Mäta upp stator Yamaha XT125K

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Hej! Hur bär man sig åt för att mäta upp en stator på en mc? I detta fall är det en Yamaha XT125K från 83.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hitta en verkstadsmanual så ser du hur många Ohm det ska vara mellan de olika polerna.

Fast är spolarna trasiga så brukar det vara kortslutning trådarna så att motståndet är nästan obefintligt alternativt så är det ingen kontakt alls.
Precis , som Two stroke man säger, du behöver manualen, det här är från en annan Yamaha 125
1734191563280.png
som jag hittade här
men du får söka efter manualen, exempel
bing ? google ? bara söka. ingick inte manualen i köpet, då kan det stå sist i manualen !
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag hade ett problem med statorn på min enduro som höll på att driva mig till vansinne. Ingen gnista och alla mätvärden var ok, så jag började misstänka CDI boxen men att byta den är en dyr hobby. Av en ren händelse så hittade jag vilken spänning som statorn ska ge, man måste ha en multimeter som låser fast högsta värdet. Det visade sig att spänningen var 1/3 av vad det skulle vara. Så statorn kan vara trasig även om Ohm mätningen visar rätt värde.
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Hej !
Ett tips bara. Mät också mot jord på ledningarna till statorn. Det står av någon anledning
sällan med i verkstadsmanualerna. Så kolla någon av motsvarande röd/vit och brun/grön
mot gods mot statorn (eller vilka färger det är på XT125). Det ska inte vara kontakt där.

Du kan kan ha perfekta resistansvärden genom spolarna, men ändå kortslutning på något
ställe (genom trasig kabel eller dålig isolering i spole).

/ Mikael
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En viktig egenskap hos statorn är att den kan leverera både spänning och effekt. Såg för längesedan hos Lelles ett tips på felsökning som kollar just detta. Man ansluter en glödlampa till statorn och startar motorn. Då ska lampan lysa. När motorn går på tomgång med ström från batteriet. Men för lampan inte ska brinna av direkt är det lämpligt med tex en H4 60/55 W
Och för lampan med fungerande stator inte ska brinna av direkt kopplas den in så glödtrådarna för hel och halvljus ligger i serie. Dvs inkoppling i röd och vit sladd på den här.
Klarar statorn det här lampan lyser när motorn går på tomgång är nästa test (på större touringhojar)
att ansluta lampan till en sladd från statorn och den andra sladden till en en skruv på motorn.
Här kan det vara svårt få bra kontakt till skruven. Då ska lampan inte lysa (på större och nyare touringhojar, lyser den på större nyare touringhojar så är det kortslutning från statorn till motorn, statorn har brunnit, dags för ny stator.)
Kruxet med den här lilla hojen är att kanske ena änden av statorn (mitten?) är jordad i motorn.
Vad vet jag ?
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top