Mäta krypström?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bra info.. det är ett LiFePO4 :-D
Köpt på Biltema men jag har inte använt det och kan byta. Eftersom jag även har kickstart på hojen ville jag ha så litet batteri som möjligt men den kanske då kräver väldigt frekvent underhållsladdning. Alternativt sätter jag en switch på hojen så batteriet kopplas bort när den inte körs. Kör bara smårundor 5-10 ggr/år.

En annan sak vi kanske kan utreda är Biltemas specs. De skriver att 2Ah motsvarar 4Ah blybatteri så batteriet är egentligen på 2Ah och inte 4Ah. Vad säger ni om det?

Tjör på brytare, haft dessa gröna i mc och båt fast lite mer kapacitet. Båten med brytare/batteriet i stod minst 3 år ute/tält så jag var redo med skyffeln att stöka ut batteriet. Trollar inte, snurra igång den 25 år gamla 50 hästarn/fürtakt med förgasare och gammal soppa utan handpåläggning :tummenupp Körde den sommaren utan knyssel, i år har jag inte sjösatt men kanske blir lite kräftfiske i Dalälven i augusti.

I mc'n utan brytare dog det dock efter några år och lika många startkablande :)

Viktbesparningen är kul och kännbar när man inte kör något effektmonster, mc.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Med så låg strömförbrukning som du har uppmätt (1mA) så behöver du inte fundera på att sätta in en brytare.
Om du dessutom har ett batteri med Li-tekniken så är självurladdningen ungefär 5%/år, jämfört med ett mer traditionellt batteri som bygger på Pb-tekniken, där har du åtminstone 2% och kanske även 5% per månad.
Bra info.. det är ett LiFePO4 :-D
Köpt på Biltema men jag har inte använt det och kan byta. Eftersom jag även har kickstart på hojen ville jag ha så litet batteri som möjligt men den kanske då kräver väldigt frekvent underhållsladdning. Alternativt sätter jag en switch på hojen så batteriet kopplas bort när den inte körs. Kör bara smårundor 5-10 ggr/år.

En annan sak vi kanske kan utreda är Biltemas specs. De skriver att 2Ah motsvarar 4Ah blybatteri så batteriet är egentligen på 2Ah och inte 4Ah. Vad säger ni om det?
Med så låg strömförbrukning som du har uppmätt (1mA) så behöver du inte fundera på att sätta in en brytare, men lyft bort minuspolen vid säsongsförvaring och ladda det fullt samtidigt.
Om du dessutom har ett batteri med Li-tekniken så är självurladdningen ungefär 5%/år, jämfört med ett mer traditionellt batteri som bygger på Pb-tekniken, där har du åtminstone 2% och kanske även 5% per månad.
Li-tekniken har många fördelar, det man bör tänka på är att inte "köra det i botten", för då är batteriet "rökt", det går inte att "skrämma igång" ett sådant batteri, som man kan göra med dom klassiska Pb-batterierna.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, tack.
Då gör jag som med mobilen att aldrig gå under 20%. Håller det mellan 20-80% efter råd av batteriprofessor.
Om vi säger 0,9mA. 21,6mA/dag och max 1600mA förbrukning klarar sig batterier i 74 dagar. Jag sätter påminnelse varannan månad i mobilen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag behöver inte koppla om upp till 200 ma men testade även att byta port. Skiten måste vara sönder. Lånade av en granne och det funkar att mäta men jag är usel på detta. Hur mycket drar hojen i standby?
View attachment 501819
Hojen drar 0,8 mA , normalt för modern hoj. :)
Eller på annat sätt 1Ah på 52 dagar eller 8 veckor. Har du ett bly batteri är batteriet's självurladdning minst 10 ggr större, dvs 10 mA eller mer.
Lithium har jag ingen egen erfarenhet egen av mer än som dator och mobilbatteri, ej relevant här.
Det finns ett inlägg på SH om ett Lithium som började ryka under pågående resa .....
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top