Mätarställning - ändra

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Någon som vet något företag eller privatperson som kan ändra mätarställningen på en mc i gävleborgslän? har bytt mätarhus och visar alldeles för lite antal mil

Det är nog märkesverkstad som gäller misstänker jag.

För bilar är det i alla fall så att visst finns det andra verkstäder som kan göra det men utrustningen du behöver för att ändra i instrumenthuset är inte något som varenda verkstad runt hörnet har.

Helvete :skrämd

En ärlig person...trodde inte de fanns.

Eller så inser han att det skulle blivit onödigt mycket liv i tråden om han skrivit att han vill sänka milantalet... Ändring som ändring...

Är det en vajerstyrd mätare så är det enkelt att höja milantalet. Koppla bara på en borrmaskin på vajern och gå o ta en kopp kaffe. :tummenupp (Kör inte på för höga varv på borrmaskinen bara för då ger vajern upp.)

Sen så är det som vanligt en bra idé om man skriver vilken sorts hoj det handlar om.

(Nej, det räcker inte att det står under profilen. Om en månad kan TS ha bytt till en helt annan hoj varpå eventuella svar på tekniska frågor kan bli helt felaktiga.)

Last edited:
Använd inte borrmaskinstricket, för mycket varv på den och innanmätet/returfjäder till nålen drar åt h-e. Gjorde så på en gammal 140 bara för att testa och det var konstig visning av hastighet vid bromsning samt vid växlingar. :gnissla :)

Dokumentera bytet istället och nöj dig med det, meddela försäkringsbolaget att du har bytt mätare med annat milantal.

Använd inte borrmaskinstricket, för mycket varv på den och innanmätet/returfjäder till nålen drar åt h-e. Gjorde så på en gammal 140 bara för att testa och det var konstig visning av hastighet vid bromsning samt vid växlingar. :gnissla :)

Dokumentera bytet istället och nöj dig med det, meddela försäkringsbolaget att du har bytt mätare med annat milantal.

Jo men nu är det som så att mätarhuset redan är bytt, och ej dokumenterat, så jag vill skruva fram mätaren för som det är just nu så visar den 400 mil, och det skall vara 1500, så de är en skaplig skillnad också..
någon som har ett svar på min fråga?

På min begagnade bil är mätaren bytt på godwill. Finns dokumenterat och gjort på märkesverkstad. Mätarställningen stämmer således inte. Började om på 0 i samband med bytet. Vad mig beträffade gjorde inte bytet någon skillnad vid köpet eftersom det fanns dokumenterat. Kanske någon annan köpare i framtiden drar öronen åt sig. Det återstår att se.

Skulle dokumentera bytet istället för att fiffla med mätarställningen för att den ska se rätt ut. På ett eller annat vis kan det se mer suspekt ut i en framtida köpares ögon.

Bara min egna tankar om saken.

Jo men nu är det som så att mätarhuset redan är bytt, och ej dokumenterat, så jag vill skruva fram mätaren för som det är just nu så visar den 400 mil, och det skall vara 1500, så de är en skaplig skillnad också..
någon som har ett svar på min fråga?

Borrmaskin/dremmel med en liten magnet/järnkula på nere vid givaren. Sen är det bara vänta ett par timmar/tusen mil. Det fungerar. Ladda ner en manual till hojen och lossa givaren. Det är hyggligt standard på dem så det borde gå bra med en likvärdig modell. Sök lite i forumet/google så hittar du säkert info och tom bilder...

Lycka till!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...