Mätare

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Är det någon som har erfarenhet att byta mätare (hastighets-/varv-/tempraturmätare) på en "äldre" motorcykel årsmodell 1990 till en nyare från 2000 med digital historia? Vad krävs att en sådan modifiering ska lyckas?
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Det lilla jag vet:

Det finns ett värde skrivet nånstans bakpå mätar-klockan.
Detta värde måste stämma över ens med den nya klockan.
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
dh skrev:
Är det någon som har erfarenhet att byta mätare (hastighets-/varv-/tempraturmätare) på en "äldre" motorcykel årsmodell 1990 till en nyare från 2000 med digital historia? Vad krävs att en sådan modifiering ska lyckas?

Arbete svett och tårar :D
Låter som om det kommer att kosta mer än det smakar. Hur löser man tex hastighets mätaren. En cykel från ~90 har förmodligen en vajer lösning. En digital har ju inte detta. Men det klart, om du skiter i just den mätaren så borde det vara lite lättare.
 

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Jo det blir lite mekande för att få allt att passa med tanke på teknik-skiftningen. Dock tror jag inte kommer kosta så mycket om man jagar en digital mätare från en demo.- eller mc-skrot.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Cykeldator :fakta

//jaG

dh skrev:
Jo det blir lite mekande för att få allt att passa med tanke på teknik-skiftningen. Dock tror jag inte kommer kosta så mycket om man jagar en digital mätare från en demo.- eller mc-skrot.
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Enklaste för att över huvud taget få det att fungera är att ta med givare sladdar och hela bunten!! Det tråkiga med digitala mätare är att i vissa fall styrs de av kontrollboxen som styr tändning, bränsle osv. Dvs mätaren som sitter uppe på styret är bara en visare som reagerar på signaler som redan är behandlade i boxen.

Skulle nog inte ge mig på det utan ganska stora kunskaper i elektronik! Sen kan det ju vara så att varvskillnader etc tex då din hoj har en annan drevning än den du nallat ifrån så måste du ha en konverterare. Finns ju att köpa sk yellow box som gör detta men räkna inte med att det blir gratis.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top