilkåpa från kamstyrda traditionella ventiler

Last edited:

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
För att vara lire offtopic en stund...

Ett överfall är ju ett överfall men om överfallet sitter neråt, typ storänden på en vevstake. Blir de ett underfall då?:va

Dumförklara mig gärna:) de bara slog mig....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
För att vara lire offtopic en stund...

Ett överfall är ju ett överfall men om överfallet sitter neråt, typ storänden på en vevstake. Blir de ett underfall då?:va

Dumförklara mig gärna:) de bara slog mig....

Det heter överfall ändå.

Apropå "slog". Om man slår ned ngn med en vevstake, blir det vevstaksöverfall då? :va

mvh
J

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...