Mors,
min TRX-top, har varit med om en del, nu senast förmodligen blåst topplockspackning. Första bilden visar det jag antar är problemet. Vid kompprov med kall motor hade jag 2 bars skillnad (12/14, original ska det vara ca 12, men jag har andra kolvar i. Upptäckte problemet då kylarvätskan försvann i rasande tempo, plus att det såg ut som en Jaccuzzi i expansionskärlet.) Är det så en blåst packning ser ut? Med bortslitna fragment?
Nu till grundproblemet. Topp och cylinder är något planade, för att få fram rätt squish. Om man kikar på ovansidan av kolvarna, så har jag rätt ljusa partier utanför ventilurtagen. Är detta "normalt"? Jag har på bilderna skrapat med nageln på ett uttag på varje kolv, för att känna om det var några fysiska skador, men kunde inte känna något. Det går inte att se något på ventilerna, som skulle indikera att de tagit i toppen. Normalt ska ju ventilerna passa i fördjupningarna, men här är ju som sagt de metallblanka partierna utanför fördjupningarna. Dessutom har jag ett par kammar liggande, som jag hade tänkt sätta i nu, men de har lite mer lyft än original. Hur mäter jag på bästa sätt om det är tillräckligt spel mellan kolv och ventiler med de höglyftande (nåja, mer höglyftande) kammarna??
min TRX-top, har varit med om en del, nu senast förmodligen blåst topplockspackning. Första bilden visar det jag antar är problemet. Vid kompprov med kall motor hade jag 2 bars skillnad (12/14, original ska det vara ca 12, men jag har andra kolvar i. Upptäckte problemet då kylarvätskan försvann i rasande tempo, plus att det såg ut som en Jaccuzzi i expansionskärlet.) Är det så en blåst packning ser ut? Med bortslitna fragment?
Nu till grundproblemet. Topp och cylinder är något planade, för att få fram rätt squish. Om man kikar på ovansidan av kolvarna, så har jag rätt ljusa partier utanför ventilurtagen. Är detta "normalt"? Jag har på bilderna skrapat med nageln på ett uttag på varje kolv, för att känna om det var några fysiska skador, men kunde inte känna något. Det går inte att se något på ventilerna, som skulle indikera att de tagit i toppen. Normalt ska ju ventilerna passa i fördjupningarna, men här är ju som sagt de metallblanka partierna utanför fördjupningarna. Dessutom har jag ett par kammar liggande, som jag hade tänkt sätta i nu, men de har lite mer lyft än original. Hur mäter jag på bästa sätt om det är tillräckligt spel mellan kolv och ventiler med de höglyftande (nåja, mer höglyftande) kammarna??