Mäta avgasljudet med dB app i telefon

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns det nån app som klarar av att mäta ljud i alla fall hyfsat, skulle gärna vilja veta om man har en sportslig chans att klara besiktningen efter att packat om ljuddämparna och sen få reda på hur mycket 27 kronors dB-killers från eBay dämpar ljudet.

Telefon är en Samsung Xcover 3, nån som har koll på detta då det gäller lite kraftigare ljudtryck om det alls funkar.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Arbetsmiljöverket har en iOS app för dB-mätning, vet inte om den finns till android!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Arbetsmiljöverkets app fanns för android, installerade den nu och får väl testa vad den säger bakom avgasröret senare i eftermiddag. Man borde väl med lite tur få en hint om dB-killers gör någon effekt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Prova kan du alltid. Problemet brukar vara att mikrofonen toppar ur
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Som Boris säger, miken kommer antagligen bottna.
Testa hur högt den kan mäta genom att se vart den stannar när du drar på gasen och ditt öra säger dig att ljudet fortsätter att bli starkare.
Synd att du bor så långt bort annars kunde jag gjort en mätning åt dig.
Personligen skulle jag inte använda en mobil för att mäta absolutnivåer eller mäta ngt öht.
 

Jimmy

Guest
Haha! Kul app! Bara vid tomgång på Apan gav den 102, sen blev allt rött... Känns rimligt faktiskt mht att billarm brukar gå igång om jag rappar till med gasen. Omoget? Jepp! Men kul!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis som ni säger är jag tveksam till vad micken kan prestera och sen har man ju också kallibreringen av micken i förhållande till sjäva mjukvaran, jag har ju lirat och spelat in en hel del musik så har lite koll på hur mickar funkar och det gör mig ännu mer tveksam.

Även om ni en app inte visat rätt så kan den ju ge en hint om tex dB-killers för nån större effekt på dämpningen av ljudet. Biltema har ju en decibellmätare men den ligger med +/- 3,5 dB i mätnoggranhet och det känns ju lite väl mycket för att lägga pengar på.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Precis som ni säger är jag tveksam till vad micken kan prestera och sen har man ju också kallibreringen av micken i förhållande till sjäva mjukvaran, jag har ju lirat och spelat in en hel del musik så har lite koll på hur mickar funkar och det gör mig ännu mer tveksam.

Även om ni en app inte visat rätt så kan den ju ge en hint om tex dB-killers för nån större effekt på dämpningen av ljudet. Biltema har ju en decibellmätare men den ligger med +/- 3,5 dB i mätnoggranhet och det känns ju lite väl mycket för att lägga pengar på.

Jämförande mätningar gör den nog med bravur för detta ändamålet. Absolutnivån kan antagligen vara sisådär.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag testat appen, vet inte vad man skall säga, enligt appen så ligger moppen på ca 80 dB på tomgång vilket jag tror faktiskt kan vara hyfsat nära verkligheten med dB killers monterade. Jag upplever den i alla fall som allt annat än högljudd nu och om man gasar upp till 7-8000 rpm så kommer man upp runt 95 dB och som det verkade så var den upp i 100 dB som peak här är jag dock lite mer tveksam om det verkligen inte är större skillnad mellan tomgång och varvning.

Vad som är irriterande med arbetsmiljöverkets app är att den bara sparar genomsnittsresultatet, i detta fall är ju max värdet intressant inte snittet för det är ju lite trix med att hålla i telefon och gasa samtidigt.

