Mäta krypström?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag vill se om hojen har krypström samt hur mycket den digitala hastighetsmätaren drar i standby.

Hojen är helt avstängd, även tändlås. Endast klockan på hastighetsmätaren "lyser".
Kopplade loss minuskabeln på batteriet och mäter mellan dem. Multimetern är inställd på DC mA men hastighetsmätarens display inte lyser när multimetern är mellan batteriet och minuskabeln. Multimeterns skärm visar 0.00 mA. Testade även microA och A.

Edit: trasig säkring i multimetern. Funkade att tillfälligt stoppa i en 10A men behöver en på 250mA
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Låter skumt.
Prova att mäta någon annan belastning, så att du är säker på att du inte bränt den interna säkringen i multimetern.
Du verkar inte få någon krets, i och med att mätaren inte tänds upp.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bara för att, har du satt kablarna i multimetern på rätt plats? Det är andra platser för att mäta ström än de andra.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bara för att, har du satt kablarna i multimetern på rätt plats? Det är andra platser för att mäta ström än de andra.
Ja, bra poäng.
Det är oftast så, men inte alltid, en del multimetrar flyttar man inte mätkablarna, men det är nog oftast så.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du borde fått nån mA.
Men min SV650S (förgasare) drog också 0,0 mA.
GSX1300R drar 0,8 mA.
Sprint RS 2,8 mA.
För få en uppfattning om hur hur mycket ström som behövs för hålla livet i batteri + hoj kan du koppla in ett nätaggregat som ger ca 13,8 Volt till batteriet. Med multimetern emellan.
Då drar GSX1300R ca 10 mA. Det mesta Ca 9,2 mA behövs alltså för underhålla batteriet,.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag behöver inte koppla om upp till 200 ma men testade även att byta port. Skiten måste vara sönder. Lånade av en granne och det funkar att mäta men jag är usel på detta. Hur mycket drar hojen i standby?
IMG_7819.jpeg
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Grannen försvann med mätare men vid 20mA stod det nog 0.8 och ca 850 vid mikro A. Borde då vara ca 0.8 mA vilket är lite antar jag. Var lite nojig då jag bara har 4Ah batteri men det ser ut att vara lugnt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Grannen försvann med mätare men vid 20mA stod det nog 0.8 och ca 850 vid mikro A. Borde då vara ca 0.8 mA vilket är lite antar jag. Var lite nojig då jag bara har 4Ah batteri men det ser ut att vara lugnt.
Ja, det verkar korrekt, och även rimligt.
Och eftersom du har ett 4Ah batteri, men naturligvis inte vill ladda ur det helt, kanske bara till hälften, så säger vi att du har 2Ah till godo, det vill säga 2000mAh.
Och det räcker i ca 80 dagar med den förbrukningen.
Så, ladda en gång i månaden, då är det lugnt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vad menar du med att displayen inte lyser? Det ska den väl inte göra om du har tändningen avslagen? Klockan kan ha en liten konding som driver den, för att inte nollställa sig om en start sänker batterispänningen lite för mycket tex.
Korrekt det du säger. Syftade på att displayen vaknar till liv därefter visas klockan när man kopplar på batteriet men den lyser inte som när tändningen är på.

@hannuse tack för hjälpen 👍🏻
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, det verkar korrekt, och även rimligt.
Och eftersom du har ett 4Ah batteri, men naturligvis inte vill ladda ur det helt, kanske bara till hälften, så säger vi att du har 2Ah till godo, det vill säga 2000mAh.
Och det räcker i ca 80 dagar med den förbrukningen.
Så, ladda en gång i månaden, då är det lugnt.
Om man ska vara kinkig, och det är jag :)
Ett vanligt Blysyra har 50-60% av kapaciteten tillgänglig innan risk för skador på batteriet inträffar.
AGM ligger på 65-75% och LiFePo4 på 85-95% av angiven kapacitet.
Givetvis mer variation mellan tillverkare och hur ev BMS är uppsatt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om man ska vara kinkig, och det är jag :)
Ett vanligt Blysyra har 50-60% av kapaciteten tillgänglig innan risk för skador på batteriet inträffar.
AGM ligger på 65-75% och LiFePo4 på 85-95% av angiven kapacitet.
Givetvis mer variation mellan tillverkare och hur ev BMS är uppsatt.
Ja, det har du rätt i, och i och med att det troligvis är ett AGM, då brukar jag räkna med 75%.
Så, jag får rätta mig själv där, men det var ju åt "rätt håll", så ladda typ var tredje månad, så är det lugnt.
Och sedan har du självurladdning i batteriet, som alltid finns där, men bara brukar vara några procent per månad.
Tack för förtydligandet.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Bra info.. det är ett LiFePO4 :-D
Köpt på Biltema men jag har inte använt det och kan byta. Eftersom jag även har kickstart på hojen ville jag ha så litet batteri som möjligt men den kanske då kräver väldigt frekvent underhållsladdning. Alternativt sätter jag en switch på hojen så batteriet kopplas bort när den inte körs. Kör bara smårundor 5-10 ggr/år.

En annan sak vi kanske kan utreda är Biltemas specs. De skriver att 2Ah motsvarar 4Ah blybatteri så batteriet är egentligen på 2Ah och inte 4Ah. Vad säger ni om det?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bra info.. det är ett LiFePO4 :-D
Köpt på Biltema men jag har inte använt det och kan byta. Eftersom jag även har kickstart på hojen ville jag ha så litet batteri som möjligt men den kanske då kräver väldigt frekvent underhållsladdning. Alternativt sätter jag en switch på hojen så batteriet kopplas bort när den inte körs. Kör bara smårundor 5-10 ggr/år.

En annan sak vi kanske kan utreda är Biltemas specs. De skriver att 2Ah motsvarar 4Ah blybatteri så batteriet är egentligen på 2Ah och inte 4Ah. Vad säger ni om det?
Det betyder att du har 1,8Ah till förfogande om data stämmer med verkligheten och det är ett kvalitetsbatteri eller i alla fall har en BMS som skyddar mot underspänning.
Om du ska använda batteriet för start och sätter en brytare i serie så tänk på att den ska tåla strömmen startmotorn drar.
Vad är det för hoj? Inte en TR1 väl med kick?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det betyder att du har 1,8Ah till förfogande om data stämmer med verkligheten och det är ett kvalitetsbatteri eller i alla fall har en BMS som skyddar mot underspänning.
Det betyder att batteriet kan laddas ur rejält. Hur kom du fram till 1,8Ah?
Av säkerhetsskäl reserverar BMS 10% av batteriets kapacitet?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top