Måla infravärmare

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Nu har jag pratat med de lokala färghandlarna och ingen kan hjälpa mig så därför vänder jag mig till den samlade kunskapen på SH.

Jag vill måla gallret till mina infravärmare och finner ingen produkt som klarar av mina krav. Detta då den enligt tillverkaren ska härda långsamt i en temperatur av 250 grader. Mina värmare är dock inte ställbara (om det nu finns över huvud taget) så de produkter som jag har hittat går bort då jag gissar att de blir varmare än så.

så är det någon som känner till en produkt som skulle kunna funka??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur stort är gallret? Kan man plocka av det? Jag hade testat avgasfärg på sprayburk, och sen in med gallret i ugnen när färgen torkat (om det går in alltså, fast dina värmare kanske är såna där långa fanskap?).

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Reglera temperaturen med hjälp av avståndet dvs brassa på med infravärmare på lite avstånd, mät temp med IR-termometer och flytta närmare till önskad temperatur uppnås.

No problem.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hur stort är gallret? Kan man plocka av det? Jag hade testat avgasfärg på sprayburk, och sen in med gallret i ugnen när färgen torkat (om det går in alltså, fast dina värmare kanske är såna där långa fanskap?).

Ja gallret går att plocka av. Men det blir svårt att få in i ugnen. De är runt 120cm långa. Men jag får funderar på det där med avgasfärg. Får man någon snygg finish på det. Vill inte det ska se ut som fan.

Reglera temperaturen med hjälp av avståndet dvs brassa på med infravärmare på lite avstånd, mät temp med IR-termometer och flytta närmare till önskad temperatur uppnås.

No problem.

No problem? :tungan Jo det blir det. Jag kan inte plocka ner själva värmaren. Bara få av gallret och jag har ingen möjligthet att hänga gallret framför värmaren när den väl är igång dessutom känner jag ingen som har en ir-termometer och att köpa en bara för detta känns som överkurs.

Tror ni att man kan använda en värmepistol???

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja gallret går att plocka av. Men det blir svårt att få in i ugnen. De är runt 120cm långa. Men jag får funderar på det där med avgasfärg. Får man någon snygg finish på det. Vill inte det ska se ut som fan.

Tror ni att man kan använda en värmepistol???

Ah, förstår. Avgasfärg brukar se helt ok ut, finns i både svart och silver på biltema. Helt ok finish, lite sidenmatt sådär.

värmepistol kan funka, men det blir nog svårt att få till jämn värme över hela... vet ej.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är gallret rostigt eller pippigult idag?

Vilken färg vill du?

Dessa frågor hjälper väl inte dig nåt speciellt, men det stillar min lilla nyfikenhet ;)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
No problem? :tungan Jo det blir det. Jag kan inte plocka ner själva värmaren. Bara få av gallret och jag har ingen möjligthet att hänga gallret framför värmaren när den väl är igång dessutom känner jag ingen som har en ir-termometer och att köpa en bara för detta känns som överkurs.

Om du har en bit upp till taket kan du ju hänga upp gallret i förväg och reglera avstånd genom att dra i en ståltråd du fäst i gallret. Annars får du väl stänga av och hänga om om temperaturen inte blir bra. Vill du inte lägga 250 spänn på en termometer så duger det säkert att hänga upp en digital stektermometer om du målar proben i samma färg som gallret.

Detta kan inte vara omöjligt att lösa med det som står till hands.

:mcgyver

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Är gallret rostigt eller pippigult idag?

Vilken färg vill du?

Dessa frågor hjälper väl inte dig nåt speciellt, men det stillar min lilla nyfikenhet ;)

Gallren är rostiga med inslag av flaganade grå färg och jag vill ha dem svarta, vita eller grå. Hoppas jag har stillat din lilla nyfikenhet :)

Om du har en bit upp till taket kan du ju hänga upp gallret i förväg och reglera avstånd genom att dra i en ståltråd du fäst i gallret. Annars får du väl stänga av och hänga om om temperaturen inte blir bra. Vill du inte lägga 250 spänn på en termometer så duger det säkert att hänga upp en digital stektermometer om du målar proben i samma färg som gallret.

Detta kan inte vara omöjligt att lösa med det som står till hands.

:mcgyver

Jo det hade säker funkat men de sitter på ett ställe där det inte finns något tak eller något annat att hänga dem i. De enda som finns är ett litet överhäng från en annan byggnad men det överhänget är gjort i plast och jag vill inte göra några hål i det.

Jag får göra som jag fick tips om tidigare och prova med värmepickan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA