Märkligt motorblock. Inga avgasmynningar?

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Med pneumatiska ventiler behövs inga kamaxlar och därför inga lagerlägen... om den nu har sån ventilstyrning.

Nja, det är väl ändå så att det är ventilfjädern som är "pneumatisk", öppningen är fortfarande mekanisk. En ventilfjäder som skall klara 15-200000 varv skulle behöva vara av rejäla dimensioner även för en rätt liten ventil vilket resulterar i att mycket massa måste öppnas av kammen. Man får också massa problem med resonans och materialutmattning.

/Ingvar

Mer fascinerande är hur de kan klara sig från halvlocken vid kamgavlarna, ty utan dessa blir det ju svårt att arborra lagerlägen och överfall för kammen.
Dock är det ju snyggt att slippa halvlocken.

Jag gissar att kammen ligger (i sin helhet) ovanför delningsplanet. Arborren går sas ovanför delnigsplanet = tji halvmåne.

/Ingvar
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Så Desmo är snart på väg att bli gårdagens lösning? :)

Jag är oerhört nyfiken på hur detta med pneumatiska ventiler fungerar, men hittar ingen teknisk info. Någon som vet eller har någon bra länk?

Ett överfall med bultförband... jaja, suck :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gissar att kammen ligger (i sin helhet) ovanför delningsplanet. Arborren går sas ovanför delnigsplanet = tji halvmåne.

/Ingvar

Ja så är det nog, att de pneumatiskla fjädrarna bygger så mycket i dessa tidiga upplagor att man fått sätta kammarna på piedestaler/raisers.

/J

Så Desmo är snart på väg att bli gårdagens lösning? :)

Jag är oerhört nyfiken på hur detta med pneumatiska ventiler fungerar, men hittar ingen teknisk info. Någon som vet eller har någon bra länk?

Ett överfall med bultförband... jaja, suck :)

"Hittar ingen teknisk info"....jaja suck ;)
http://scarbsf1.com/valves.html

/J
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Så Desmo är snart på väg att bli gårdagens lösning? :)

Jag är oerhört nyfiken på hur detta med pneumatiska ventiler fungerar, men hittar ingen teknisk info. Någon som vet eller har någon bra länk?

Ett överfall med bultförband... jaja, suck :)

Hmm, jag tycker att Desmo redan är gårdagens lösning sas..
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hmm, jag tycker att Desmo redan är gårdagens lösning sas..

Nja, om man inte har ett snabbt system för att fylla på med tryck när det behövs (vid vartalsökning) så har du samma tillkortakommande med pneumatiska ventiler som med en konventionell fjäder.

Ett vanligt ventilsystem har fjädern dimensionerad för högsta tillåtna varvtal + lite säkerhetsmarginal. Ju högre varvtal, desto högre masskrafter och därmed krav på en starkare fjäder. Ok?

MEN! Denna fjäder trycker alltid med sin maxkraft, även när din hoj står och puttrar på tomgång. Detta gäller även pneumatiska ventiler.
På en gathoj är det synnerligen sällsynt att man ligger på toppvarv utan den mesta tiden tillbringas med betydligt lägre varvtal. Vid alla dessa tillfällen så trycker fjädern onödigt hårt på kammar, vippare, ventiler, osv.

Med ett desmodromiskt ventilsystem så är det masskrafterna som styr hur hårt det trycks på kammar och ventiler. Lågt varv = låga krafter, mellanvarv = mellankrafter, höga varv = nästan lika höga krafter som med en ventilfjäder.

Hur ser morgondagens lösning ut? :)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
En ventilfjäder som skall klara 15-200000 varv skulle behöva vara av rejäla dimensioner även för en rätt liten ventil


Jaa ska man varva så innihelvete så lär man ha bra fjädrar :D :tungan
 

Hillclimb

Member
Gick med
20 May 2005
Ort
Västmanland
Hoj
Sidovagnsracer
Morgondagens lösning hittar du längst ner på den bifogade sidan om pneumatiska ventiler...den kamlösa, det behövs ingen ingen större tankeverksamhet för att lista ut fördelen när man kan styra öppningstiderna efter varvtalet och inte som med en kamaxel då man är tvingad till en kompromiss...
 

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
enköping
Hoj
Harris Magnum 2
Det är inte täcklock, dom är ju för att kunna sota motorn om dom kört för långsamt!!!:arsele :arsele :arsele
klart och tydligt täcklock på de avgasportarna,kolla under den svarta "pucken" (skydd för kylarvätska) så ser du att locket sitter med en skruv bara.
prenumatiken gör så att de får en sådan ful mellanbit,sitter ju en"pump" i den delen vilket drivs direkt av kedjan som man ser på bild 2.som svar på nästa fråga

fint ritat under tiden jag skrev,paint???:tummenupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ja så är det nog, att de pneumatiskla fjädrarna bygger så mycket i dessa tidiga upplagor att man fått sätta kammarna på piedestaler/raisers.

"Hittar ingen teknisk info"....jaja suck ;)
http://scarbsf1.com/valves.html

/J
Det fanns väl även ett helt ventillöst prototypsystem där kammarna hade tvärsgående kanaler som då öppnar och stänger allt eftersom de roterade. Ska Googla lite och se om jag hittar info och bilder...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Morgondagens teknik blir hydrauliskt tvångsstyrda ventiler.

Gårdagens marinteknik sas

Det fanns väl även ett helt ventillöst prototypsystem där kammarna hade tvärsgående kanaler som då öppnar och stänger allt eftersom de roterade. Ska Googla lite och se om jag hittar info och bilder...

Ett sånt ventilsystem fanns på 4T-modellmotorer på 80-talet. Problemet var bara att kammarna vart lite varma av alla avgaser som löpte genom dessa.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gårdagens marinteknik sas

Nästan precis.
Även mindre motorer har testats med detta system.
Blir ingen riktig fart på grejorna - Hydrauliken fungerar ju som en stötstång med samma svagheter (utom flexet) plus att den oljan vill skumma sig och bli "sönderslagen" på molekylnivå.
Har jag hört från osäker källa..
Tycker om idén annars.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det bästa vore lite nytänkande ... varför inte lite nanoteknik?
Något som gör toppen perforerad vid insugs- och utblåstakterna, men som i övrigt är tät? Lägg på ett magnetiskt eller elektriskt fält på en halva i taget för att styra motorns andning ... tänk att slippa reciprokerande massor i toppen ...

Kan vi få fler halvfärdiga idéer?
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Kan vi få fler halvfärdiga idéer?
Elektriskt styrda ventiler. Solenoider som trycker ner och drar upp ventilerna.

Fatta vad snygga ras man kan få när elektroniken tappar synk och börjar köra ventilerna åt fel håll vid maxvarv. :D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fan va många goa citat jag fick ur den här tråden då! :D :D :tummenupp :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja och om du träffar i skallen så kan smällen säker orsaka håravfall också !
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top