Det är i alla nu fall stor skillnad mot tidigare innan jag packade om dämparna och nu med lite mer dämpning med dB killers så jag tror jag chansar att besikta för jag tycker att det borde gå vägen som den låter nu.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om jag läst föreskrifterna rätt ska du komma under 103 dB vid 6600 r/min. Om slaglängden är 50 mm.
VVFS 2003:23 sid 27-29.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min skall varvas 7800 eller 8000 rpm då den endast har 41.4 mm i slag men 103 dB är det som gäller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns många tester på hur bra ljudapparna.
Vad jag sett generallt är att de till iPhone är bättre än de till Android.
Och en enkel förklaring är att det finns inte så många iPhonemodeller att kolla hur mikrofonen fungerar i när man gör appen.
Men till Android finns det "ju hur mycket hårdvara / mobiler som helst" så det finns ju ingen apptillverkare som kan anpassa sin App till alla Androidmobiler.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=accuracy+of+db+meter+in+smartphones+2016
lättare köpa en
https://www.kjell.com/se/sok?query=ljudmätare,+decibelmätare
ännu lättare, trycka in fyra diskbollar före dB-killern så är problemet löst !
Du behöver inte fundera längre !
https://www.bauhaus.se/diskbollar-2-p.html
På min HD Sportster kör jag med raka rör och vid besiktning monteras 2 diskbollar(dom som ser ut som svarvspån) i varje pipa med ett mässingsnät och slangklämma som håller det på plats och det är godkänt varje gång :twisted:
Kommentaren brukar vara "nu kan ta av det igen så den får andas ordentligt"
från
http://www.vulcanriders-sweden.org/nymurof/viewtopic.php?f=6&t=17243
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fyra diskbollar innan dB killen då vete fan om den går alls :D har en 8 cm lång dB killer. Får upp hojen i 85 km/h med dB killers så att packa in ännu mer i dämparen och sen köra 5 mil enkel väg till besiktningen känner jag inte för ;)

Får ta med verktyg och stanna och trycka i dB killers efter vägen nära bilprovningen och då kan jag ju lika gärna ta och trycka dit nån diskboll också. Sen får jag stanna och dra ur skiten på vägen hem för att få full effekt, dock är jag inne på att laborera med nån egen dB killer som förhoppningsvis tar lite ljud men inte stryper effekten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fyra diskbollar innan dB killen då vete fan om den går alls :D har en 8 cm lång dB killer. Får upp hojen i 85 km/h med dB killers så att packa in ännu mer i dämparen och sen köra 5 mil enkel väg till besiktningen känner jag inte för ;)

Får ta med verktyg och stanna och trycka i dB killers efter vägen nära bilprovningen och då kan jag ju lika gärna ta och trycka dit nån diskboll också. Sen får jag stanna och dra ur skiten på vägen hem för att få full effekt, dock är jag inne på att laborera med nån egen dB killer som förhoppningsvis tar lite ljud men inte stryper effekten.

Får du inte upp den i mer än 85km/h med dB-killern så är nog ljudproblemet löst. Gissar jag.
Är du tveksam så står ju valet mellan att packa om sliponet
med nytt glasfiber, kanske duger
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/
eller köpa en ljudmätare
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ljudmatare-decibelmatare/decibelmatare-p48705
Men jag gissar att besiktningsmannen inte kommer bry sig om ljudet alls......med monterad dB-killer.
Så du undrar efteråt ? Varför allt detta besvär ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gick vägen på besiktningen, räckte med 30 meters provkörning så var besiktningsmannen nöjd. Var samma gubbe som underkände mig och han konstaterade bara att den är tystare nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte riktigt vad jag ska tro nu? Plockade ur dB-killers ur dämparna så det blev sprutt på moppen igen. Testade nu att mäta och då visar den appen lägre dB om man håller den på ungefär samma ställe som på besiktningen vilket jag gjorde tidigare och nu får jag lägre värde på appen men hojen låter ju högre. Den låg på ca 78 dB på tomgång och 99 dB i peak som mest då man varvade den visar alltså 1-2 dB mindre än med dB-killers:va

Vete fasen hur detta kommer sig men jag det enda som jag misstänker att dB-killern slår sönder ljudet och skickar ut ljudvågorna mer åt sidorna och att tryckvågorna då hamnar i riktningen där mätningen sker vilket då kunde förklarar att ljudet är starkare vid mätning med dB-killers än utan. Skulle varit riktigt intressant att få mäta med riktiga grejer för hojen är bevisligen med örat märkbart tystare med dB-killers.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
[QUOTE=bosse

Kolla att den inte "skjuter" när du gasar när den är varm innan du åker till Besikta!

Det gjorde inte jag, jag packade med diskbollar och dB-killer och lyssnade bar med kall motor (man vill ju inte köra kvävd motor i önödan). Körde ner till besiktningen, varvade upp till det varvtal de önskade och... PANG, PANG, PANG!!!
"Du får nerslag med 105 dB, kommer tillbaks med 112 dB! Jag skiriver 103 så visar du dig aldrig på den här stationen med den hojen igen!" :D
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top