Mäta datatrafiken?

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Funderar på att byta ut min stationära dator med bredband via telejacket till en bärbar med mobiltbredband.
Skulle därför vilja kolla, under tex en månad, hur mkt data jag skickar och tar emot för att se vilket mobilt bredbandsabonemang som passar mig bäst.
Finns det något program som löser detta?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Oavsett vad du har för mobilt bredband, ska det mycket till för att du ska vinna på att byta bort t.ex. adsl när det gäller prestanda (och i ännu högre grad om andra möjligheter finns). De mobila bredbanden når inte upp till de utlovade hastigheterna och du delar en mobilcell med andra i samma område, vilket drar ner prestanda. Vill du ha rörligheten hemma, så är en trådlös router bättre - gärna med nya n-standarden. För de gånger man är ute och rör sig utanför wlan-täckning, så kan man använda mobilen som modem.

Risken är stor att du annars känner dig lurad på både pengar och prestanda.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Oavsett vad du har för mobilt bredband, ska det mycket till för att du ska vinna på att byta bort t.ex. adsl när det gäller prestanda (och i ännu högre grad om andra möjligheter finns). De mobila bredbanden når inte upp till de utlovade hastigheterna och du delar en mobilcell med andra i samma område, vilket drar ner prestanda. Vill du ha rörligheten hemma, så är en trådlös router bättre - gärna med nya n-standarden. För de gånger man är ute och rör sig utanför wlan-täckning, så kan man använda mobilen som modem.

Risken är stor att du annars känner dig lurad på både pengar och prestanda.

Ingen av er som testat G4?
Ska finnas tillg i Sthlm. Kommer till Malmö i höst.
80-100 mb/s ska det visst ge. Kanske värt 599:-/mån.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ingen av er som testat G4?
Ska finnas tillg i Sthlm. Kommer till Malmö i höst.
80-100 mb/s ska det visst ge. Kanske värt 599:-/mån.

Jag är hälsosamt pessimistisk :) Specarna för äkta 4G väntas spikas om ungefär ett år och ska då ha topphastighet runt 1Gb/s och även stöd för Wimax. Därefter ska det implementeras också. Det Telia idag kör med, är tydligen något som är en bit på vägen mot detta.

Men att kunna få höga hastigheter under optimala förhållanden, tack vare MIMO-teknik, vettiga protokoll och tätt med master - innebär inte att man alltid når dit i praktiken. Snarare skulle man kunna förvänta sig att få genomsnittliga hastigheter för stora paket (funkar det ens med "jumbo frames"? vet ej...) på kanske 10Mbit med lite tur.

Dagens mobilnät baseras mycket på reflektioner och protokoll som utnyttjar detta för att kunna få bättre täckning och bättre fart än vad bara den normala sändareffekten skulle kunna åstadkomma. Det gör att man på ett ställe inomhus kan nå 100Mbit/s och bara en meter bort nästan helt tappar kontakten. Ju högre hastigheter, desto tydligare blir det. Jag har t.ex. jobbat med radiolänkar där man kan få drygt 200Mbit/s över stora avstånd, men bara en glasruta mellan, bladverket från ett träd eller en tegelvägg, gör att man kan tappa 70-80% av bandbredden och i vissa fall helt förlora länken.

Vi får se helt enkelt...
 

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4s -03
Jag tycker helt klart du skall satsa på 4G tekniken.
Dock täcks just nu bara centrala stockholm, farsta och kista, men det kommer att ändras senare i år.

Sen är det så som TomK säger att det är beroende av vart man befinner sig, men så är det med all trådlös teknik.

De tester som gjorts av Telias 4g nät visar på bra prestanda även i hela täckningzonen. Även i cellkanterna får man ca 5Mbps. Telia har demostrerat dryga 95 Mbps mot bredbandskollen och med respons tider på 10 ms.

Denna performance är klart mycket bättre an vad jag får på mitt fasta 24Mbps bredband från comhem.
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Oavsett vad du har för mobilt bredband, ska det mycket till för att du ska vinna på att byta bort t.ex. adsl när det gäller prestanda (och i ännu högre grad om andra möjligheter finns). De mobila bredbanden når inte upp till de utlovade hastigheterna och du delar en mobilcell med andra i samma område, vilket drar ner prestanda. Vill du ha rörligheten hemma, så är en trådlös router bättre - gärna med nya n-standarden. För de gånger man är ute och rör sig utanför wlan-täckning, så kan man använda mobilen som modem.

Risken är stor att du annars känner dig lurad på både pengar och prestanda.

Har idag en 2,5Mbit´s lina och det räcker för det mesta för mig så behöver inte ha så våldsamt snabbt mobilt bredband. Där jag bor kommer inte 4g komma än på ett tag så det är långt ifrån aktuellt.
På 14 dagar har jag skickat och tagit emot ca 8,5gig vilket ju borde innebära att 20gig i månaden ska räcka.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Har idag en 2,5Mbit´s lina och det räcker för det mesta för mig så behöver inte ha så våldsamt snabbt mobilt bredband. Där jag bor kommer inte 4g komma än på ett tag så det är långt ifrån aktuellt.
På 14 dagar har jag skickat och tagit emot ca 8,5gig vilket ju borde innebära att 20gig i månaden ska räcka.

Stramar man via Voddler så är 20gb i minsta laget. En film kan lätt ta 2gb.
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Hm, någon som vet om det är total datatrafik eller bara mottagna data som räknas i abonemangens max gränser?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top