Mätarjustering av din bil eller MC

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är väl som med det mesta, allt kan brukas rätt och allt kan missbrukas. Där det handlar om att återställa korrekt miltal efter exempelvis byte av mätare ser jag inget fel, men att göra det för att kunna sälja en bil med färe mil på mätaren är totalfel. Det beror väl i slutändan på om köparen av sagda tjänst har någon moral eller inte.

Nicotin

Guest
finns ju redan firmor som gör detta..googla och ni finner..:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är givetvis helt fel om tjänsterna missbrukas i syfte att skruva ner milen inför t ex besiktning och service årligen. Eller backa mätaren ett par tusen mil i samband med import.

Så länge uppsåtet är gott är det väl inget fel i att det finns firmor som kan justera mätarställningen dock. Tripp mätaren kan ju gå sönder med åren och då kanske man inte vill köpa ett helt nytt instrument. De är rätt dyra att ersätta om man ska köpa nytt från återförsäljarna.

Själv är jag spekulant på en bil vars mätare blivit utbytt på garanti. Bilen har gått ett par tusen mil mindre på mätaren än vad den gjort i verkligheten. Finns en anteckning i serviceboken och kvitto på att arbetet utförts av en auktoriserad verkstad på goodwill.

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Som det skrivs tidigare så är det olagligt att sälja ett fordon med skruvad mätare om det inte klart framgår i fordonets papper.

En lite anekdot från när jag skulle köpa bil sist till saken hör att på den tiden jobbade jag hos en Volvoåterförsäljare, hittade en "fin" import Volvo från Belgien hade enligt annonsen gått 7400mil hade all utrustning som jag ville ha i den.

Kollade upp den i Volvos system och ser att den senaste garantireparationen som var gjord hos Volvo var 2år tidigare och då hade bilen gått 13500mil.

Ringer upp killen och börjar fråga han om bilen o.s.v. börjar prata om priset och jag säger att du kan få 30000 mindre än i annons eftersom miltalet inte stämmer.

Han blir fly förbannad och börjar skrika o härja om det stämmer inte och en annan massa dravel, skickar han ett papper med utdraget från system och han blev tyst och jag fick inte köp bilen av han.... :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati